Trójka finalistów została wybrana spośród 14 modeli, które były nominowane do nagrody z wszystkich tegorocznych nowości. Pod uwagę brane były wyłącznie modele, które w tym roku miały premierę lub zostały znacząco zmienione w porównaniu do poprzedniej wersji.

Ford Fusion w wersji sedan został oparty na powiększonej platformie pochodzącej z Mazdy6. Wydłużenie platformy zapewniło więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. W ofercie znajdują się wersje z silnikiem 2,3 l o mocy 160 KM oraz V6 3,0 l o mocy 221 KM. W listopadzie sprzedaż wyniosła 9.415 aut, jednak jest to efekt niewystarczającej wielkości produkcji w meksykańskiej fabryce Forda.

Zmieniona Honda Civic została wprowadzona na rynek amerykański tej jesieni i jest nieznacznie większa i cięższa od poprzednika. Do napędu można wybrać jeden w czterocylindrowych silników od 1,8 140 KM do 2,0 197 KM. Civic oferowany jest także w wersji hybrydowej.

Pontiac Solstice, jeszcze jako koncepcyjny roadster, pokazany został podczas wystawy w Detroit w 2001 roku, gdzie zdobył bardzo dużą popularnością. Wprowadzenie go do seryjnej produkcji wymusiło zbudowanie całkowicie nowej platformy Kappa z napędem na tylną oś. W przyszłości korzystać będą z niej także roadstery marki Saturn oraz Opel. Pod maską Pontiaca znajduje się 177-konny silnik o pojemności 2,4 l. Roczna sprzedaż planowana jest na poziomie 20 tys. sztuk.

Jednocześnie wraz z wyborem Samochodu Roku zostanie ogłoszony, nie mniej ważny z punktu widzenia Amerykanów, North American Truck of the Year. Również i w tej kategorii nominowanych było 14 modeli typu SUV i pickup, spośród których do finałowej rozgrywki stanęły trzy auta. SUV-y: Ford Explorer oraz Nissan Xterra i pickup Honda Ridgeline.

Ford Explorer jest bardzo dobrym przykładem rosnącej konkurencji na rynku SUV-ów. Poddany znacznej modernizacji model był poprzednio zmieniany przed czterema laty. Zmiany dotyczą m.in. sztywniejszej ramy, a sporo  rozwiązań wykorzystano z modelu Ford F-150. Do wyboru są dwa silniki: V6 4,0 210 KM oraz V8 4,6 292 KM. Ważnym elementem najnowszej generacji modelu jest bezpieczeństwo, z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi, z systemem kontroli trakcji oraz z czujnikami ciśnienia w oponach w standardzie. Po 11 miesiącach sprzedaż tego modelu z powodu rosnących cen paliwa spadła o 29,7% i wyniosła 220.792 egzemplarzy.

Druga generacja Nissana Xterra powstała w oparciu o zmodyfikowaną platformę F-Alpha, która została zbudowana na bazie pickupa Titan. Na tej samej platformie powstały SUV Pathfinder oraz pickup Frontier. Do napędu wykorzystana została 4-litrowa jednostka o mocy 265 KM. W samym tylko listopadzie sprzedaż wzrosła o 5,2% i wyniosła 63.601 aut.

Honda już od dawna chciała rywalizować na rynku pickupów. Dlatego też na bazie SUV-ów Honda Pilot/Acura MDX powstała Honda Ridgeline. Zaletą tego modelu ma być czterodrzwiowa kabina dla pięciu osób oraz duża powierzchnia ładunkowa. Jednak wysoka cena spowodowała, iż szacunki sprzedaży nie zostały osiągnięte. W listopadzie wyniosła ona nieco ponad 36 tys. aut. Do napędu Hondy wykorzystany został 3,5-litrowy silnik V6 o mocy 247 KM.

Ostatecznego zwycięzcę poznamy 8 stycznia na targach motoryzacyjnych w Detroit. W zeszłym roku tytuł North American Car of the Year jury przyznało modelowi Chrysler 300, zaś North American Truck of the Year zdobył Ford Escape Hybrid.