O ile sprężyny i amortyzatory samochodu tłumią drgania niskoczęstotliwościowe, pojawiające się przy większych nierównościach nawierzchni, tuleja wahacza przyjmuje na siebie energię o wysokiej częstotliwości i niedużej amplitudzie. Stanowi więc niezbędne uzupełnienie zawieszenia, które bez niej przenosiłoby te zaburzenia na konstrukcję auta i pasażerów. Tuleje redukują ponadto naprężenia w zawieszeniu i osadzają w nim wahacze oraz łączniki, pozwalając im spełniać swoją funkcję.

Czym grozi uszkodzona tuleja wahacza?

Ze względu na swoje nieduże wymiary oraz wykorzystanie w konstrukcji gumy i trudne zadania tuleje ulegają bardzo szybkiemu zużyciu. Zależnie od stylu jazdy i modelu samochodu konieczność ich wymiany może wystąpić nawet co kilkanaście tysięcy kilometrów. W miarę wzrostu przebiegu pojawiają się na nich luzy, które są wyczuwalne na kierownicy. Słyszalne stają się także puknięcia będące skutkiem uderzenia w tuleję, zanim guma wytłumi drganie.

Niestety, te zmiany pojawiają się stopniowo, toteż wielu kierowcom zdarza się je przegapić. Czym grozi uszkodzona tuleja wahacza? Silnie zużyta traci swoje właściwości, wobec czego odczuwalne staje się szarpanie podczas ruszania i drobne nierówności nawierzchni, a samochód traci na stabilności jazdy.

Uszkodzony wahacz – czy można jeździć?

Nie tylko zużyta tuleja, ale też wybity sworzeń może oznaczać uszkodzony wahacz. Czy można jeździć samochodem w przypadku poważnego uszkodzenia tych elementów zawieszenia? Odpowiedź powinna być jednoznaczna – nie. Wpływ silentblocków i sworzni na bezpieczeństwo jazdy jest duży, a koszty wymiany zwykle niewielkie. Samochód z niesprawnymi elementami zawieszenia będzie też miał ogromne problemy z przejściem badania technicznego na każdej rzetelnej stacji diagnostycznej. Na szczęście wiele z nich oferuje możliwość sprawdzenia sprawności zawieszenia, która zazwyczaj nie kosztuje więcej niż parędziesiąt złotych, a podpowie, czy serwis jest już potrzebny.

Jak wymienić tuleje wahacza?

Jak wymienić tuleje wahacza, by zapewnić bezpieczeństwo jazdy i ochronę elementów konstrukcyjnych samochodu? Niestety, operacja ta, choć łatwa i szybka w wykonaniu dla doświadczonego mechanika, do sprawnego przeprowadzenia wymaga posiadania prasy hydraulicznej, co ciągle jest rzadkością wśród majsterkowiczów. Z tego względu lepiej odżałować te kilkadziesiąt złotych za usługę i oddać auto w ręce specjalisty. Zdemontuje on wahacze i wybije ich tuleje z wykorzystaniem specjalnego stempla. Nowe tuleje (zawsze wymieniane po obu stronach auta) wbija się z wykorzystaniem odpowiedniej siły po nasmarowaniu silikonem. Ostatnim krokiem jest ustawienie zbieżności kół.

Jak zrobić ściągacz do tulei wahacza?

Choć operacja wymiany tulei jest łatwiejsza do wykonania z wykorzystaniem specjalistycznych przyrządów, a ustawienie geometrii zawieszenia to konieczny krok, który pomoże zapewnić bezpieczeństwo jazdy i równomierne zużycie opon, niektórzy kierowcy mogą chcieć wykonać ją samodzielnie. Kolejność czynności jest dokładnie taka sama, jak w przypadku usługi warsztatu.

Problemem może być sprzęt – mało kto dysponuje prasą hydrauliczną. Można ją jednak zastąpić ściągaczem i imadłem. Jak zrobić ściągacz do tulei wahacza? Zwykle wystarczy do tego celu gwintowany pręt zakończony blachą, dużą nakrętką lub inną blokadą. Jego skręcanie spowoduje wypchnięcie tulei. Takie narzędzie można też kupić – koszt zwykle zamyka się w kilkudziesięciu złotych.

Ile kosztuje wymiana tulei wahacza?

Już sam dźwięk słowa „wahacz” może powodować panikę u posiadaczy starszych Audi A4 i VW Passatów – wynika to z faktu, iż posiadają one skomplikowane układy wielowahaczowe wykonane z aluminium. Tuleja może być w nich wymieniona maksymalnie raz, a sworzeń daje się regenerować z różnym skutkiem. Wymiana silentblocków skutkuje więc nawet kilkutysięcznym wydatkiem na cały zestaw części. Na szczęście w innych autach jest to zwykle mniej problematyczne. Ile kosztuje wymiana tulei wahacza? Cena części i jej wymiany to zazwyczaj po kilkadziesiąt złotych od sztuki.

Tuleja wahacza jest niedrogą i niedużą częścią zawieszenia samochodu. Pełni jednak niezwykle odpowiedzialną rolę, zapewniając innym jego elementom warunki do poprawnej pracy oraz tłumiąc wysokoczęstotliwościowe drgania. Ponieważ w swojej konstrukcji wykorzystuje gumę, szybko ulega zużyciu, którego objawy warto zauważyć możliwie wcześnie i oddać auto do naprawy.