O wzroście konkurencji na rynku konsumenckiej sprzedaży paliw decyduje co najmniej kilka czynników. Przede wszystkim z każdego roku na rok rośnie ilość stacji benzynowych w całym kraju, a przyrost ten jest nieproporcjonalnie duży w stosunku do wzrostu ogólnej długości dróg. Zagęszczająca się sieć punktów sprawia, że zarówno nowe stacje, jak i starzy gracze muszą się coraz bardziej starać, aby znaleźć swoje miejsce na rynku lokalnym. Jednym ze sposobów osiągnięcia celu są atrakcyjne programy rabatowe skierowane do klientów.

Najbardziej oczywistym i za razem często stosowanym sposobem na przyciągnięcie kierowców na stacje paliw są zniżki. Czasami wynikają one z czasowych promocji, a czasami są realizowane w ramach szerszych programów lojalnościowych. W pierwszym z przypadków na specjalny upust mogą liczyć klienci, którzy np. zatankują określoną ilość paliwa, samodzielnie zatankują gaz w punkcie bezobsługowym czy ewentualnie skorzystają z uzyskanych wcześniej kuponów rabatowych.

Masz kartę kredytową? Należy się rabat!

Drugim i równie często stosowanym sposobem jest dawanie zniżek w ramach szeroko pojętych programów lojalnościowych. Rabat może być przyznawany tym klientom, którzy posiadają kartę uprawniającą do zbierania punktów za zakupy na danej stacji lub realizują płatności za pomocą kart kredytowych wydanych przez banki współpracujące z siecią. Jako że obniżka ceny często sięga nawet 10 - 20 groszy na każdym litrze paliwa, bez wątpienia jest znacząca i warto o nią powalczyć!

Ciekawą formą systemu rabatowego jest także oferowanie klientom firmowym systemów kompleksowego rozliczania kosztów zakupu benzyny, oleju napędowego lub gazu. Podstawą uczestnictwa w programie jest podpisanie umowy i zadeklarowanie zakupu z góry określonej, minimalnej ilości paliwa. Dzięki karcie pracownik firmy współpracującej z siecią stacji nie tylko otrzyma rabat na zakupy, ale także zadecyduje o sposobie rozliczenia transakcji. Może otrzymać albo fakturę jednostkową, albo zbiorczą po zamknięciu miesiąca.

Nieco inną formą współpracy stacji paliw z klientami firmowymi są tzw. karty flotowe. Jedna karta jest przypisana wyłącznie do jednego auta. To bardzo wygodna forma bezgotówkowej obsługi transakcji. Kierowca autoryzuje zakup paliwa flotą, a zatrudniająca go firma reguluje rachunek dopiero po zamknięciu miesięcznego okresu rozliczeniowego. Klienci biznesowi chwalą sobie to rozwiązanie. Jako że otrzymują szczegółowe dane dotyczące zatankowanych ilości paliwa, mogą w sposób prosty kontrolować takie wskaźniki jak chociażby spalanie aut. Dodatkowo karty flotowe posiadają limity płatności. To pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie poziomem wydatków eksploatacyjnych.

Lojalność klientów trzeba budować!

Ostatnią i najszerszą gałęzią premiowania kierowców na stacjach paliw są wspomniane wcześniej programy lojalnościowe. W ich ramach klienci zbierają punkty za każde zakupy i to bez względu na fakt czy wybrali paliwo, produkty spożywcze, kawę, usługę mycia pojazdu, czy płyn do spryskiwaczy. Gratisowe punkty są zbierane na specjalnym koncie, a następnie kierowca może je wymienić na atrakcyjne nagrody, w tym na rabat podczas kolejnej wizyty na stacji benzynowej. Rachunek z premiowymi punktami w większości przypadków jest ważny przez 3 - 4 lata.

W ramach programów lojalnościowych klienci są także zachęcani do udziału w promocjach specjalnych realizowanych wraz z partnerami zewnętrznymi. Świetnym przykładem jest premiowanie dodatkową ilością punktów transakcji zrealizowanych za pomocą kart kredytowych. Programy lojalnościowe są o tyle wygodne dla kierowców, że nie zmuszają ich do kupowania, a stanowią korzyść, którą można uzyskać przy okazji zakupów. Dla stacji paliw są o tyle ważne, że tworzą bazę klientów lojalnie korzystających z jednej sieci.