Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
Ogłoszenia
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Technika jazdy

Technika jazdy

Włączając się do ruchu
Auto Świat

Włączając się do ruchu

Z czym jechać w teren?
Auto Świat

Z czym jechać w teren?

Bezpieczeństwo za kierownicą - Nie skręcaj w ciemno!
Auto Świat

Bezpieczeństwo za kierownicą - Nie skręcaj w ciemno!

Zmieniając pas ruchu, zrób to tak, by nie zmuszać innych do gwałtownego hamowania. Koniecznie spójrz w lusterka i sprawdź, czy z tyłu nie nadjeżdża inny pojazd!Było to 1 listopada. Państwo M., jak wiele innych rodzin, jechali odwiedzić groby. Wyjeżdżając z miasta, musieli skręcić w lewno na skrzyżowaniu z trasą wylotową. Jak co roku utworzył się tam korek. Kolejka aut oczekujących na skręt była długa i po półgodzinnym podjeżdżaniu w żółwim tempie państwu M. udało się przesunąć o zaledwie kilkadziesiąt metrów. Siedzące na tylnej kanapie dzieciw końcu uznały, że tato jest ślamazarą, i nie omieszkały mu tego powiedzieć: "Tato, zobacz, przecież inni skręcają ze środkowego pasa i nie stoją w kolejce!". Tego było za wiele.

Jak się zachować w aucie z ESP?
Auto Świat

Jak się zachować w aucie z ESP?

Zanim wynaleziono ESP, w chwili, gdy auto nie mogło utrzymać się w zakręcie, sprawny kierowca "zakładał kontrę" lub inaczej się ratował, będąc zdanym na własne umiejętności. Powiedzmy to jasno: zdolność kontrolowania poślizgu, szczególnie niezamierzonego, to rzadkość. Zwykły kierowca po prostu "wylatuje" z zakrętu. Najlepsze wyjście to unikać poślizgów, dlatego wynaleziono układ stabilizacji toru jazdy.

Bezpieczeństwo na drodze: Niewidoczne skrzyżowanie
Auto Świat

Bezpieczeństwo na drodze: Niewidoczne skrzyżowanie

Nigdy nie wjeżdżaj na skrzyżowanie, kiedy widoczność nie pozwala się rozejrzeć. Nawet jeśli masz pierwszeństwo!Powszechne w Polsce lekceważące traktowanie przepisów powoduje, że wielu kierowców parkuje swoje samochody bezpośrednio na skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych. W takiej sytuacji nietrudno o wypadek: wystarczy, że kierowca dojeżdżający do skrzyżowania uzna - ponieważ jest na drodze z pierwszeństwem - nic mu nie grozi i nie zdejmie nawet nogi z gazu... Październikowego popołudnia 19-letni Andrzej Z. wziął od rodziców samochód, by zabrać swoją dziewczynę Ewelinę do kina.

Niewidoczne skrzyżowanie
Auto Świat

Niewidoczne skrzyżowanie

Powszechne w Polsce lekceważące traktowanie przepisów powoduje, że wielu kierowców parkuje swoje samochody bezpośrednio na skrzyżowaniach lub przejściach dla pieszych. W takiej sytuacji nietrudno o wypadek: wystarczy, że kierowca dojeżdżający do skrzyżowania uzna - ponieważ jest na drodze z pierwszeństwem -nic mu nie grozi i nie zdejmie nawet nogi z gazu.

Subtelne różnice?
Auto Świat

Subtelne różnice?

Na szczęście większość znaków nakazu można intuicyjnie zinterpretować - charakterystyczne, niebieskie okrągłe tablice z dużymi białymi strzałkami, które samym swoim kształtem podpowiadają, co należy zrobić. Ale są też i takie, które wymagają dobrej znajomości przepisów.

Dla kogo ten zakaz
Auto Świat

Dla kogo ten zakaz

Droga dwupasmowa, idealne warunki jazdy, niewielki ruch. Tymczasem na prawym pasie zaczyna się tworzyć korek.

Zwolnij i uratuj komuś życie!
Porady

Zwolnij i uratuj komuś życie!

Wyruszając samochodem na drogę warto pamiętać o tym, że wkraczamy w świat, gdzie nie każdy przestrzega reguł, które nim rządzą. Czasem nasze życie i zdrowie zależy od ludzi, których nawet nie znamy...

Mistrzowie kierownicy?
Auto Świat

Mistrzowie kierownicy?

..

Na pewno znasz znaki?
Auto Świat

Na pewno znasz znaki?

Prosta droga, świetna widoczność, niewielki ruch. Na poboczu stoi czerwony Opel z rozbitym tyłem.

Niewidoczna pułapka...
Auto Świat

Niewidoczna pułapka...

Wykonując jakiekolwiek - nawet najprostsze - manewry na drodze swoim autem, musisz być w stu procentach pewny sukcesu ich wykonania. Najmniejsza nawet wątpliwość powinna być wystarczającym sygnałem, żeby poczekać, aż sytuacja stanie się bardziej sprzyjająca, albo żeby opracować inny plan działania.

Holowanie
Auto Świat

Holowanie

Holowanie nie jest trudne, ale okazuje się, że mamy z tym problemy. Podpowiadamy, jak holować w sposób przewidywalny dla innych i dla wszystkich bezpieczny

Od jedzenia i picia są postoje!
Auto Świat

Od jedzenia i picia są postoje!

Butelka wpadła pod pedał hamulca, a na skrzyżowaniu paliło się czerwone światło. Skończyło się w krzakach...

Technika jazdy - Warto spojrzeć w lewo
Auto Świat

Technika jazdy - Warto spojrzeć w lewo

Przed rozpoczęciem wyprzedzania zawsze upewnij się, czy ktoś jadący z tyłu wcześniej nie rozpoczął tego manewru. Spójrz w lusterko i koniecznie obejrzyj się przez ramię!Odcinkiem drogi pozamiejskiej poruszał się samochód ciężarowy. Bezpośrednio za nim jechało osobowe Renault i jeszcze jedna duża ciężarówka. Pomimo braku zakazu wyprzedzania ostatni pojazd w kolumnie nie zachowywał odstępu pozwalającego bezpiecznie wjechać w lukę pomiędzy pojazdami. Do tej kolumny pojazdów (ich prędkość wynosiła około 70 km/h) zbliżał się z dozwoloną na tym odcinku drogi prędkością 95 km/h (była to droga ekspresowa jednojezdniowa) osobowy Mercedes.

Bezpieczeństwo za kierownicą - "Dynamiczny" dyferencjał
Auto Świat

Bezpieczeństwo za kierownicą - "Dynamiczny" dyferencjał

DPC (Dynamic Performance Control) - oto skrót nowego hitu BMW. Chodzi o mechanizm różnicowy tylnej osi, który ma szansę nie tylko poprawić bezpieczeństwo, lecz także dostarczyć kolejnych miłych wrażeń z jazdy!Już za rok możemy liczyć na więcej przyjemności z jazdy. A to za sprawą BMW, które właśnie wtedy zamierza wprowadzić na rynek swój "dynamiczny" system napędowy. DPC - tak nazywa się najnowszy pomysł bawarskich inżynierów. Nie, nie są pionierami. Podobnie działający system zaprezentowała niedawno Hondaw modelu Legend, również Mitsubishi chwali się czymś podobnym w swoim Lancerze Evo IX. Ale, jak to tradycyjnie bywało, produkt spod znaku BMW nie ma szans być tuzinkowym. "Dynamiczna kontrola osiągów" - takie tłumaczenie nie brzmi nazbyt sugestywnie.

Hybryda z dieslem
Auto Świat

Hybryda z dieslem

Inne koncerny zgodnie twierdzą, że taka konfiguracja jest zbyt droga na masową produkcję...... ale nie dla Citroëna i Peugeota! Dostępne dziś w sprzedaży auta hybrydowe(Lexus, Toyota, Honda, niedługo może Kia) wykorzystują silniki benzynowe, wspomagane przez napęd elektryczny dla zoptymalizowania zużycia paliwa. Tymczasem Peugeot zaprezentował "hybrydowe HDI", gdzie pod maską pracuje wspomagany elektrycznie superoszczędny turbodiesel. Taka kombinacja zamontowana w pojeździe wielkości Peugeota 307 powinna zaowocować średnim spalaniem na poziomie zaledwie 3,4 l/100 km!

Z lewego pasa - do więzienia
Auto Świat

Z lewego pasa - do więzienia

Ulicami warszawskiego osiedla poruszało się Renault 19. Na tym odcinku drogi obowiązywało ograniczenie prędkości do 40 km/h oraz zakaz wyprzedzania.

Jak spowodować wypadek?
Porady

Jak spowodować wypadek?

Drogi kierowco. Mam nadzieję, że ten tekst, który dla Ciebie przygotowałem pozwoli Ci być jeszcze bardziej nieobliczalnym i niebezpiecznym użytkownikiem drogi. Bo przecież, wnioskując z Twojego zachowania, właśnie o to Ci chodzi.

Niespodzianka?
Auto Świat

Niespodzianka?

Pan Jurek jechał swoim Renaultem ulicami Warszawy, wracając z pracy. Nie spieszył się, jadąc około 45 km/h przy średnim natężeniu ruchu.

Bezpieczeństwo za kierownicą - Od tego masz ręce
Auto Świat

Bezpieczeństwo za kierownicą - Od tego masz ręce

..., żeby trzymać nimi mocno kierownicę. Cały czas! Nasz kolejny materiał o groźnym wypadku przypomina o tym raz jeszczeJednym z czynników atmosferycznych, który kierujący zawsze musi brać pod uwagę podczas poruszania się pojazdem, jest wiatr. Jeśli wieje z przodu bądź bezpośrednio uderza w tył pojazdu (niejako popychając go) nie jest jeszcze źle. Problem polega na tym, że kierunek wiatru się zmienia, a kierujący nie porusza się cały czas w jednym kierunku (droga może przecież skręcać w prawo jak i w lewo). Największe niebezpieczeństwo na prowadzącego pojazd sprowadzają silne, boczne podmuchy wiatru, działające z zaskoczenia. Gdzie można się ich spodziewać? Przede wszystkim tam, gdzie wyjeżdżamy zza osłony na otwarty teren: zza ściany lasu na pole, przed wyprzedzoną właśnie ciężarówkę, itp.

Od tego masz ręce
Auto Świat

Od tego masz ręce

Jednym z czynników atmosferycznych, który kierujący zawsze musi brać pod uwagę podczas poruszania się pojazdem, jest wiatr. Jeśli wieje z przodu bądź bezpośrednio uderza w tył pojazdu (niejako popychając go) nie jest jeszcze źle.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.