Auto Świat Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H

Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H

Meteorolodzy ostrzegają przed zbliżającą się długą i śnieżną zimą. Mogą się mylić, ale i tak czas już pomyśleć o „zimówkach”

Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Zobacz galerię (11)
Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H

Kiedy kilkanaście lat temu sprzedawcy opon zaczynali przekonywać do kupowania opon zimowych, nie brakowało samozwańczych ekspertów twierdzących, że to tak naprawdę gadżet dla tych, którzy nie potrafią jeździć, bo „dobry kierowca poradzi sobie nawet na łysych gumach”. Na szczęście od tamtego czasu sporo się zmieniło. Ubiegłoroczne badania polskiego rynku pokazują, że już ponad połowa kierowców samochodów osobowych używa opon sezonowych, czyli dopasowanych do pory roku.

Coraz większy ruch na drogach, mocniejsze auta oraz fakt, że opony letnie są znacznie mniej uniwersalne niż kiedyś – wszystko to sprawia, że używanie „zimówek” lub przynajmniej opon całorocznych (test ogumienia całorocznego opublikowaliśmy dwa tygodnie temu w numerze 40/2010) stało się koniecznością. Nasze testy nie służą więc temu, by udowodnić, że zakup opon zimowych ma sens – chodzi nam o znalezienie ogumienia, które spisuje się najlepiej. Oczywiście, nie obyło się bez przetestowania w warunkach zimowych również kompletu opon letnich. Wyniki powinny dać do myślenia nawet zatwardziałym przeciwnikom sezonowej wymiany ogumienia.

Po raz kolejny okazało się, że to, iż wszystkie „zimówki” wyglądają niemal tak samo (mają bieżnik o

agresywnej rzeźbie, poprzecinany tysiącami lamelek), nie oznacza, że w warunkach drogowych sprawują się choćby podobnie. Różnice między poszczególnymi modelami są naprawdę duże. Drugi ważny wniosek: przy wyborze ogumienia nie można polegać tylko na renomie marki. To prawda, że jak zwykle wygrały opony znanych firm, ale tym razem wśród przegranych – obok ogumienia z najniższej półki – znalazły się też produkty markowe.

Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat

Komfort - Opony w „klasycznym” rozmiarze 195/65 R 15 w przeciwieństwie do modnych gum o niskim profilu zapewniają z reguły co najmniej przyzwoity komfort. Po prostu na nierównościach uginają się mocniej. Według testujących najprzyjemniej jeździ się na oponach Pirelli Snowcontrol, a nieco „twardziej” toczą się „zimówki” marek Toyo, Duro oraz Profil.

Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat

Podsumowanie - Opony zimowe z roku na rok stają się coraz lepsze. To nie znaczy, że coraz lepiej zachowują się na śniegu, bo z tym radziły sobie też starsze modele. Teraz konstruktorzy walczą o to, by korzystanie z ogumienia sezonowego wymagało jak najmniejszych wyrzeczeń. Nowe „zimówki” spisują się nieźle zarówno na śniegu, jak i na asfalcie, nie hałasują i pozwalają na jazdę z dużymi prędkościami.To właśnie za wszechstronność płacimy, gdy kupujemy ogumienie z wyższej półki. Opony tanie jak zwykle przegrały, ale i wśród kandydatów o przyzwoitej renomie wpadek nie brakowało. Dlatego zawsze warto śledzić testy!

Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/H
Potrzebne jak ciepła czapka: Test opon zimowych w rozmiarze 195/65 R 15 T/HŻródło: Auto Świat
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: