sas_pageid='undefined';sas_formatid=3348;sas_target='';SmartAdServerStd(sas_pageid,sas_formatid,sas_target);sas_pageid='7841/62786';sas_formatid=3348;sas_target='';SmartAdServerEndPage(sas_pageid,sas_formatid,sas_target);Zgodnie z przepisami prawa wyrejestrowanie pojazdu możliwe jest jedynie w ściśle określonych przypadkach. Wyrejestrowaniu (na wniosek właściciela) podlega auto w przypadku kasacji (złomowania), kradzieży, wywozu z kraju oraz "udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu".

Kompletujemy dokumenty.

  • W przypadku podstawowym, czyli kasacji, potrzebne będą: zaświadczenie o przekazaniu pojazdu do upoważnionej stacji demontażu lub składnicy złomu (listę upoważnionych stacji otrzymamy np. w wydziale komunikacji), dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli była wydana)i tablice rejestracyjne. W przypadku kasacji (zniszczenia) pojazdu za granicą potrzebny będzie dokument potwierdzający ten fakt wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego. W razie wywiezienia auta z kraju potrzebny będzie dokument potwierdzający zbycie pojazdu i oświadczenie lub dokument potwierdzający zarejestrowanie za granicą. W przypadku kradzieży niezbędne jest oświadczenie o kradzieży i zaświadczenie z policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży. Jeśli nie mamy powyższych dokumentów, pozostaje skorzystanie z opcji "trwała i zupełna utrata pojazdu"

Z powyższymi dokumentami i dowodem osobistym udajemy się do wydziału komunikacji, gdzie składamy wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (najczęściej można pobrać druk ze strony internetowej urzędu, co pozwoli zaoszczędzić nieco czasu).

Następnie w kasie urzędu dokonujemy opłaty za wydanie decyzji. Jest to suma niewielka – 10 zł. W sprawach niebudzących wątpoliwości powinniśmy od ręki otrzymać decyzję o wyrejestrowaniu, z którą możemy na przykład zgłosić się do ubezpieczyciela w celu wypowiedzenia umowy ubezpieczeniowej i zwrotu niewykorzystanej części składki. Uwaga: w jedną stronę!

  • Decyzję o złomowaniu i wyrejestrowaniu należy starannie przemyśleć. Pojazdu wyrejestrowanego nie można zarejestrować ponownie!

Wyjątkiem są - auta odzyskane po kradzieży, zabytkowe, uznane przez rzeczoznawcę za unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji (możliwość ta dotyczy aut mających co najmniej 25 lat, model musi być nieprodukowany od co najmniej 15 lat) oraz ciągniki i przyczepy rolnicze.             Przepis-wytrych Specyficzna sytuacja pojawia się, gdy nie mamy dokumentów upoważniających do wyrejestrowania z żadnej z podanych w przepisach przyczyn (bo na przykład auto zostało zezłomowane, ale nie pobraliśmy stosownych zaświadczeń). Wtedy we właściwym ze względu zamieszkania urzędzie gminnym należy uzyskać dokument potwierdzający "trwałą i zupełną utratę pojazdu". Skorzystanie z tego przepisu–wytrycha kosztuje jednak sporo. Na rzecz gminy trzeba wnieść opłatę "na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku", która może sięgnąć 1000 zł.