- Inspekcja Handlowa zbadała 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu do trzech ton
- Największe zastrzeżenia dotyczyły wyników badań laboratoryjnych, które ujawniły poważne wady konstrukcyjne w sześciu modelach
- Stwierdzone nieprawidłowości mogą prowadzić do opadnięcia pojazdu podczas podnoszenia, co stwarza zagrożenie dla użytkownika
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Inspektorzy z wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Poznaniu i Warszawie przeprowadzili szczegółowe badania 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu do 3 ton, które nie są oryginalnymi częściami zamiennymi ani wyposażeniem fabrycznym pojazdów. Produkty te zostały poddane zarówno weryfikacji dokumentacyjnej, jak i testom laboratoryjnym.
Sprawdzono sprzedawców hurtowych i duże markety. Osiem podnośników wyprodukowano w Chinach, w dwóch przypadkach nie udało się ustalić kraju pochodzenia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Każdy podnośnik powinien mieć odpowiednie oznakowanie CE, dane identyfikacyjne urządzenia (model, rok produkcji, dane producenta lub importera), deklarację zgodności oraz poprawną instrukcję obsługi. W przypadku czterech podnośników stwierdzono nieprawidłowości (w każdym więcej niż jedną).
Jakie wady miały podnośniki samochodowe?
Największe zastrzeżenia budziły jednak wyniki badań laboratoryjnych, które ujawniły poważne wady konstrukcyjne. Na 10 przebadanych modeli aż 6 nie spełniało deklarowanych parametrów wytrzymałościowych (w jednym przypadku trwają dodatkowe badania).
Wykryto następujące wady:
- uszkodzenia konstrukcji nośnej podnośnika,
- uszkodzenia korby.
Nieprawidłowości mogą prowadzić do opadnięcia pojazdu podczas podnoszenia, co stwarza realne zagrożenie dla użytkownika.
Co dalej z wadliwymi podnośnikami?
Podsumowując, wyniki kontroli są niepokojące — spośród 10 sprawdzonych modeli:
- jeden był nieodpowiednio oznakowany;
- trzy miały wady konstrukcyjne;
- trzy posiadały zarówno braki w oznakowaniu, jak i wady konstrukcyjne.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że niebezpieczne podnośniki zostaną wycofane z rynku. W jednym przypadku producent, którego produkt miał wady formalne, podjął działania naprawcze. Na przedsiębiorców, którzy wprowadzili do obrotu niebezpieczne produkty, zostaną nałożone grzywny. Odpowiednie zawiadomienia zostały już skierowane do organów ścigania.
Na co zwracać uwagę przy korzystaniu podnośnika?
Eksperci przypominają, że wybór odpowiedniego podnośnika jest kluczowy dla bezpieczeństwa. Należy też używać go zgodnie z przeznaczeniem. Oto kilka wskazówek:
- 1 Nośność — powinna być dostosowana do konkretnego pojazdu: przypadku aut osobowych zaleca się podnośniki o nośności od 1,5 do 3 ton.
- 2 Jakość wykonania — masywna budowa, grube profile i solidny mechanizm to podstawa.
- 3 Stabilność — używaj podnośnika wyłącznie na twardym i równym podłożu, a przed rozpoczęciem pracy pamiętaj o odpowiednim zabezpieczeniu pojazdu.
- 4 Podstawowe podnośniki trapezowe przewidziano do prostych czynności, np. wymiany koła w samochodzie. Jeśli planujesz większe prace pod podwoziem, powinieneś wykorzystać solidniejsze urządzenie.
Szczegółowe informacje na temat skontrolowanych produktów można znaleźć na stronie internetowej: uokik.gov.pl.