Wiele krajów europejskich już wprowadziło szereg przywilejów i korzyści dla posiadaczy i użytkowników pojazdów niskoemisyjnych. Lista przywilejów dla posiadaczy samochodów elektrycznych lub / i hybrydowych w krajach Unii Europejskiej znajduje się poniżej:

Niemcy: w Niemczech powołano dedykowany program „National Electric Mobility Platform”, którego celem jest popularyzacji pojazdów niskoemisyjnych na niemieckich drogach. Założenia programu przewidują obecność aż 1 mln. takich pojazdów do 2020 roku. Przywileje dostępne na rynku niemieckim to zwolnienie z rocznego podatku drogowego dla samochodów elektrycznych i hybryd plug-in przez okres 5 lat od daty pierwszej rejestracji, preferencyjne stawki podatku od wykorzystania służbowych samochodów niskoemisyjnych do celów prywatnych, planowane inwestycje i rozbudowy stacji szybkiego ładowania na terenie całego kraju.

Austria: zwolnienie od podatku „paliwowego” pobieranego przy pierwszej rejestracji, zwolnienie od miesięcznego podatku „samochodowego”, roczne premie w wysokości 800 EUR.

Belgia: 30% ulga od podatku dochodowego (dotyczy kierowców aut prywatnych) w tym VAT, ale nie więcej niż 9.190 EUR (ulga ważna do 31/12/2012), 40% odliczenia od podatku (maksymalnie 250 EUR) w przypadku budowy publicznie dostępnej stacji ładowania, premia w wysokości 4.500 EUR w regionie Walonii dla właścicieli samochodów niskoemisyjnych zarejestrowanych przed 31/12/20111.

Czechy: zwolnienia z podatku drogowego służbowych samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Dania: zwolnienia z podatku rejestracyjnego dla wytypowanych modeli samochodów elektrycznych (bardzo niska popularność z uwagi na wąską listę uprawnionych pojazdów), zwolnienia z opłat za parkowanie z Centrum Kopenhagi (tylko pojazdy elektryczne).

Estonia: dotacje za zakup samochodów elektrycznych od 2011 do 2014 (średnio 16.500 EUR), dostęp do sieci stacji ładowania na terenie całego kraju.

Finlandia, dostęp do sieć bezpłatnych stacji ładowania na terenie kraju.

Francja: system dotacji bezpośrednich zależny od emisji CO2 (od 7.000 do 550 EUR).

Grecja: zwolnienia z podatku rejestracyjnego dla samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Islandia: zwolnienia z podatku VAT do wartości 6.000.000 ISK przy zakupie samochodów niskoemisyjnych, bezpłatny parking (do 90 minut) w centrum miasta (dla samochodów emitujących CO2 poniżej 120 g/km i wadze poniżej 1200 kg).

Irlandia: rząd Irlandii postawił za cel elektryfikacje motoryzacji do 10% udziału tych samochodów w całej populacji aut do 2020 roku. Wprowadzane przywileje to plan budowy 1500 stacji ładowania, raz dodatkowo 30 stacji szybkiego ładowania na drogach międzymiastowych (co 60 km), stacje przez pierwsze lata będą zwolnione z opłat, dotacje bezpośrednie 5.000 EUR na zakup samochodów elektrycznych, zniżka w podatku rejestracyjnym dla samochodów elektrycznych i hybrydowych 2.500 EUR (od 07/2008 do 12/2010).

Włochy: zwolnienia od rocznego podatku drogowego oraz podatku od własności przez 5 lat od daty rejestracji, 75% redukcji podatku w stosunku do spalinowych odpowiedników (tylko EV).

Luxemburg: premia dla właścicieli pojazdów niskoemisyjnych (emisja CO2 poniżej 60 g/km) w wysokości 3.000 EUR (przywiej ważny do do 31 grudnia 2011).

Monaco: dotacje na zakup samochodu niskoemisyjnego 9.000 EUR.Darmowe parkingi publiczne.

Holandia: rząd holenderski postawił przed sobą cel elektryfikacji motoryzacji z założeniami: między 15.000, a 20.000 pojazdów niskoemisyjnych do 2015 roku; 200.000 pojazdów do 2020 roku i 1 mln. do 2025. Pierwszy cel został osiągnięty już w 2013 roku. Całkowity budżet związany z dotacjami na zakup samochodów plug-in hybrid szacuje się na 500 mln. EUR, pierwszy etap ulg (do 1/2014): zwolnienie z podatku rejestracyjnego i podatku drogowego (ulga w przeciągu pierwszych 4 lat – ok. 5.300 EUR dla użytkowników prywatnych i ok. 19.000 EUR dla firm – dotyczy również pojazdów hybrydowych spełniających wymagania emisji CO2), ulgi w podatku rejestracyjnym, ulgi Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska na zakup elektrycznych samochodów z przeznaczeniem na taksówki lub pojazdy dostawcze: 3.000 lub 5.000 EUR (zależnie od regionu), dodatkowe ulgi przyznawane na przez lokalne samorządy na cel wymieniony wyżej.

Amsterdam: dostęp do miejsc parkingowym przeznaczonych dla pojazdów niskoemisyjnych (czas oczekiwania na przyznanie tradycyjnego miejsca może wynosić aż od 10 lat), bezpłatny dostęp do stacji ładowania na publicznych parkingach, rotterdam – bezpłatny parking w centrum miasta przez rok od rejestracji, subsydia 1.450 EUR na budowę stacji ładowania zasilanej „zieloną energią”.

Rotterdam: subsydia 2.500 EUR dla przedsiębiorców przy wymianie samochodu na niskoemisyjny (ograniczona dla pierwszych 5000 chętnych; oferta do 12/2013), z uwagi na wysokie koszt paliwa koszty użytkowania samochód niskoemisyjnych są aż do 5 x niższe, możliwość darmowego wypożyczenia samochodu benzynowego na czas urlopu (ukłon w kierunku posiadaczy samochodów elektrycznych o małym zasięgu).

Norwegia: celem rządu Norwegii jest osiągnięcie liczby 50.000 pojazdów elektrycznych do 2018 roku. Lista przywilejów poniżej (do czerwca 2013 samochody hybrydowe były wykluczony z opisywanych zniżek): zwolnienia od podatku od zakupu (w tym VAT), zwolnienia z rocznego podatku drogoweg, zwolnienia z opłat parkingowych, zwolnienie z opłat publicznych, możliwość korzystania z tzw. bus-pasów.

Portugalia: w Portugalii został uruchomiony w 2008 roku Krajowy Program Elektrycznej Motoryzacji (Programme for Electric Mobility), nazywany w skrócie Mobi. Zadaniem programu była koordynacja wszystkich działań sprzyjających rozwojowi „czystego” transportu. Od 2011 roku rozpoczęto budowę 350 stacji ładowania (w tym 50 stacji szybkiego ładowania) w 25 największych miastach, zwolnienia od podatku przy zakupie auta, zwolnienia od podatku rejestracyjnego, zwolnienia od rocznego podatku drogowego, subsydia 803 EUR (dotyczy samochodów prywatnych), od 5% do 10% ulg w podatku dochodowym (dotyczy samochodów służbowych), subsydia 5.000 EUR dla pierwszych 5000 nowych samochodów elektrycznych.

Rumunia: subsydia na zakup samochodu elektrycznego do 25% ceny (max 5.000 EUR), rekompensata za złomowanie samochodu i zakup nowego elektrycznego – bony o wartości 5.000 EUR (2011 rok).

Hiszpania: rząd Hiszpanii planował aż 1 mln. samochodów elektrycznych na swoich drogach do 2014 roku. Przeznaczył na to budżet w wysokości aż 72 mln EUR. Środki przeznaczone były na poniższe benefity, subsydia na zakup samochodu elektrycznego w wysokości 25% (netto), ale nie więcej niż 6.000 EUR, subsydia na zakup samochodów użytkowych (autobusów i aut dostawczych) w wysokości 25% ceny brutto, ale nie więcej niż 15.000 lub 30.000 EUR w zależności od rodzaju pojazdu, ulgi podatkowe na zakup samochody elektrycznego w wysokości 6.000 EUR lub hybrydowego w wysokości 2.000 EUR oferowane przez niektóre regiony (administrację lokalną).

Szwecja: subsydia za zakup samochodu niskoemisyjnego w wysokości 40.000 SEK., zwolnienie z rocznego podatku drogowego w ciągu pierwszych pięciu lat od rejestracji, 40% ulga w podatku za wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych.

Szwajcaria: zwolnienia z 4% podatku od importu, zwolnienie z rocznego podatku drogowego w wybranych kantonach (EV i PHEV).

Wielka Brytania: w 2009 uruchomiony został program Plugged-in Places z budżetem 30 mln. funtów przeznaczanych na budową stacji ładowania na terenie największych miast. W 2011 roku wprowadzony został program Plug-In Car Grant oferujące refinansowanie 25% kosztów zakupu nowego samochód niskoemisyjnego. Subsydia bezpośrednie w wysokości 5.000 funtów.100% zwolnienie z podatku congestion charge – opłaty za wjazd do centrum miasta.

Benefity dla posiadaczy w Polsce

Benefity dla posiadaczy samochodów niskoemisyjnych w Polsce wyglądają bardzo skromnie w porównaniu do innych krajów Wspólnoty Europejskiej i dotyczą jedynie inicjatyw lokalnych. Nie przewidziało na szczeblu rządowym (ustawowo lub szybkimi rozporządzeniami) żadnych udogodnień dla posiadaczy aut z napędem elektrycznym bądź hybrydowym. Wszelkie pojawiające się inicjatywy są oddolnymi pomysłami na poziomie samorządów czy władz miast. Prym w popularyzowaniu ekologicznej motoryzacji (głównie chodzi o niską emisyjność) wiodą większe miasta: Katowice, Kraków, Gdańsk, Szczecin, Świnoujście, Toruń, Tarnów, Warszawa, Wrocław. Niestety brak w tym wszystkim spójności – np. będąc posiadaczem hybrydy z Warszawy nie przysługują ułatwienia w innym miejscu niż stolica (brak stosownych oznaczeń – naklejki, które wydawane są na podstawie zameldowania, ew. rejestracji auta). W związku z tym każde miasto realizuje własną politykę udogodnień pojazdów niskoemisyjnych, ale wszystkie skupiają się wokół zmniejszenia lub nie pobierania opłat za parkowanie w strefach oznaczonych jako płatne oraz darmowe korzystanie ze stacji szybkiego ładowania. Realnie oznacza to: Warszawa – auta niskoemisyjne mogą wjechać na trasę Traktu Królewskiego (zakazane dla ruchu spalinowego), Wrocław – w strefach oznaczonych jako „B” i „C” nie pobierane są opłaty za parkowanie (nie dotyczy to strefy „A”), Szczecin – roczne pozwolenie na parkowanie aut elektrycznych i hybrydowych kosztuje symboliczne 10 zł (standardowo 150 zł), w Gdańsku i Toruniu można bezpłatnie naładować auto elektryczne w jednej z trzech stacji (kolejne w budowie) oraz zaparkować w strefach płatnych. W Krakowie władze oferują 1380 zł zwrotu za parkowanie w obrębie stref miast, możliwość przejazdu bus-pasami oraz wjazdu do wybranych stref ograniczonego ruchu. W Kielcach - darmowe parkowanie i bezpłatne ładowanie aut.

Wszędzie planowane są kolejne ułatwienia, budowanie stacji do ładowania elektrycznego, korzystanie z pasów dla autobusów, dostęp do stref wyłączonych z ruchu kołowego oraz włączenie aut elektrycznych i hybrydowych do flot komunikacji publicznej i służb komunalnych. Z pewnością to co już udało się wypracować na poziomie lokalnym jest zdecydowaną promocją aut niskoemisyjnych i działaniami na korzyść – niż np. propozycje działań rządowych objęcia akcyzą aut elektrycznych (sytuacja dotyczyła modelu i-Miev, Mitsubishi), pomimo tego, że jej stawka uzależniona jest od pojemności silnika, a pojemność w autach elektrycznych wynosi 0 cm3 (brak komory spalania i tłoków). Innym przykładem propozycji urzędników jest obłożenie dodatkowym podatkiem akcyzowym i drogowym „prądu tankowanego” do aut. Idea pomysłu wiąże się z faktem, że taki podatek zawiera benzyna, diesel i gaz LPG. Póki co powyższe inicjatywy nie są realizowane, zapewne dlatego, że sprzedaż aut hybrydowych i elektrycznych w skali kraju jest jeszcze niewielka.

Darmowe lub ulgowe parkowanie w strefach płatnych obowiązuję w Polsce w takich miastach jak: Wrocław, Gdańsk, Katowice, Toruń, Szczecin, Tarnów,Kraków.

Możliwość skorzystania z bezpłatnych stacji ładowania: Wrocław, Gdańsk, Toruń, Katowice.

Możliwość wjazdu do sfer zamkniętych dla ruchu: Warszawa – Nowy Świat, Kraków.