Ford Focus historia modelu
Wszystko zaczęło się w 1998 roku. Wówczas zadebiutowała pierwsza generacja modelu, która z resztą utorowała drogę do sukcesu pozostałych wersji. Już roku później Focus wygrał konkurs na Europejski Samochód Roku 1999. Samochód charaketryzował się przełomową stylizacją nadwozia (New Edge Design), a na tle konkurentów wyróżniał się pod względem prowadzenia.
Kolena generacja, którą zaprezentowano w 2004 roku choć miała wyrażnie spokojniejszą linię nadwozia, to nadal doceniana była ze względu na dopracowane podwozie. Produkcję trzeciej generacji rozpoczęto w grudniu 2010 r. Model ten całokowicie zerwał ze stylistyką poprzedników, choć według użytkowników poprzednich generacji nie został zbyt dobrze przyjęty. Nie tylko ze względu na nową stylistykę nadwozia, ale także zmiany jakich dokonano we wnętrzu oraz w zawieszeniu.
Ford Focus z przodem Astona Martina
W lutym bieżącego roku na targach w Barcelonie zaprezentowano odmianę po liftingu, którą zaprojektowano go zgodnie z zasadą „One Ford”. Najbardziej charakterystycznym elementem jaki zmieniono podczas face liftingi jest przedni grill.
Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu, co tworzy obraz samochodu o silnym charakterze. Bardziej wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgielne.
Ford Focus w końcu mniej przycisków na desce rozdzielczej
We wnętrzu nowego Forda Focusa, styliści uwzględnili opinie klientów, tworząc bardziej intuicyjny w obsłudze projekt deski rozdzielczej oraz kierownicy i centralnej konsoli z mniejszą liczbą przycisków i przełączników.
Trzeba przyznać, że zabieg ten jest udany, gdyż obsługa systemów pokładowych auta jest intuicyjna. Ciekawostkę w poliftingowej wersji stanowi całkowicie nowy system obsługi głosowej – Sync 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji debiutuje właśnie w Focusie FL. Obejmuje on 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz telefonów komórkowych.
Niestety podczas face liftingu nie była możliwa zmiana przestronności kabiny i ilości miejsca w bagażniku. Zwłaszcza jeśli chodzi o ostanią cechę to kompaktowe kombi Forda z bagażnikiem o pojemności 476 l znajduje się w tyle stawki.
LP | Marka i model | Poj. min. (l) | Poj. maks. (l) |
1 | Honda Civic Tourer | 624 | 1668 |
2 | Skoda Octavia Combi | 610 | 1740 |
3 | VW Golf Variant | 605 | 1620 |
4 | Seat Leon ST | 587 | 1470 |
5 | Toyota Auris Touring Sports | 530 | 1658 |
6 | Kia ceed Sportwagon | 528 | 1642 |
7 | Renault Megane kombi | 524 | 1600 |
8 | Peugeot 308 kombi | 508 | 1140 |
9 | Opel Astra Sport Tourer | 500 | 1550 |
10 | Ford Focus Turnier | 476 | 1516 |
Ford Focus bardziej dopracowane podwozie
Kierowcy preferujący dynamiczny styl jazdy będą zadowoleni z prowadzenia modelu po face liftingu. Największe zmiany odczywalne są w układzie kierowniczym, który stał się bardziej precyzyjny i lepiej przekazuje informacje zwrotną od kół. Inżynierowie uzyskali bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie także poprzez zwiększenie sztywności strukturalnej z przodu, modyfikację geometrii zawieszenia, zwiększenie sztywności poprzecznej tulei zawieszenia oraz modyfikację amortyzatorów. Zmiany w zawieszeniu wpłynęły nie tylko na poprawę prowadzenia, ale także komfortu akustycznego. Nawet na dużych nierównościach do wnętrza samochodu dociera minimalny hałas z podwozia.
Ford Focus topowy diesel nie porywa dynamiką
Pod maską testowanego przez nas modelu pracowała topowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2-litrów i mocy 150 KM. Choć nie mamy najmniejszych zastrzeżeń co do jej ekonomiki (średnio podczas jazd testowych spalanie wyniosło 5,8 l/100 km) to nie porwała nas pod względem dynamiki, a dokładniej sposobu rozwiajania mocy.
Turbodiesel w dolnym zakresie obrotów ma pewną słabość polegającą na chwilowym zawahaniu, która mija po przekroczeniu 1700 obr./min. Pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h 150-konny turbodiesel Forda rozpędza Focusa kombi w czasie niemal identycznym jak konkurencyjny Golf Variant 2.0 TDI/150 KM (8,9 s). Atutem testowanego przez nas układu napędowego była cicha praca.
Ford Focus nowe technologie w służbie komfortu i bezpieczeństwa
Focus po liftingu to pierwszy model Forda oferowany z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe - nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Oprócz niej w samochodzie znajdziemy wiele nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, m.in.: monitorowanie zmęczenia kierowcy, adaptacyjne reflektory, system czytania znaków drogowych, system utrzymujący auto w pasie ruchu, system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, system wspomagający parkowanie prostopadłe i równoległe, układ monitorujące martwe pole i ostrzegający o pojazdach nadjeżdżających z boku podczas wykonywania manewru cofania, inteligentny tempomat.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel R4/16 |
Pojemność | 1997 |
Moc. maks. | 150/3750 KM/obr./min |
Moment | 370/2000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 476/1516 l |
Dł./szer./wym (mm) | 4556/1858/1505 |
Masa własna/ładowność | 1628/422 kg |
Przysp. 0-100 km/h (fabr.) | 9,0 s |
Napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Średnie spalanie (fabr.) | 4,4 l/100 km |
Cena (Titanium) | 90 740 zł |
Ford Focus plusy:
– poprawiony układ kierowniczy
– dobry komfort resorowania
– bardziej czytelna obsługa deski rozdzielczej
– sprawnie działający system obsługi głosowej
– dobre prowadzenie
– cicha praca silnika i zawieszenia
– liczne systemy bezpieczeństwa
Ford Focus minusy:
– słaba reakcja na gaz przy niskich obrotach
– nerwowa reakcja tylnej cześci nadwozia pod zdjęciu nogi z gazu na zakręcie
– małej pojemności bagażnik.
Ford Focus podsumowanie:
Mam mieszane uczucia, czy podoba mi się nowa stylistyka Forda jaką zapoczątkowała Fiesta (ew. nowe Mondeo). Użytkownicy modelu po face liftingu zadowoleni będą z nowego układu kierowniczego, który jest nie tylko dostatecznie precyzyjny, ale także reaguje mniej nerwowo.
Docenią także zestrojenie zawieszenia, które oferuje wystarczający komfort jazdy i zapewnia dobre trzymanie auta na zakrętach. Liczne systemy bezpieczeństwa, które pojawiły się w zmodernizowanym Focusie dzięki atrakcyjnym cenom pakietów mogą teraz trafić do szerszego grona odbiorców.