ZMIANA OPONY
Kiedy powinniśmy założyć opony zimowe? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno nie powinniśmy czekać do pierwszych opadów śniegu.
- Przyjmuje się, że zmiana opon powinna nastąpić gdy temperatura utrzymuje się na stałe poniżej 7 stopni Celsjusza - radzi Janusz Dudek ze Szkoły Jazdy Subaru
Koła uzbrojone w nowe opony należy wyważyć. Przy zmianie opon w warsztacie taka usługa wliczona jest zazwyczaj w cenę wymiany. Jeżeli wymieniamy całe koła, warto żeby je także wyważyć przez montażem. Niestety nie wszyscy o tym pamiętają.
Więcej o oponach opublikujemy już wkrótce w naszym raporcie "Auto w zimie 2010"
PRZYGOTOWANIE SAMOCHODU
Każdy kierowca powinien mieć świadomość, że auto do zimy należy odpowiedni przygotować. Dokładny przegląd i ewentualne drobne poprawki to bezproblemowa jazda, niezawodna praca i oczywiście bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg.
Układ hamulcowy, zawieszenie i układ kierowniczy
To pierwsza i podstawowa rzecz jaką należy sprawdzić. Nierównomierne hamowanie wszystkich kół może spowodować, że na śliskiej nawierzchni samochód zacznie się obracać.
Nawet najlepsza zimowa opona nie będzie działała właściwie, jeżeli zawieszenie w samochodzie nie będzie sprawne. Zużyte amortyzatory nie będą w odpowiedni sposób dociskały opony do nawierzchni, a co za tym idzie opona straci swoją przyczepność.
Śliska nawierzchnia wymusza na układzie kierowniczym większą precyzję działania. Wszelkie luzy i zużycia tego elementu w zimie stają się jeszcze bardziej dokuczliwe i w krytyczny sposób wpływają na bezpieczeństwo. W razie niepewności lepiej udać się do warsztatu diagnostycznego. Koszt niewielki, a spokój na cały sezon gwarantowany.
Akumulator i instalacja elektryczna
Drobne zaniedbania instalacji elektrycznej są częstą przyczyną problemów z porannym zapaleniem silnika. Przed mrozami należy oczyścić klemy akumulatora, a przed utlenieniem ochroni je wazelina techniczna. Nie można zapomnieć o kontroli stanu technicznego i naciągu paska klinowego. Spękany lub naddarty powinien być natychmiast wymieniony.
W starszych modelach, gdzie pod maską jeszcze coś - niecoś widać można samemu skontrolować Stan przewodów wysokiego napięcia. W instrukcji jest podane co ile tys. km producent przewiduje ich wymianę.
Światła i wycieraczki
W Polsce obowiązkowa jest jazda z włączonymi światłami mijania przez cały rok. Tym nie mniej warto o nie zadbać przed zimowym okresem. Ustawienie świateł powinno się kontrolować przynajmniej raz w roku. Na naszych polskich, dziurawych drogach światła mają tendencję do zmiany położenia na skutek częstych drgań i wstrząsów.
Każdy samochód posiada wycieraczki. Gdy jest ładna pogoda spoczywają one bezczynnie najczęściej na dolnym brzegu przedniej szyby. Zima to najtrudniejszy okres dla wycieraczek. Musza radzić sobie z mrozem, lodem i śniegiem. Dlatego przez zima lepiej uzbroić się w nowy zestaw. Należy pamiętać o tym, że zużyta wycieraczka nie tylko nie zbiera zanieczyszczeń z szyby - może także ją porysować!
Dywaniki
Leżący pod naszymi nogami welurowy dywanik jest ładny, komponuje się z samochodem, a gdy jeszcze ma nadrukowane logo naszego auta albo inne fajne napisy to czego chcieć więcej? Radzimy: w zimie lepiej taki dywanik schować, a na jego miejsce włożyć zwykły gumowy. Nie ma co ukrywać, że welur zatrzymuje wilgoć z roztopionego śniegu, a w efekcie zwiększa się prawdopodobieństwo parowania szyb wewnątrz samochodu. Problemy związane z wilgocią mogą pojawić się również dopiero na wiosnę .
Wyposażenie i niech cię widzą!
Pomimo, że w Polsce nie ma takiego obowiązku warto mieć przy sobie kamizelkę odblaskową. Dzień jest zdecydowanie krótszy. Częściej będziemy jeździć po zmroku, w deszczu czy też mgle, dlatego dla własnego bezpieczeństwa warto mieć taki drobiazg w samochodzie. To niewielki koszt a znacząco zwiększy się nasze bezpieczeństwo w sytuacji gdy będziemy musieli opuścić nasz pojazd zaparkowany przy jezdni.
Przed pierwszymi śniegami sprawdzić należy czy na pewno w naszym posiadaniu znajduje się "zimowy zestaw". Każdej zimy, nie tylko po pierwszym śniegu na zbiorowych parkingach można zauważyć dziesiątki kierowców zgarniających rękawem śnieg z samochodu. A za kilka złotych można na każdej stacji paliw nabyć prostą szczotkę i skrobaczkę.
Jeśli używasz lub planujesz używać odmrażacz, pamiętaj! Trzeba mieć go przy sobie, a nie w samochodzie.
Przygotowanie auta do zimy to nie tylko dokładne sprawdzenie stanu technicznego, to także zmiana stylu zachowania się na drodze. Razem ze Szkołą Jazdy Subaru przygotowaliśmy Raport specjalny: Zimowa Szkoła Jazdy 2010. Przez następne kilka miesięcy będziemy publikować materiały, w których razem ze specjalistami z SJS pokażemy jak bezpiecznie przetrwać zimowy okres na drogach.