W opracowanym przez Renault silniku wykorzystano wieloletnie, bogate doświadczenie konstruktorów z Rueil-Malmaison (departament Hauts-de-Seine), którzy mają na swoim koncie tak udane silniki wysokoprężne jak 1.5 dCi, 2.0 dCi, 2.3 dCi i V6 dCi.

Nowy silnik będzie montowany w europejskich modelach Renault i Nissana klasy niższej średniej. W Renault trafi on w pierwszej kolejności pod maskę Scenica, a następnie całej gamy Megane. Jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM, plasuje się pomiędzy silnikiem dCi 110 (zwanym również 1.5 dCi lub K9K), a silnikami dCi o mocy od 150 do 180 KM (znanymi również pod nazwą 2.0 dCi lub M9R).

Jest to pierwszy z nowej generacji silników spalinowych Energy, w którym zastosowane zostały wszystkie, niespotykane dotąd w tej kategorii silników technologie obniżania emisji CO2. Jest on między innymi wyposażony w system Stop & Start z funkcją odzyskiwania energii podczas hamowania oraz, po raz pierwszy w Europie, w nowy niskociśnieniowy system recyrkulacji spalin EGR. Jest to najwydajniejszy w swojej kategorii silnik wysokoprężny, w którym zużycie paliwa i emisja CO2 zostały obniżone o 20% w porównaniu do silnika, który zastępuje. Wprowadzając ten silnik, Renault zamierza udostępnić rzeszom użytkowników innowacyjną, przyjazną dla środowiska i wysokiej jakości jednostkę napędową.

Produkcja silnika Energy dCi 130 będzie się odbywała wyłącznie w zakładzie w Cléon specjalizującym się w produkcji zaawansowanych technologicznie jednostek napędowych, który dysponuje niezwykle innowacyjnymi narzędziami produkcyjnymi zapewniającymi najwyższy poziom wydajności oraz jakości produkcji. Poczynając od przyszłego roku silnik będzie stanowił około 30 proc. całkowitej produkcji silników w tym zakładzie. Przy uruchamianiu produkcji zatrudnionych jest obecnie 450 pracowników.

Silnik Energy dCi 130 jest produktem aliansu Renault-Nissan, podobnie jak obecne silniki 2.0 dCi i V6 dCi oraz przyszłe jednostki napędowe TCe 90 i TCe 115. Dzięki współpracy możliwe było obniżenie wielkości inwestycji obu koncernów poprzez rozdzielenie kosztów między Renault i Nissana. Całkowity koszt opracowania i wprowadzenia modelu na rynek wyniósł 230 milionów euro.

Alians wykorzystał przy tym bogate doświadczenie Renault w zakresie projektowania silników wysokoprężnych. Silnik Energy dCi 130 został opracowany przez zespół konstruktorów z Rueil-Malmaison pod kierunkiem Jacques'a Prosta, Dyrektora ds. Konstrukcji Podzespołów Mechanicznych w koncernie Renault. Renault stworzyło dla potrzeb Aliansu jednostkę napędową doskonale dostosowaną do wymagań rynku europejskiego, czyli odznaczający się wysokim momentem obrotowym dynamiczny silnik wysokoprężny, który dzięki zastosowanym technologiom wyróżnia się wyjątkowo niskim jak na swoją moc poziomem zużycia paliwa i emisji CO2.

Alians zdecydował również o powierzeniu produkcji tego silnika Renault, aby wykorzystać bogate doświadczenie koncernu w produkcji zaawansowanych technologicznie wysokoprężnych jednostek napędowych. Silnik ten będzie produkowany wyłącznie w zakładzie Renault w Cléon, w Departamencie Seine-Maritime. Decyzja o produkcji tego silnika dla obydwu koncernów tylko w jednym zakładzie pozwoli wygenerować oszczędności skali. Od przyszłego roku zakład będzie w stanie produkować do 150 tys. silników Energy dCi 130 rocznie. Przewiduje się, że w kolejnych latach maksymalna zdolność produkcyjna zostanie jeszcze zwiększona.

Silnik ten będzie montowany w autach z segmentu C Renault i Nissana, czyli w autach średniej niższej klasy obydwu producentów. W przypadku Renault trafi on pod maskę Megane i Scenica, a w przyszłości również innych modeli. W najbliższej przyszłości sprzedaż tego silnika zostanie rozszerzona również na niektóre modele Nissana.