Prędkość niebezpiecznamoże mieć zatem znaczną, jak również bardzo małą wartość. Wszystko zależy od sytuacji drogowej, w której jest rozwijana. 15 km/h może być za dużo100 km/h lub więcej na ulicach miasta jest nie tylko niebezpieczne, ale prawie zawsze prowadzi do wypadku. W takim przypadku ewidentnie mamy do czynienia z prędkością nadmierną. Jednak taką prędkością może okazać się rozwijanie zaledwie 15 km/h w niesprzyjających warunkach - chociażby poruszanie się w strefie zamieszkania na całkowicie oblodzonej nawierzchni.W przypadku niespodziewanego pojawienia się przeszkody przed naszym pojazdem naciśniemy na pedał hamulca i tu czeka nas niemiła niespodzianka. Koła pojazdu zablokują się, zacznie się on ślizgać i uderzy w przeszkodę. Pomimo że prędkość 15 km/h była dozwolona w obszarze strefy zamieszkania, jednak warunki panujące na drodze (oblodzenie) wymagały bezwzględnie od kierującego jazdy z o wiele mniejszą prędkością. Warunek konieczny - pełna kontrolaPrędkość 15 km/h w takich warunkach niestety nie mogła zapewnić pełnego panowania nad pojazdem, a zatem okazała się prędkością nadmierną. Wniosek jest jednoznaczny: właściwą prędkością będzie taka, która umożliwi pełną kontrolę nad pojazdem i bezpieczne prowadzenie go w każdych warunkach drogowych, umożliwi panowanie nad nim i bezpieczne zatrzymanie go w razie potrzeby, nawet w ekstremalnej sytuacji na drodze. Trzeba zawsze respektować znaki ograniczające prędkość jazdy - nawet wówczas, gdy wydaje się nam na pierwszy rzut oka, że ograniczenie nie ma sensu. Niebezpieczeństwo może nie być zauważalne od razu. Jeżeli zawczasu nie dostosujemy prędkości do zaleceń znaku, na manewr obronny może być za późno. Przykładem niech będzie uszkodzona nawierzchnia jezdni na łuku drogi. Jeśli wjeżdżamy w zakręt z prędkością o wiele większą, w ostatniej chwili dostrzegamy niebezpieczeństwo i nie mamy możliwości uniknięcia poważnego uszkodzenia pojazdu.Maksymalna, czyli jaka?Maksymalne, a zatem największe dopuszczalne prędkości dla konkretnych pojazdów określone są w przepisach. Wartości te obowiązują oczywiście przy optymalnych warunkach drogowych i atmosferycznych. W przypadku ich pogorszenia (opady atmosferyczne, duże natężenie ruchu itd.) kierujący pojazdem ma bezwzględny obowiązek na tyle obniżyć prędkość jazdy, żeby w każdej sytuacji był w stanie zapanować nad pojazdem.Określone wartości prędkości w PRD są największymi możliwymi na danym rodzaju drogi, jednak często warunki ruchu i rozmaite sytuacje na drodze sprawiają, że prędkości te muszą być obniżone - niekiedy znacznie - aby zawsze zachowane było w pełni bezpieczeństwo ruchu. Prędkość jazdy musi być zawsze dostosowana nie tylko do panujących aktualnie na drodze warunków ruchu, lecz także należy brać pod uwagę warunki atmosferyczne oraz własne doświadczenie i umiejętności prowadzenia pojazdu. Kierowca o niewielkim doświadczeniu musi sobie zdawać sprawę, że w wielu trudnych sytuacjach na drodze może mieć problemy z właściwą oceną zagrożenia i reakcją na zaistniałe niebezpieczeństwo, a zatem powinien odpowiednio zawczasu zmniejszyć prędkość jazdy.Lekceważenie wyżej wymienionych uwarunkowań może stać się przyczyną tragedii.