Dacia Duster – hit sprzedaży w Polsce
Niewątpliwie czynnikiem decydującym o rynkowym sukcesie Dustera (w zeszłym roku sprzedaż w Polsce przekroczyła 9,5 tys. szt.) jest cena. Niespełna 40 000 zł za SUV-a to kwota, której nie jest w stanie zaproponować żaden z konkurentów. Co prawda, otrzymamy wówczas wersję z wolnossącym benzyniakiem 115 KM i napędem na przód, bez możliwości zamówienia klimatyzacji, ale będziemy jeździć modnym SUV-em.
Ci, którzy nie wyobrażają sobie auta tej klasy bez napędu 4x4 (w przypadku Dustera to aż 30 proc. sprzedaży), też nie muszą specjalnie nadwyrężać domowego budżetu: ceny wersji 4WD rozpoczynają się od 52 900 zł (w tej wersji za klimę trzeba dopłacić 2500 zł). Jednak oprócz niskich kosztów zakupu pierwszy Duster przekonywał klientów także walorami użytkowymi. Oferował dobry komfort jazdy, nieźle się go prowadziło, a wersja 4x4 była chwalona za dzielność terenową. Zachętę stanowiły także 3-letnia gwarancja oraz dostępność odmiany z fabrycznym LPG.
Słabymi stronami były: jakość materiałów, ergonomia, ciasny drugi rząd siedzeń oraz ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. W pierwszym teście nowego Dustera przyjrzymy się, co zmieniono, żeby podtrzymać duże zainteresowanie tym modelem.
Dacia Duster - lepsza ergonomia, bogatsze wyposażenie
Zmiany wprowadzone w designie jeszcze lepiej podkreśliły charakter SUV-a. Bardziej muskularny i dynamiczny wygląd zapewniły takie zabiegi, jak: podniesienie linii bocznych okien, pochylenie przedniej szyby, wyraźniejsze przetłoczenia na masce, szerszy rozstaw przednich i tylnych świateł. Po zajęciu miejsca za kierownicą natychmiast zauważa się skok jakościowy.
Na desce rozdzielczej i boczkach drzwi nadal są twarde tworzywa, ale spodobały nam się: stylistyka deski rozdzielczej, przyjemna w dotyku kierownica, 7-calowy zestaw multimedialny oraz centralny panel z subtelnymi przyciskami i przełącznikami klimatyzacji. Dzięki dwupłaszczyznowej regulacji kolumny kierowniczej oraz nowym fotelom z podłokietnikiem bez trudu odnajdziemy wygodną pozycję. Wysoka pozycja za kierownicą oraz większe nowe lusterka gwarantują dobrą widoczność w każdym kierunku. Można ją jeszcze polepszyć za pomocą seryjnej – w wersji Prestige – kamery cofania oraz opcjonalnego systemu kamer Multiview, przydatnego zwłaszcza w terenie (dodatkowo widoki z przodu i obu boków).
Dacia Duster – optymalny napęd
Parowanie telefonu, obsługa multimediów czy znalezienie uchwytu na butelkę – wszystko odbywa się niemal intuicyjnie. Czepiać się można jedynie wyślizgujących się spod palców klamek zewnętrznych drzwi oraz nieosłoniętych progów, które w deszczową pogodę lub po offroadowej jeździe brudzą nogawki przy wysiadaniu.
Nie zachwyca także ilość przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń. Co prawda, wysocy pasażerowie po zajęciu miejsca mają jeszcze swobodę nad głową, ale kłopot jest na wysokości kolan. W 411-litrowym bagażniku nie powinniśmy mieć problemów ze zmieszczeniem wakacyjnych bagaży, choć osoby, które nie wyobrażają sobie auta bez „zapasu” (400 zł), muszą liczyć się z mniejszą o 35 l przestrzenią. Pod maską testowego Dustera 4WD pracował doładowany 1,2-litrowy benzyniak o mocy 125 KM (ceny od 66 000 zł). Czterocylindrowy silnik żwawo reaguje już od niskich obrotów, choć wyraźnie najlepiej czuje się powyżej 3000 obr./min.
Dacia Duster - dane techniczne
Dane techniczne | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 125/5300 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 205/2300 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 11,0/179 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,4/145 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 376-1409/50 |
Marka i model opon test. auta | Barum Polaris 3 |
Rozmiar opon | 215/60 R 17 |
Prześwit (mm) | 210 |
Kąty: natarcia/zejścia/ramp. (st.) | 30/33/21 |
Więcej informacji na temat testu Dacii Duster znajdziecie w Auto Świecie nr. 8/2018 z 19 lutego.