Auto Świat Porady Prawo Stracisz dowód rejestracyjny i zapłacisz mandat: na co patrzą policjanci, sprawdzając stan opon?

Stracisz dowód rejestracyjny i zapłacisz mandat: na co patrzą policjanci, sprawdzając stan opon?

Wbrew pozorom nie tylko zbyt mała głębokość bieżnika, lecz także szereg innych cech ogumienia może sprawić, że podczas kontroli policyjnej dostaniemy mandat i stracimy dopuszczenie auta do ruchu. Podobnie podczas obowiązkowego badania technicznego diagności coraz częściej zwracają uwagę na zaskakujące szczegóły.

Kontrola drogowa
Kontrola drogowaŻródło: Auto Świat / Auto Świat
  • Wymagania związane z oponami samochodu są szczegółowo podane w przepisach
  • Dla wielu kierowców zarówno wymagania dotyczące opon, jak i odstępstwa od nich, mogą być zaskakujące

Odruchowo stan opon samochodu oceniamy, zerkając na wysokość bieżnika: widać rzeźbę – dobrze; opona robi się miejscami łysa – źle. Tymczasem jest to nieco bardziej skomplikowane.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jaka jest minimalna wysokość bieżnika?

Pojazd nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki – o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm

W praktyce znaczna część stosowanych dziś opon wyposażona jest we wskaźniki zużycia – małe "nadlewki" w rowkach odprowadzających wodę umieszczone w kilku miejscach na obwodzie opony. Gdy zewnętrzna krawędź "garbika" zrówna się z zewnętrzną krawędzią bieżnika, opona wymaga wymiany.

Podwójne wskaźniki zużycia na oponie Continental: jeden dla formalności, a drugi mówi, jak jest
Podwójne wskaźniki zużycia na oponie Continental: jeden dla formalności, a drugi mówi, jak jestŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Obecnie w większości przypadków wskaźniki "ustawiane są" fabrycznie na wysokość 1,6 mm – wartość obecną w przepisach wielu krajów europejskich. To jednak w praktyce bardzo mało. Niektórzy producenci umieszczają więc na swoich oponach dwa rodzaje wskaźników: "formalny" oznakowany na boku opony skrótem TWI (Tread Wear Indicator – ang. wskaźnik zużycia bieżnika), a obok wskaźnik, który ma za zadanie zalecać wymianę opon w momencie, gdy jej osiągi opony przestają być optymalne. Na oponach zimowych może być to 4 mm (na boku opony taki wskaźnik oznakowany jest symbolem np. śnieżynki). W letnich oponach dodatkowy wskaźnik zużycia (jeśli jest) pokazuje zwykle głębokość 3 mm. Przepisy nie mówią, który wskaźnik ma znaczenie decydujące.

Czy opony muszą być zużyte równomiernie?

Pomiar głębokości bieżnika
Pomiar głębokości bieżnikaŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Może się zdarzyć, że po przejechaniu np. 20 tys. km uszkodzimy jedną z opon. Wówczas – to naturalne – kupujemy jedną oponę taką samą jak uszkodzona. Czy jednak dopuszczalne jest, aby jedna z opon zamontowanych na tej samej osi miała bieżnik o głębokości np. 6 mm, a druga – 8 mm? Jest na to przepis:

Pojazd nie może być wyposażony (...) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi.

Wiecie, o co chodzi z "rzeźbą" bieżnika? To pojęcie szersze niż "wzór" bieżnika, obejmuje m.in. jego głębokość. Odpowiedź zatem brzmi: nie, nie wolno na jednej osi mieć opon nawet takich samych, ale zużytych w różnym stopniu.

Dobór opon: liczą się też indeksy nośności i ciężkości

Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła, oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Sprawa jest prosta: zarówno indeks prędkości, jak i nośności opon powinny być dobrane do osiągów i masy samochodu. W praktyce w Polsce mało kto zwraca na to uwagę, a np,. w Niemczech policjanci są wyczuleni: jednocześnie w dokumentach samochodu podane są właściwe parametry opon.

Dla własnego bezpieczeństwa należy uważać, aby opony miały nie za niskie indeksy nośności i prędkości. Gdy są one a niskie, łatwo opony przeciążyć – wówczas mogą nawet ulec rozerwaniu podczas jazdy.

Są wyjątki dla opon...

...zimowych i całorocznych. Opony całoroczne wymieniamy w tym kontekście dlatego, że – formalnie – są to opony zimowe. A przepis brzmi:

Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.

Streszczając: opony zimowe mogą mieć indeks prędkości niższy od przewidzianego przez producenta samochodu, ale wówczas kierowca powinien mieć w kokpicie naklejkę ze stosowną informacją – że nie wolno mu przekraczać prędkości np. 160 km/h.

W praktyce stosowanie opon o zbyt niskim indeksie prędkości, nawet jeśli to dozwolone, jest niemądre. Taką oponę łatwo przeciążyć.

Tak, wolno jechać na "dojazdówce". Ale tylko do warsztatu

Wymiana koła krok po kroku
Wymiana koła krok po krokuŻródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Dopuszcza się w celu krótkotrwałego użycia wyposażenie pojazdu w koło zapasowe, o parametrach odmiennych niż parametry stosowanego normalnie koła jezdnego, o ile koło takie wchodzi w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu – na warunkach określonych przez wytwórnię pojazdu.

Tu ważna uwaga: koło dojazdowe (zwykle węższe i o niższej średnicy niż normalne koło do jazdy) musi być dokładnie takie, jakie oferuje producent samochodu do danego modelu auta.

Mechaniczne uszkodzenia opon są wykluczone

Uszkodzona opona
Uszkodzona oponaŻródło: Auto Świat

Nie wolno korzystać z opon, które są uszkodzone:

Pojazd nie może być wyposażony w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę;

A za nieprawidłowe opony mandat wynosi...

...zgodnie z taryfikatorem mandatów:

"Dopuszczenie przez właściciela, posiadacza, użytkownika lub prowadzącego pojazd do jazdy na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdu nienależycie zaopatrzonego w wymagane urządzenia lub przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swojego przeznaczenia" – 50-200 zł.

Co jednak może okazać się większym problemem, policjant może, a nawet powinien cofnąć dopuszczenie naszego samochodu do ruchu – czekać nas będzie płatne badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów poprzedzone wymianą opon na dobre.

W skrajnych przypadkach policjant może uniemożliwić nam dalszą jazdę.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków