Można na nim jechać dalej prosto lub skręciç w prawo, przy czym w sytuacji pokazanej na naszych rysunkach skręt jest na tyle łagodny, że teoretycznie można go wykonać, nieznacznie tylko zmniejszając prędkość jazdy.To powoduje, że większość kierowców wykonuje go "na pamięć". A co będzie, gdy dwóch kierowców jadących po sąsiednich pasach skręci w tym samym momencie? Jak mają postąpić, by zachować maksymalne bezpieczeństwo jazdy? Załóżmy, że naszym zamiarem jest wykonanie skrętu w prawo na jezdnię, na której wyznaczone zostały 3 pasy ruchu. Na rysunku 1 wyraźnie widzimy, że manewr skrętuw prawo możliwy jest z dwóch pasów ruchu - prawego, a także środkowego. Taki kierunek wskazują umieszczone na każdym z pasów ruchu strzałki kierunkowe (symbol P8). Naszym zadaniem będzie rozstrzygnięcie, na który pas ruchu ma prawo wjechać kierujący poruszający się prawym pasem, a na który poruszający się obecnie pasem środkowym. W takiej sytuacji należy potraktować prawy i środkowy pas ruchu, na których znajdują się pojazdy, jako "całą jezdnię" przeznaczoną do ruchu w jednym kierunku. Lewego pasa ruchu nie rozpatrujemy z uwagi na to, że poruszać się nim możemy wyłącznie na wprost. W zaprezentowanej sytuacji kierujący pojazdem 2 znajdujący się na prawym pasie ruchu, a więc przy prawej krawędzi jezdni po wykonaniu manewru skrętu w prawo konsekwentnie zajmuje pas prawy. Kierujący pojazdem 1, będąc na pasie środkowym (ale jednocześnie ostatnim położonym z lewej strony, z którego dopuszczalny jest skręt w prawo), po wykonaniu manewru zajmuje pas lewy, a więc ten położony przy lewej krawędzi jezdni (ewentualnie przy osi jezdni, o ile kierunki ruchu oddziela podwójna linia ciągła P4). Pas środkowy pozostaje wolny. Mimo że przepisy wprost nie nakazują takiego zachowania kierującego pojazdem 1, to pozwala ono skutecznie uniknąć sytuacji konfliktowej. Jeżeli kierujący pojazdami1 i 2 po wykonaniu manewru skrętu w prawo i zajęciu odpowiednio lewego i prawego pasa ruchu będą chcieli zmienić zajmowany pas ruchu na środkowy, wówczas muszą zastosować się do przepisu, który precyzuje zasady pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Zgodnie z nim pierwszeństwo wjazdu na pas środkowy ma kierujący wjeżdżający na ten pas ruchu z prawej strony, a więc tutaj kierujący pojazdem 2 (art. 22.4 PRD). Obaj kierujący pojazdami obowiązani są podczas manewru zmiany pasa ruchu zachować wzmożoną uwagę i koncentrację, a więc szczególną ostrożność, a także ustąpić pierwszeństwa uczestnikowi ruchu poruszającemu się po pasie środkowym, na który zamierzaliby wjechać. Ilekroć wykonujemy jakikolwiek manewr w ruchu drogowym, nawet jeżeli z formalnego punktu widzenia mamy pierwszeństwo jego wykonania przed innym uczestnikiem ruchu, ZAWSZE i BEZWZGLĘDNIE mamy obowiązek dokonać uważnej obserwacji i analizy aktualnej sytuacji drogowej i zachowania pozostałych uczestników ruchu drogowego. Tylko wtedy możemy mówić o bezpieczeństwie podczas realizowania manewrów.Dla "Auto Świata" pisze Marek Tomaszewski z Profesjonalnego Centrum Nauki Jazdy DIA (Driving Instructors Association) Poland
Prawo i zdrowy rozsądek
Przyjrzymy się sytuacji, którą na pewno niejednokrotnie napotkaliśmy podczas poruszania się w ruchu drogowym. Poruszamy się jezdnią z trzema wyznaczonymi pasami ruchu, zbliżając się do skrzyżowania.