Logo
Budowniczy korków

Budowniczy korków

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na dużym, pokazanym na fotografii skrzyżowaniu nie zawsze ruch jest tak płynny. Czasem tworzy się długi korek samochodów oczekujących na skręt w lewo.

Cykl świateł jest zbyt krótki, by rozładować zator - gdy na wewnętrznych światłach umożliwiających zjazd z tegoskrzyżowania pokazuje się zielony sygnał, ruszają już pojazdy jadące w poprzek. A ci, którzy chcieli skręcić w lewo, jak stali, tak stoją. Przy każdej zmianie świateł udaje się skręcić zaledwie kilku kierowcom. Dlaczego wszyscy uparcie zajmują po skręcie lewy pas? Najczęściej powodem jest nieznajomość przepisów. A z nich wynika, że po skręcie możemy zająć dowolny pas ruchu właściwy do dalszej jazdy. Jeśli skręcamy w drogę o trzech pasach w jednym kierunku, to możemy zająć każdy z nich.Wykorzystuj pasy na całej szerokości jezdniJeżeli po skręcie napotykamy na sygnalizator z czerwonym sygnałem albo np. przejście dla pieszych, a stoi tam już inne auto, które skręciło przed nami, to jeśli droga ma więcej niż jeden pas w naszym kierunku jazdy, możemy bezpiecznie stanąć na pasie obok oczekującego auta. Dzięki temu kolejka przesunie się przynajmniej o jeden samochód. Gdyby jadący wcześniej przed nami, kiedy staliśmy w kolejce do skrętu, też o tym pomyśleli, nie musielibyśmy tak długo czekać.Sytuacja jest najbardziej problematyczna, kiedy jedziemy jezdnią o jednym pasie w każdą stronę - gdy przed skrętem w prawo utworzy się kolejka, na skrzyżowaniu jadące z tyłu auta nie będą mogły bezpiecznie wyprzedzić bądź ominąć tych oczekujących w kolejce do skrętu. Ale na skrzyżowaniu pokazanym na zdjęciu (u góry) szybkie omijanie aut oczekujących w kolejce też jest ryzykowne. Kierowca stojący w kolejce może np. stracić cierpliwość i zrezygnować z dalszego oczekiwania, włączyć prawy kierunkowskaz i pojechać prosto, nie skręcając. Gdy będziemy akurat przejeżdżali przez skrzyżowanie prawym pasem, możemy nie zdążyć zahamować w porę, jeśli odpowiednio nie zmniejszymy prędkości. Dlatego nawet na drodze wielopasowej, jeśli stoi się w kolejce do skrętu, lepiej nie omijać oczekujących przed nami samochodów. Lepiej poczekać dłużej, niż narażać się na kolizję z nadjeżdżającymi z tyłu. Prawidłowe zachowaniepolega na oczekiwaniu, aż auto przed nami skręci i zjedzie nam z drogi - wtedy możemy również skręcić i zająć sąsiedni wolny pas ruchu. Skręcając, zachowuj szczególną ostrożnośćNiezależnie od charakteru skrzyżowania to żelazna zasada bezpiecznej jazdy. Szczególnie polecamy ją wszystkim jeżdżącym na pamięć. Rutyna i znajomość trasy nie zwalniają z obowiązku skupienia uwagi na drodze, na której zawsze może pojawić się nieoczekiwany pieszy lub pojazd. Gdyby tak jeszcze kierowcy częściej spoglądali w lusterka wsteczne, byłoby jeszcze bezpieczniej.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki