Oto nowe zasady w skrócie:

- Parkowanie w ruchu miejskim, a nie jak do tej pory na placu manewrowym między pachołkami.

- Test praktyczny rejestrowany przez kamery zamontowane w autach egzaminacyjnych.

- W programie szkolenia wyodrębniono 4 godziny na jazdę z prędkością ponad 70 km/h poza obszarem zabudowanym lub na drogach szybkiego ruchu.

- 2 godziny zajęć praktycznych kursanci muszą spędzić za kierownicą w godzinach nocnych.

- Nowością jest również przydzielenie osobie szkolonej instruktora prowadzącego naukę jazdy. Będzie on odpowiedzialny za jej postępy oraz może na jej wniosek uczestniczyć w egzaminie praktycznym. W nowych przepisach czas zajęć z pierwszej pomocy wzrósł 4-krotnie - z 45 do 180 min.

- Egzamin na placu manewrowym ograniczono do 2 zadań: jazdy przodem i tyłem po łuku (szerokość zwiększono z 2,5 do 3 m) i wjazdu pod górkę.

Od 10 stycznia egzamin praktyczny miał być rejestrowany przez kamery. Niestety, tylko 16 ośrodków (na 49 w kraju) przygotowało się do tego.To spowodowało, że minister transportu i budownictwa Jerzy Polaczek przesunął o 3 miesiące obowiązek nagrywania egzaminu. Zapis ma być przechowywany w ośrodku egzaminacyjnym przez 14 dni od daty przeprowadzenia sprawdzianu.

Artur Then, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie, uważa: "System monitorowania egzaminów działa w Krakowie od stycznia 2004 roku. Samo rejestrowanie przebieguto za mało, by wyeliminować korupcję. W naszym ośrodku stosujemy najprostszy system z jedną kamerą umieszczoną w samochodzie. Wiem, że inne ośrodki sprawdzają działanie rozbudowanych systemów za kilkadziesiąt tysięcy zł. Jednak w praktyce jedna kamera wewnątrz auta w zupełności wystarczy".

Niektórzy instruktorzy uważają, że nauka parkowania w mieście to zły pomysł. "W godzinach szczytu trudno jest znaleźć wolne miejsce parkingowe w centrum Warszawy" - mówi instruktor nauki jazdy ze stolicy. Maciej Wroński, dyrektor Departamentu Transportu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa oraz jeden z twórców nowych przepisów, mówi, że przy opracowywaniu zasad szkolenia i egzaminowania wzorowano się na doświadczeniach krajów mających najlepsze wyniki w tym zakresie, np. Wielkiej Brytanii, Francji i Holandii.

Za ewentualne szkody związane z nauką parkowania w mieście płacić mają szkoły szkolenia kierowców. Niestety egzaminy organizowane według nowych zasad zdrożeją - przyszli kierowcy będą dłużej sprawdzani z jazdy na mieście (czas wydłuży się z 25 dodo 40 minut). Obecnie kurs kosztuje 1400-1700 zł. Po podwyżkach cena może wzrosnąć nawet o 30 proc.

Czy zmiany w szkoleniu kierowców są potrzebne? Piotr Zolech, instruktor nauki jazdy z Warszawy, mówi, że obecnie przyszłych kierowców uczy się teorii i manewrów na placykach. "Jeśli kierowca zbije reflektor parkując pojazd, na pewno nie zginie. Za błąd w czasie jazdy może zapłacić życiem" - tłumaczy Zolech.

Korzystne zmianyArtur Then, dyr. Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie: "Do tej pory szkolenie kierowców odbywało się w dużej części na placach manewrowych. Nowe przepisy narzucają naukę jazdy w realnych warunkach drogowych. Rozporządzenie nakazuje też naukę wyprzedzania, jazdę nocą i na drodze szybkiego ruchu. To przyczyni się do lepszego wyszkolenia kierowców".

Najważniejsza JazdaMonika Marciniak, świeżo upieczony kierowca z Warszawy: "Zdałam egzamin za pierszym podejściem na starych zasadach. Manewry na placu mają niewiele wspólnego z rzeczywistymi warunkami jazdy. Poza tym sama nauka parkowania nie przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach - przecież ktoś, kto umie dobrze parkować, może nie mieć pojęcia np. o wyprzedzaniu".

Nowe, wyższe ceny egzaminówEgzamin teoretyczny: 22 zł (obecnie 20 zł).

Egzamin praktyczny: w przypadku kategorii B trzeba będzie zapłacić 112 zł (obecnie 74 zł), kategorii A1 i A - 140 zł (obecnie 96 zł). Ze 110 do 160 zł zdrożeje egzamin praktyczny na kategorie C, D lub B+E.

Prawo jazdy - liczby i fakty Za pierwszym razem ok. 70 proc. kandydatów na kierowców "oblewa" egzamin, w drugim podejściu ok. 50 proc.- 60 proc. zdających zalicza za pierwszym razem manewry na placu i wyjeżdża na miasto. - Po trzech niezdanych egzaminach kursant musi wykupić dodatkowe jazdy szkoleniowe - 1h kosztuje ok. 40 zł (Warszawa). Powtórka egzaminu praktycznego kosztuje 74 zł.

Nowości w szkoleniu i egzaminowaniu na kategorie A, C, D Kategoria A (motocykle):

- wielkość pasa w kształcie cyfry 8 została zwiększona o pół metra,

- odstęp między tyczkami wzrośnie o pół metra,

- dojdzie jedno zadanie - hamowanie awaryjne (przy prędkości 50 km/h) przy użyciu hamulca przedniego i tylnego. Sprawdzian z hamowania może się odbywać w ruchu drogowym lub na placu manewrowym.

Kategoria C i D (ciężarówki i autobusy) szkolenie: ilość godzin zajęć praktycznych wzrosła z 20 do 30 (nie dotyczy kategorii D). Egzamin: wymiary pola manewrowego są większe. Ośrodki, które nie zdążyły przygotować nowych placów manewrowych, mają czas do 10 kwietnia