Ogumienie sezonowe obok kilku zalet ma przynajmniej jedną zasadniczą wadę - przez kilka miesięcy w roku, kiedy nie jest używane, trzeba je gdzieś przechować. I to nie byle jak, bo wbrew pozorom opony łatwo można popsuć! Sposób przechowywania zależy przede wszystkim od tego, czy mamy do czynieniatylko ze zdjętymi oponami, czy też ze zmontowanymi kołami. Kół kompletnych (opon na felgach) nie powinno się składować w pozycji pionowej. Można je za to układać poziomo, jedno na drugim, lub też wieszać na hakach czy uchwytach. W przypadku zdemontowanych opon należy postępować zupełnie inaczej. Ze względu na możliwość odkształcenia nie powinno się ich składować przez dłuższy czas ułożonych na płasko w słupkach. Można je natomiast ustawiać pionowo na podłodze lub na specjalnych regałach.

Przechowywanie opon - Aby do wiosny Foto: Auto Świat
Przechowywanie opon - Aby do wiosny

Producenci zalecają jednak, żeby raz na jakiś czas opony obracać, tak żeby nie były ciągle podparte w tym samym punkcie. Bardzo ważne jest też przygotowanie miejsca oraz samych opon do przechowywania. Jeszcze przed zdjęciem kół z samochodu należy zaznaczyć, po której stronie były zamontowane.Warto też podwyższyć nieco ciśnienie powietrza - pół bara więcej niż zaleca producent nie popsuje opony, a na pewno przynajmniej trochę uodporni ją na deformacje. Po zdjęciu należy dokładnie umyć koła. Nie zaszkodzi też zastosowanie preparatu do konserwacji opon.Trzeba przygotować koła i pomieszczenie Pomieszczenie do przechowywania kół powinno być w miarę możliwości ciemne, chłodne (nie cieplej niż temp. pokojowa) oraz suche. Opony nie mogą mieć kontaktu z agresywnymi chemikaliami. Gumie szkodzą oleje, smary, rozpuszczalniki, paliwo - lepiej więc unikać trzymania kół np. w garażowym kanale. Złym pomysłem będzie też kotłownia lub inne ciepłe miejsce.

Przed składowaniem Najbardziej narażone na uszkodzenia są koła nienapompowane. Jeśli ciśnienie powietrza jest zbyt małe, wystarczy, że opona o coś się opiera, żebyw ciągu kilku miesięcy doszło do nieodwracalnego zniekształcenia gumy. Dlatego przed rozpoczęciem składowania warto podnieść nieco ciśnienie w kołach. Dobrym pomysłem jest napompowanie kół azotem. Przede wszystkim gaz ten znacznie wolniej uchodzi z opon, a poza tym spowalnia procesy starzenia (utleniania się) gumy. Wiele serwisów oponiarskich zapomina o tym, żeby przed zmagazynowaniem umyć koła. Znajdujące się zwykle na gumie zanieczyszczenia mogą przyspieszyć jej starzenie. To samo dotyczy felg - nieumyte szybciej korodują. Uwaga! Preparaty do mycia felg są szkodliwe dla gumy.

Przechowywanie opon - Aby do wiosny Foto: Auto Świat
Przechowywanie opon - Aby do wiosny

Po ich użyciu trzeba dokładnie spłukać opony. Niezależnie od tego, w jak dobrych warunkach przechowywane są koła, należy pamiętać, że i tak przed ich następnym użyciem trzeba je wyważyć! To argument przemawiający za tym, żeby oddawać ogumienie na przechowanie w specjalistycznych serwisach.Fachowcy pomogą - Nie każdy dysponuje w domu warunkami do przechowywania opon. W takiej sytuacji warto powierzyć to specjalistom, którzy są do tego przygotowani. Większość dobrych warsztatów oponiarskich oferuje usługę przechowania opon. Jej koszt to zwykle ok. 100 zł za sezon za komplet kół.Piotr Chojnacki,serwis ogumienia Radial Łopuszańska