Układ chłodzenia ma za zadanie zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną oraz utrzymanie jej w optymalnym, ustalonym przez producenta zakresie. Jeżeli silnik jest źle chłodzony pogarsza to jego parametry pracy i doprowadza do zatarcia. Dlatego, aby uniknąć kosztownych awarii należy dbać o układ chłodzenia. Na szczęście najważniejsze czynności jesteśmy w stanie przeprowadzić sami.

Czy woda się nadaje?

Jeżeli używasz wody, starego lub zbyt rozcieńczonego płynu do chłodnic to w układzie chłodzenia mogą pojawić się osady z kamienia, a metalowe elementy mogą ulec korozji. Na skutek tego w układzie chłodzenia mogą pojawić się nieszczelności oraz może ulec uszkodzeniu pompa wody, termostat, nagrzewnica, czujnik temperatury pracy wentylatora, chłodnica itd.

- Woda nie ma tak dobrych właściwości jak płyny do chłodnic. Jej temperatura wrzenia jest zbyt niska. W konsekwencji silnik może ulec przegrzaniu, co może doprowadzić do wypalenia uszczelki pod głowicą i w końcu zatarciu silnika - mówi Piotr Wójcik z firmy Parys - Płyn do chłodnic Prestone ma zapewnia pełną ochronę silnika przy temperaturach od minus 37 do 129 stopni Celcjusza. Dodatkowym plusem jest to kompatybilność płynu z układami chłodzenia wszystkich marek i modeli samochodów jeżdżących po naszych drogach.

Sprawdzać, sprawdzać

Przewody układu chłodzenia z zewnątrz mogą wyglądać dobrze, ale od wewnętrznej strony mogło rozpocząć się już gnicie. Możemy to łatwo sprawdzić. Wystarczy ścisnąć przewód i jeśli jest miękki lub na powierzchni znajdują się pęcherzyki lub wybrzuszenia, jest to sygnał dla nas by udać się do serwisu. Powinno się także monitorować płyn chłodzący, który się psuje, staje się kwaśny i może doprowadzić do psucia się przewodów. Powinniśmy je sprawdzać także przy każdej wymianie oleju.

Aby utrzymać układ chłodzenia w dobrym stanie można także stosować tak zwane odkamieniacze.

- Preparat do szybkiego oczyszczenia i odkamienienia układu chłodzenia Holts  usuwa kamień, rdzę i inne osady oraz zanieczyszczenia olejowe. Zapobiega przegrzaniu silnika. Jest także bezpieczny dla gumowych węży oraz wszystkich metali - wyjaśnia Piotr Wójcik - Natomiast w razie drobnych nieszczelności należy użyć uszczelniacza Holts do układów chłodzeni, który skutecznie likwiduje wycieki, dodatkowo spowalnia powstawania korozji.

Jak sprawdzić i uzupełnić płyn chłodniczy

Regularna kontrola i ewentualne uzupełnianie płynu w chłodnicy w absolutna konieczność, szczególnie przy wzmożonej pracy układu chłodzenia w okresie letnim.

W samochodach wyposażonych w zbiornik wyrównawczy należy przy zimnym silniku napełnić układ chłodzenia poprzez wlew w zbiorniku wyrównawczym do poziomu "pełny" dla zimnego silnika. W układach z korkiem wlewu w chłodnicy należy przy zimnym silniku napełnić układ do poziomu 2,5 cm poniżej korka wlewu.

Nie należy zdejmować korka wlewu jeżeli silnik jest gorący. Zalecamy sprawdzić wszelkie uwagi dotyczące układu chłodzenia w instrukcji pojazdu.

Sprawdzanie płynu w układzie chłodzenia

Płyn do chłodnic pracuje w naszym samochodzie przez cały rok. Jak zatem stwierdzić czy zapewnia on maksymalną ochronę naszego silnika? Podstawowe parametry można sprawdzić w profesjonalnym warsztacie, można także skorzystać ze specjalnego testera. Jak on działa?

- Tester firmy Prestone pozwala na szybki pomiar temperatury zamarzania i wrzenia płynu na bazie mono-etylo-glikolu (glikolu etylenowego) - wyjaśnia Piotr Wójcik z firmy Parys - Dodatkowo dzięki przeźroczystemu zbiorniczkowi pozwala na ocenę klarowności płynu w układzie chłodzenia oraz na wykrycie w nim zanieczyszczeń takich jak rdza i różnego rodzaju osady.