Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia Foto: Auto Świat
Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia

Stanowi on rozwinięcie stosowanego już w nowej generacji modelu S80 systemu Collision Warning with Brake Support (ostrzeganie o kolizji ze wspomaganiem hamowania). Wykorzystuje on radar umieszczony w grillu, który stale monitoruje trasę przed samochodem, co sprzyja zachowaniu bezpiecznego dystansu od innych uczestników ruchu. Działa na częstotliwości 77 GHz, ma 15-stopniowy "kąt widzenia" sytuacji przed samochodem i zasięg 120 m. Dodatkowa kamera, czarno-biała z rozdzielczością 640 na 480 pikseli, montowana za lusterkiem wstecznym, analizuje obraz (48-stopniowe pole widzenia i zasięg do 50 m) i potrafi wykryć nawet stojące auta lub inne obiekty. Kamera wykorzystywana jest również przez układ ostrzegania o zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning).

Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia Foto: Auto Świat
Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia

Dane z radaru przesyłane są do komputera z częstotliwością 10 razy na sekundę, a z kamery 30 razy na sekundę. System może więc błyskawicznie reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację na drodze. Jeśli dystans od pojazdu lub innej przeszkody znajdującej się przed samochodem niebezpiecznie się zmniejszy, a kierowca nie zwalnia tempa jazdy, układ ostrzega go o niebezpieczeństwie. Najpierw sygnałem dźwiękowym i migającym czerwonym światłem wyświetlanym na przedniej szybie (head-up display). Na 1,5 s przed ewentualnym zderzeniem układ hamulcowy przechodzi w tryb gotowości, w celu zwiększenia skuteczności hamowania i umożliwienia bezpiecznego zatrzymania samochodu. Jeśli jednak kierowca nie zareaguje i kolizji nie sposób uniknąć, to na 0,7 s przed momentem krytycznym system automatycznie włączy hamulce, aby zminimalizować uszkodzenia pojazdów i ryzyko odniesienia obrażeń przez podróżujących samochodami biorącymi udział w kolizji.

Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia Foto: Auto Świat
Bezpieczeństwo za kierownicą - Cel: uniknąć zagrożenia

Permanentna kontrola CWAB wykorzystuje w pojeździe kilka różnych układów kontrolnych połączonych szybką siecią przesyłu danych. Główna jednostka sterująca opracowuje dane z kamery i radaru i decyduje o uruchomieniu sygnału ostrzegawczego lub rozpoczęciu hamowania. Moduł kontroli hamulców (Brake Control Module) i moduł kontroli silnika (Engine Control Module) reagują na żądanie wspomagania awaryjnego hamowania i zmniejszania obrotów silnika. Centralny moduł elektroniczny (Central Electronic Module) monitoruje właściwe działanie głównej jednostki sterującej i w razie stwierdzenia defektu może ją bezpiecznie wyłączyć. Układ ostrzegania o kolizji z funkcją automatycznego hamowania oferowany będzie opcjonalnie w modelach S80, V70 i XV70.