Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Technika jazdy

Technika jazdy

Jak jeździć bezpiecznie - Reguła dwóch sekund
Auto Świat

Jak jeździć bezpiecznie - Reguła dwóch sekund

Reguła dwóch sekund
Auto Świat

Reguła dwóch sekund

O co tu chodzi?
Auto Świat

O co tu chodzi?

Niektóre skrzyżowania są tak skomplikowane, że pierwszy przejazd przez nie staje się wyzwaniem nawet dla kierowcy dobrze obeznanego z zasadami ruchu i mającego długi staż za kierownicą samochodu. Znajomość skrzyżowania pozwala z odpowiednim wyprzedzeniem zająć odpowiedni pas ruchu - właściwy do kontynuowania jazdy.

Prawo i zdrowy rozsądek
Prawo jazdy

Prawo i zdrowy rozsądek

Przyjrzymy się sytuacji, którą na pewno niejednokrotnie napotkaliśmy podczas poruszania się w ruchu drogowym. Poruszamy się jezdnią z trzema wyznaczonymi pasami ruchu, zbliżając się do skrzyżowania.

Bezpiecznie w autobusie
Porównania samochodów

Bezpiecznie w autobusie

Gdy zajmiemy miejsce wewnątrz pojazdu, obowiązkowo zapinamy pasy bezpieczeństwa znajdujące się przy fotelu - o ile pojazd w nie wyposażono - a tak jest najczęściej w przypadku autobusów jeżdżących za granicę. Może się jednak zdarzyć pojazd, który ma pasy nie przy wszystkich fotelach (najczęściej są przy przednich).

Stop przed przejazdem!
Porównania samochodów

Stop przed przejazdem!

Lokomotywa waży ok. 100 ton.

Fotelik samochodowe - Nie narażaj dziecka!
Auto Świat

Fotelik samochodowe - Nie narażaj dziecka!

Mandat 150 zł i 3 punkty karne to drobiazg. Jazda bez fotelika grozi śmiercią malucha. Czy pozwolisz dziecku wyskoczyć z okna na piątym piętrze? Oczywiście nie, bo to grozi śmiercią. Na takie same śmiertelne obrażenia narażone jest dziecko przewożone bez żadnych zabezpieczeń w samochodzie. Nawet drobna stłuczka może się skończyć tym, że dziecko niczym pocisk wyleci z samochodu przez przednią szybę lub też zawiśnie w niedostosowanych do swojego wzrostu pasach (doznając urazu kręgów szyjnych). Jedyny sposób na ograniczenie ryzyka obrażeń to dobry fotelik. Dobry, to znaczy jaki? Z certyfikatem i homologacją. Do osiągnięcia przez pociechy wieku przedszkolnego powinien wystarczyć fotelik na stałe zamontowany w aucie rodziców. Później dzieci stają się coraz bardziej mobilne, podróżują nie tylko z rodzicami, ale też z dziadkami, z rodzicami koleżanek i kolegów. Dlatego potrzebny jest wszechstronny fotelik. Taki, który wystarczy na dłużej, do momentu, kiedy dzieci będą miały 12 lat lub 150 cm wzrostu. Niestety, im starsze dziecko, tym mniej rodzice dbają o jego bezpieczeństwo. Ciężkie obrażenia grożą również dzieciom podróżującym w fotelikach niedopasowanych do wzrostu i wagi. Ryzyko odniesienia obrażeń wzrasta też w przypadku źle ustawionych lub zbyt luźno zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Stary airbag: zostawić czy wyrzucić?
Auto Świat

Stary airbag: zostawić czy wyrzucić?

Do Polski trafia wiele starych, ale dobrze wyposażonych aut. Niektóre nawet kilkunastoletnie samochody mają airbagi. Czy takie "przeterminowane" wyposażenie jest niebezpieczne?Niewiele współcześnie produkowanych samochodów nie ma ani jednej poduszki powietrznej. Powód jest prosty: bez tego elementu wyposażenia żaden samochód nie zajmie wysokiego miejsca w teście zderzeniowym, a więc raczej nie znajdzie też wielu nabywców. To, że poduszki powietrzne ratują życie, to fakt bezsporny. Jest jednak i druga strona medalu: poduszka rozwija się z prędkością 300 km/h. Gdy uderzy w głowę, może zabić! Dlatego uruchamianie tego rodzaju zabezpieczeń odbywa się w ściśle określonych warunkach. Gdy auto uderza w przeszkodę, airbagi napełniają się gazem, zanim głowa kierowcy czy pasażera zdąży się z nimi zetknąć. Gdy nastąpi kontakt, gaz już uchodzi przez otwory w tylnej części balonu i głowy ludzi, zapadając się we flaczejący worek, zostają delikatnie wyhamowane. Nie ma jednak mowy o żadnym zderzeniu ciała ludzkiego z napełniającym się airbagiem!

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Usuwamy martwe pole
Auto Świat

Usuwamy martwe pole

Im więcej widać w bocznym lusterku, tym bezpieczniej. Nawet w starszych autach można zamontować lusterka, które w znacznym stopniu poprawią pole widzenia

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Czy warto płacić za ESP?
Auto Świat

Czy warto płacić za ESP?

Połączenie funkcji systemów ABS i ASR dało nowe możliwości kontroli nad trakcją samochodu. W redakcyjnym teście sprawdzamy, czy ESP potrafi wyprowadzić auto z każdej niebezpiecznej sytuacji?

Prosimy o zapięcie pasów!
Auto Świat

Prosimy o zapięcie pasów!

Trzydziestoośmioletnia kobieta jechała samochodem ze swym trzyletnimsynkiem. Nawet niezbyt szybko, poniżej 60 km/h. Wpadła w poślizg - nocóż, każdemu może się zdarzyć. Auto poleciało bokiem do rowu iprzetoczyło się na dach. Nieostrożna mama wyszła z tego potłuczona, alechłopczyk nie miał żadnych szans: był na tylnym siedzeniu nie przypiętypasami

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.