Punktem centralnym elektrycznego układu napędowego jest silnik. Jego zadanie polega na przekształcaniu energii elektrycznej w energię mechaniczną. Aby zwiększyć efektywność procesu, producenci bazują głównie na silnikach synchronicznych prądu zmiennego z magnesami stałymi. Bez względu na rodzaj zastosowanej technologii, jednostka zasilana prądem charakteryzuje się prostotą budowy. Jej praca nie wymaga m.in. stworzenia układu smarowania. Dodatkowo silniki elektryczne mają wysoką sprawność i generują wysoki moment obrotowy.

Kolejnym elementem jest układ zasilający. Ponieważ odpowiada on nie tylko za doprowadzenie energii elektrycznej do motoru, ale także przekształca ją w trakcie transmisji, połączenie nie może być realizowane za pomocą najzwyklejszych przewodów. W roli źródła występować może akumulator lub sieć elektryczna. Dodatkowo baterie bywają wspierane przez silnik spalinowy lub ogniwo paliwowe. O ile w przypadku zastosowania akumulatora pojazd jest uzależniony wyłącznie od zasobów energii, o tyle przy wykorzystaniu sieci elektrycznej trasę przejazdu warunkuje właściwa infrastruktura. Dlatego rozwiązanie stosuje się wyłącznie do napędu środków transportu publicznego (pociągi, tramwaje, trolejbusy).

Uwaga na straty energetyczne!

Wytwarzanie energii mechanicznej oznacza, że musi się pojawić urządzenie pędne. W trakcie jazdy skupia się ono na dwóch zadaniach. Po pierwsze odbiera energię mechaniczną wytworzoną w jednostce napędowej i przekazuje ją do maszyny roboczej. Po drugie w trakcie transmisji zmienia jej parametry. Za sprawą sprzęgła, przekładni zębatej lub pasowej możliwa jest regulacja momentu obrotowego lub prędkości kątowej. Podczas tworzenia urządzenia pędnego kluczowym zadaniem dla inżynierów jest dopracowanie efektywności pracy układu. Dzięki temu zminimalizowane zostaną straty energetyczne.

Ważnym elementem układu napędowego jest maszyna robocza. Dzięki niej energia mechaniczna jest przekazana na asfalt i w sposób bezpośredni przekłada się na napędzanie samochodu. W przypadku układu przeniesienia napędu, podobnie jak w przypadku urządzenia pędnego, kluczem do sukcesu jest ograniczanie strat energetycznych. Aby napęd mógł funkcjonować w sposób prawidłowy, pojawia się konieczność zastosowania elektronicznego nadzorcy. Zaawansowany obwód zbiera informacje przekazywane przez kierowcę (np. za pośrednictwem pedału gazu), a po ich analizie i porównaniu z wartościami odniesienia, zajmuje się koordynowaniem kolejnych etapów pracy napędu elektrycznego.