- Cupra Vormentor VZ ma niebanalnie zaprojektowane nadwozie i równie ciekawe wnętrze
- Bateria wersji hybrydowej zmniejsza bagażnik o ok. 100 litrów
- 245-konny napęd działa cicho i płynnie, jest bardziej komfortowy niż sportowy
Auto robi wrażenie na ulicy – zwłaszcza pokryte matowym lakierem oferowanym za dopłatą ponad 9 tys. zł i ubrane w efektowne felgi z akcentami w kolorze miedzi. Dodaj do środka kubełkowe fotele pokryte perforowaną skórą, nie zapomnij o sportowej kierownicy, przydatnych gadżetach (np. o podkładce do indukcyjnego ładowania) telefonu – i już masz auto ładne, wygodne i… w sumie nawet praktyczne.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - dla kogo ten samochód?
Dla mieszczucha lubiącego rzeczy ładne i wygodne i który już wie, że parkowanie samochodu pod ładowarką dla elektryków jest modne. Czy posiadanie żyłki sportowca to warunek progowy, by interesować się Formentorem z napędem PHEV? Ale skąd, sport tu nie ma nic do rzeczy! W tej wersji liczy się głównie… komfort i styl! Trzeba podkreślić, że producent skutecznie utrudnił decyzję zakupową potencjalnym klientom: dlaczego miałbym wybrać 245-konną wersję 1.4 e-Hybrid, skoro 245-konny Formentor z silnikiem 2.0 TSI jest może i bardziej paliwożerny, ale i dużo tańszy? Albo – chcąc wydać za wersję bazową ok. 210 tys. zł – dlaczego nie wziąć 310-konnej odmiany spalinowej z napędem 4x4? A jeśli już musi być hybryda – dlaczego akurat ta, a nie słabsza, lecz w sumie tak samo wystarczająca wersja 1.4/190 KM? Same problemy, prawda? Ustalmy więc, że musisz albo po prostu chcesz mieć hybrydę, chcesz ładować się z gniazdka i bierzesz to, co najlepsze – to chyba jedyny powód, by wybrać 1.4 e-Hybrid 245, prawda?
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - charakterystyka samochodu
Choć marka komunikuje ambicie sportowe i oferuje szybkie samochody, to jednak żyć trzeba – stąd takie auta jak Formentor VZ 1.4 e-Hybrid, który jest po prostu SUV-em klasy premium. Ładne wykończenie, komfortowe wnętrze, cichutki i gładko działając, a przy tym wystarczająco mocny napęd, niskie spalanie i właściwie brak jakichkolwiek skutków ubocznych „usportowienia” – oto właśnie Formentor PHEV!
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż
Auto oferuje cztery „uczciwe”, wygodne miejsca siedzące, miejsce piąte jest umowne. Wnętrze jest przestronne, komfortowe. Bagażnik… dość skromny! Bateria o poj. 13 kWh nie tylko wymusiła zmniejszenie poj. zbiornika paliwa, ale i zabrała 100 litrów bagażnika. Niby znikły tylko schowki pod spodem, ale trzeba (OK – czasem trzeba) gdzieś wozić kabel do ładowania. W sumie ten zmniejszony bagażnik to największy koszt związany z napędem hybrydowym – jadąc z rodziną na weekend, zapakujecie się, ale na dalszy wakacyjny wyjazd warto rozważyć jakiś stylowy kufer na dach.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - wnętrze
Wnętrze, zwłaszcza wykończone perforowaną skórą, jest wybitnie przyjemne: mnóstwo tu starannie zaprojektowanych gadżetów, kolorystyka jest konsekwentna i spójna z elementami ozdobnymi karoserii. Na wykończenie wnętrza można, a nawet warto wydać sporo pieniędzy, ot choćby na kubełkowe w kształcie, a tak naprawdę komfortowe fotele. Dobre wrażenie robi oświetlenie wnętrza, w tym listwy LED-owe na desce rozdzielczej i na drzwiach. Natomiast aktualny volkswagenowski interfejs użytkownika jest dość ciężki we współpracy. Dyskomfort, jaki wprowadza ta nadmierna nowoczesność (działa ona według zasady: po co jedna czynność do uruchomienia jakiejś rzeczy, skoro równie dobrze sprawdzą się dwie lub trzy?) można nieco załagodzić, korzystając z Android Auto czy Apple CarPlay, niemniej wciąż pozostają kwestie podstawowe, jak choćby obsługa klimatyzacji i ogrzewania. Albo weźmy np. dotykowe sterowanie roletą dachową – naprawdę nie dałoby się zastosować przestarzałych, ale wygodnych przełączników mechanicznych?
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - osiągi i zużycie paliwa
O ile współczesne przekładnie DSG lubią szarpnąć np. podczas ruszania, to dodatkowy silnik elektryczny skutecznie wygładza i ogólnie poprawia pracę silnika spalinowego z przekładnią DSG.
245 KM w hybrydowym Formentorze nie ma nic wspólnego ze sportem, a jednocześnie jest to idealny napęd do codziennej jazdy: wystarczająco, komfortowo mocny w trasie, gładko działający w mieście, no i cichy. Jeśli przez dłuższą chwilę przytrzymasz mocno wciśnięty gaz, oczywiście usłyszysz mocno stłumiony ale jednak „cienki” dźwięk silnika 1.4. Nie przeszkadza, ale zdradza, co jest pod maską. Dla wrażliwych na tym punkcie petrolheadów przewidziano sztuczny dźwięk pięciocylindrowego silnika spalinowego: wciskasz przycisk Cupra na kierownicy – i masz.
Spalanie jest bardzo umiarkowane: niemal w każdych warunkach, jeszcze przed wejściem w życie nowego taryfikatora mandatów, 245-konny SUV palił mi poniżej 8 l na setkę. W tym kontekście mały zbiornik na paliwo nie jest dużym problemem – na rynku nie brakuje hybrydowych SUV–ów, które mają o wiele skromniejszy zasięg. Natomiast to, co mówią dane techniczne o spalaniu wersji hybrydowej, trzeba traktować z przymrużeniem oka: poniżej 2 l/100 km masz wtedy, gdy jeździsz na prądzie. W praktyce, w zależności od pory roku, przejedziesz na jednym ładowaniu 30-45 km po mieście.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - jak jeździ?
Po pierwsze, masa akumulatora nie jest problemem – zawieszenie dostrojono tak, że sobie z nim doskonale radzi. Po drugie, układ jezdny, nawet jeśli samochód postawimy na 19-calowych kołach, jest wystarczająco komfortowy, a jednocześnie przyjemnie sprężysty. Hybrydowy Formentor to ten rodzaj „sportowego” bolidu, którym może jeździć każdy, nawet początkujący, także kobieta z niemowlakiem – każdy będzie zadowolony. Do ścigania się weź jednak coś innego!
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - reasumując…
Takie auta mi się podobają: efektowne, wygodne i wystarczająco szybkie. Rozum jednak podpowiada, że bardziej paliwożerny (ale też z większym bakiem) napęd spalinowy o identycznej mocy to w sumie – nawet długoterminowo – lepszy deal. Serce zaś mówi, aby mając tyle pieniędzy, ile kosztuje ta 245-konna hybryda, wybrać raczej "czysto" spalinową wersję 310-konną 4x4, bez akumulatorów, kabli i takich tam przeszkadzajek. Także sam nie wiem…
Co do mnie szczególnie przemawia, to właśnie staranny dizajn: ten samochód jest wykończony jak elegancki zegarek, bez nadmiaru "baroku", choć tak naprawdę wiele zależy od właściciela: Lakier, felgi – te rzeczy robią robotę. Trzeba uważać, by nie przesolić, bo można też za ciężkie pieniądze zamówić sobie np. malowane na kolor miedzi zaciski hamulców, jednak zamawiając wszystko, co się da, łatwo popaść w przesadę.
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - co mi się podoba?
- To, jak ten samochód wygląda na zewnątrz
- Wykończenie, styl wnętrza
- To, jak jeździ
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - co mi się nie podoba
- Mały bagażnik i walający się w nim kabel
- Cena, której nie rekompensuje niskie spalanie
- Dźwięk silnika (gdybym chciał jeździć z gazem w podłodze)
Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid 245 KM - dane techniczne
Silnik | benzynowy turbo, R4 + elektryczny |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Całkowita moc systemu | 245 KM |
Całkowity moment obrotowy | 400 Nm |
Napęd | przedni |
skrzynia biegów | aut. DSG 6 |
Prędkość maks. | 210 km/h |
Długość/szerokość/wysokość | 4450/1839/1510 mm |
Pojemność bagażnika | 345-1415 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 40 l |
Marka i model opon | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon (testowe) | 245/40 R 19 |
Cena od | 212 200 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 245 239 zł |