Weryfikacja stanu technicznego oraz jazda próbna to obowiązkowe czynności, które kupujący powinien wykonać przed dokonaniem transakcji zakupu samochodu używanego. Dodatkowo, zanim podpiszemy umowę, warto wnikliwie sprawdzić dokumentację pojazdu i jego stan prawny.

- Istnieje ryzyko, że na kupowany przez nas samochód został nałożony zastaw rejestrowy. Oznacza to, że auto stanowi zabezpieczenie kredytu udzielonego przez bank – wyjaśnia Radosław Dobrołęcki, Dyrektor Serwisu otoMoto.pl – Warto więc zastosować daleko idące środki ostrożności, gdyż nie zawsze taki stan prawny jest odnotowywany w dowodzie rejestracyjnym, a zdarza się, że nieuczciwy sprzedający mógł zadbać, aby taki zapis zniknął z dokumentów – dodaje.

Jeżeli zobowiązanie wobec banku zostało uregulowane przez poprzedniego właściciela nie trzeba się niczym martwić – zastaw wygasa. Problemy zaczynają się, jeżeli nieświadomie staniemy się posiadaczami pojazdu, na którego został nałożony zastaw rejestrowy, a poprzedni właściciel nie spłacił pożyczki. W takim przypadku wierzyciel uruchamia procedurę ściągnięcia należności, co najczęściej kończy się odebraniem samochodu, bez względu na to, do kogo obecnie należy.

W takiej sytuacji nie można tłumaczyć się niewiedzą. Kupujący ma bowiem obowiązek wnikliwego sprawdzenia kupowanego samochodu zarówno od strony prawnej, jak i technicznej. Jeżeli przy transakcji wykazaliśmy się niedbalstwem, przemówi to na naszą niekorzyść. Szczególnie że rejestry zastawów są jawne i każdy może uzyskać informacje czy na dany pojazd został nałożony zastaw rejestrowy.

Samochód można sprawdzić w sądzie

Udzielaniem informacji i wydawaniem odpisów oraz zaświadczeń z rejestru zastawów zajmuje się Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych.

Aby otrzymać takie zaświadczenie lub odpis należy wypełnić odpowiedni formularz i złożyć go osobiście w Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych na ulicy Czerniakowskiej 100 w Warszawie, lub przesłać pocztą. Wniosek można też złożyć osobiście w jednym z oddziałów znajdujących się przy sądach rejonowych prowadzących rejestr zastawów – wykaz sądów znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości.

Za informację, odpisy i zaświadczenia pobierane są opłaty w wysokości:

- za wydanie zaświadczenia: 20 zł

- za wydanie odpisu lub udzielenie informacji na wniosek o wydanie odpisu z rejestru zastawów: 15 zł

- za udzielenie informacji na wniosek o podanie numeru pozycji rejestru zastawów: 10 zł

Opłatę za wnioski składane do ekspozytury Centralnej Informacji przy Wydziale Gospodarczym - Rejestru Zastawów należy wnosić na rachunek bieżący dochodów sądu lub do kasy sądu, przy którym funkcjonuje ekspozytura.

W komisie bezpieczniej

Jak pokazały badania przeprowadzone przez serwis otoMoto.pl, Polacy mają duże obawy przez zakupem samochodu od sprzedawcy w komisie. Najchętniej kupilibyśmy samochód używany bezpośrednio od poprzedniego właściciela (32 proc.) lub od autoryzowanego dilera (19 proc.). Komisantów obdarzyło zaufaniem zaledwie 7 proc. ankietowanych.

Warto jednak pamiętać, zakup samochodu w komisie jest teoretycznie obarczony najmniejszym ryzykiem. Właściciele komisów w myśl Kodeksu Cywilnego są profesjonalistami. Można więc od nich wymagać, żeby sprawdzili, jaki jest stan prawny pojazdu, który sprzedają. Wynikowo stroną odpowiedzialną za stan rzeczy staje się właściciel komisu. W przypadku, gdy będzie uchylał się od odpowiedzialności, należy niezwłocznie rozpocząć działania prawno-sądowe.

Największe problemy spotkają nabywcę, jeżeli zakupi on obciążony prawnie samochód od osoby prywatnej. Droga do odzyskania pieniędzy będzie w tym przypadku długa i kosztowna.