Subaru Outback – Prekursor klasy
Outback to kombi klasy średniej wyższej zbudowany na bazie Legacy. Bezpośredni konkurent takich aut jak Audi Allroad czy Volvo XC70, a jednocześnie prekursor tej klasy (zadebiutował w 1995 roku). Pojazd cieszy się dużym zainteresowaniem klientów w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Kanadzie, ale sprzedawny jest także (ze znacznie mniejszym powodzeniem) w Europie.
Subaru Outback – Więcej przestrzeni dla pasażerów i na bagaż
Nowy model można rozpoznać bez trudu za sprawą zmienionych reflektorów, inaczej wyprofilowanej (i krótszej) maski, a także za dzięki nowemu grillowi i przeprojektowanemu zderzakowi. Cechą charakterystczną bocznego profilu auta są przesunięte do przodu słupki „A” oraz trójkątne okienka w przednich drzwiach.
Choć rozstaw osi pozostał bez zmian wymiary zewnętrzne Outbacka zwiększyły się. Nowy model jest dłuższy o 25 mm i szerszy o 20 mm od poprzednika. Lepszą przestronność wnętrza uzyskano także dzięki przekonstruowanii kształtu wewnętrznej strony drzwi, zwężeniu obramowań okien w drzwiach oraz przeprojektowaniu szkieletu dachu. W drugim rzędzie siedzeń zwiększyła się ilość miejsca na nogi.
Pojemność bagażnika w nowym modelu wzrosła z 490 do 512 l. Po złożeniu oparć tylnych foteli powstaje płaska powierzchnia ułatwiająca przewożenie długich przedmiotów. Składanie oprać możliwe jest także z bagażnika.
Subaru Outback – Lepsze materiały i więcej „rozrywki”
Obrotomierz i prędkościomierz obsadzono teraz w tubach. Na panelu centralnym pojawił się duży ekran dotykowy obsługujący m.in. radio, zewnętrzne nośniki pamięci, telefon, nawigację i ustawienia pojazdu. Pod nim znajduje się inaczej zaprojektowane sterowanie nawiewem i klimatyzacją.
Dołożono szczególnych starań, aby użyte w kabinie materiały, ich faktura oraz wrażenia dotykowe, oferowały wyższą jakość. Zastosowano miękkie pokrycie podszybia, poduszki podłokietników oraz inny kształt klamek drzwi.
Subaru Outback - Zoptymalizowane silniki i skrzynia Lineartronic w Dieslu
Pod maską Outbacka może pracować jeden z dwóch, dobrze znanych silników: 2,5-litrowy benzyniak o mocy 175 KM lub 150-konny turbodiesel. Obydwie jednostki typu bokser zoptymalizowano pod kątem lepszych osiągów, niższego spalania i emisji hałasu.
Motory mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub bezstopniową Lineartronic. „Automat” ma teraz nowe sterowanie i siedmiobiegowy, manualny systemem zmiany biegów, przy użyciu manetek.
Trzeba przyznać, że modyfikacje są wyraźnie wyczuwalne. Zwłaszcza podczas gwałtownego zwiększenia prędkości, kierowca może liczyć na szybkę reakcję „automatu”. Skrzynia Lineartronic dostępna jest teraz także w wersji z silnikiem wysokoprężnym.
Subaru Outback – Lepsze prowadzenie na asfalcie
W nowej, piątej generacji Outbacka dokonano również zmian w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Samochód stał się jeszcze bardziej komfortowy, a jednocześnie szybciej reaguje na polecenia kierowcy. Przełożenie przekładni kierowniczej zmniejszono z 16,5:1 do 14:1 co korzystnie wpłynęło na precyzję prowadzenia.
O lepsze prowadzenie na zakrętach dba teraz system Active Torque Vectoring (znany z Subaru WRX STI), który „dopędza” na łuku koło zewnętrze, jednocześnie nie zmieniając prędkości koła wewnętrznego. Dzięki niemu nie spada prędkość, za to zmniejsza się promień skrętu auta.
Subaru Outback – Sprawniejszy w terenie
Dobrą trakcję w terenie zapewniają nie tylko poprawione kąty nadwozia, ale także znany z Forestera tryb X-Mode. Poprawia on zdolności terenowe samochodu podczas jazdy po śliskich nawierzchniach poprzez optymalizację sterowania silnika, napędu 4x4, hamulców i systemu ESP. Kontrola zjazdu ze wzniesienia automatycznie utrzymuje stałą, niewielką prędkości przy pokonywaniu zjazdów (bez konieczności używania hamulca przez kierowcę).
Subaru Outback – Bezpieczeństwo przede wszystkim
Nowy Outback wyposażony jest w system EyeSight. To układ dwóch kamer monitorujących ruch przed pojazdem, który przekazuje informacje o przeszkodach do aktywnego tempomatu i systemu antykolizyjnego. Dwie pary „oczu” pozwalają śledzić zachowania kierowców innych aut, motocykli, rowerów oraz pieszych (w tym dzieci).
System kamer reaguje nie tylko na prędkość czy ruch innych uczestników ruchu, ale także na zapalenie się świateł stop w pojeździe poprzedzającym lub jego start spod świateł To już trzecia generacja systemu EyeSight stosowanego, dotychczas w modelach z rynków japońskiego i amerykańskiego. Najnowszy system ma zmienioną kamerę stereoskopową, dzięki której kąt i zasięg widzenia są większe o ok. 40%.
Nowy Outback otrzymał maksymalną notę (5 gwiazdek) w crash-teście przeprowadzonym przez Euro NCAP w roku 2014.
Naistoniejsze fakty w piątej generacji Subaru Outback:
– Nowa stylistyka nadwozia
– Bardziej przestronna kabina pasażerska i większy bagażnik
– Przeprojektowane zawieszenie oferujące wyższy komfort jazdy
– Bardziej precyzyjny układ kierowniczy
– Lepsze prowadzenie na zakrętach dzięki Active Torque Vectoring
– Sprawniejszy w terenie dzięki zmienionej geometrii nadwozia i trybowi X-Mode
– Dwie kamery (system EyeSight) zwiększające bezpieczeństwo jazdy
– Zmodernizowana skrzynia Lineartronic (teraz także w Dieslu)
- Optymalizacja silników pod kątem lepszych osiągów i niższego spalania
– Nowy system audio sterowany ekranem dotykowym
Dane techniczne Subaru Outback 5. generacji | ||
Silniki | benz. B4/16 | t.diesel B4/16 |
Pojemność | 2498 ccm | 1998 ccm |
Moc maksymalna | 175 KM/5800 obr./min | 150 KM/3600 obr./min |
Moment maksymalny | 235 Nm/4000 obr./min | 350 Nm/1600-2800 obr./min |
Przys. 0-100 km/h | 10,2 s (skrzynia CVT) | 9,7 s (9,9 s skrzynia CVT) |
Wymiary w mm (dł./szer./wys.) | 4815/1840/1605 | |
Pojemność bagażnika | 512-1848 l | |
Ceny w Polsce: | od 35 900 euro | od 34 400 euro |
Subaru Outback – Nasza opinia:
Nowa, piąta generacja Outbacka zaskoczyła mnie nie tyle nowym wyglądem nadwozia i wnętrza co możliwościami jakie oferują systemy wspomagających kierowcę. Z jednej strony Subaru zyskało w moich oczach, gdyż dotychczas uważałem Outbacka za mało nowoczesne auto (zwłaszcza w zestawieniu z Volvo XC70 czy Audi A6 Allroad), ale z drugiej strony poczułem się – jako Europejczyk – nieco zlekceważony, gdy dowiedziałem się, że jest to już trzecia generacja systemu Eyesight (dotyczas oferowany był tylko na rynkach amerykańskich i japońskich).
Uważam, że nowy Outback zachował typowe cechy za jakie ceniony był poprzednik (dobre właściwości jezdne na asfalcie i w terenie, a przy tym nieco kanapowaty charakter), a jednocześnie gruntownie zmienił się w kwestii dostępności nowoczesnych rozwiązań wspomagających kierowcę.