Najtańsze auto rodzinne na rynku przypomina nam po prostu, jak przyjemna może być jazda tak nieskomplikowanym samochodem, w którym wszystko jest na swoim miejscu, a elementy obsługi ograniczono do niezbędnego minimum.Nie ma żadnych niepotrzebnych przycisków, monitorów czy innych zagadek. Jest tylko to, co najważniejsze. Po kilkuset metrach jazdy Loganemjuż wiemy, gdzie co się znajduje, a instrukcja obsługi to tylko zbędny balast. Mimo wcześniejszych obaw ten tani samochód zdobywa rzeszę zwolenników na trudnych rynkach zachodniej Europy. I to nie tylko za sprawą ceny - po prostu niektórzy nie chcą jeździć skomplikowanymi samochodami, w których obsługa klimatyzacji wymaga przestudiowania instrukcji. Na najbardziej wymagającym rynku niemieckim Dacia zwiększyła właśnie swoje plany sprzedaży do 6 tys. aut rocznie - tyle, ile sprzedaje Saab (oczywiście wszystkich modeli). W przyszłym roku Dacia szykuje prawdziwą ofensywę i zamierza wypuścić na rynek Logana w wersji kombi. Jego koncepcyjną wersję mieliśmy okazję zobaczyć już podczas marcowego salonu w Genewie, a nasi koledzy z "Auto Bilda" mogli także przejechać się autem w Paryżu. I trzeba przyznać, że wygląd Logana Steppe'a naprawdę robi wrażenie i rozbudza apetyt na samochód seryjny. Jeśli pominiemy plastikowe nakładki konceptu, wyłoni się nam obraz mierzącego 4,47 m pojazdu, którego cena ma być prawdziwym ciosem w rynkową konkurencję. W Niemczech auto ma kosztować ok. 8,5 tys. euro (sedan jest dostępny od 7,2 tys. euro), dla porównania najtańsza Skoda Fabia Combi kosztuje od 10,9 tys. euro, a Renault Kangoo 13,1 tys. euro. Zbyt wcześnie jeszcze mówić, jaka będzie cena w Polsce, ale podejrzewamy, że proporcje cenowe zostaną zachowane i Logan w wersji kombi może kosztować ok. 33-34 tys. zł. Oczywiście Logan jest "nagi". A Dacia podkreśla, że samochód został zbudowany z myślą o niezbyt zamożnych krajach Azji i Ameryki Południowej oraz Europy Wschodniej. Skąd takie tłumaczenie, skoro ostatecznie firma zdecydowała się wprowadzić go również do całej Europy? Naszym zdaniem to próba usprawiedliwienia, że w wyposażeniu znajdują się maksymalnie tylko ABS i 2 airbagi, a brakuje np. poduszek bocznych i ESP. A do tego dochodzą tylko 3 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro-NCAP. W przypadku kombi projektanci Renault znacznie zwiększyli rozstaw osi, co zaowocowało dużą ilością przestrzeni w środku - w koncepcie miejsca na nogi i nad głowami w drugim rzędzie siedzeń jest więcej niż pod dostatkiem. Seryjne auto z koncepcyjnego przejmie na pewno dzielone tylnedrzwi. Oczywiście na takie "bajery", jak wieszaki na buty czy chowana pod podłogą ławka 3. rzędu siedzeń, nie możemy liczyć, alez pewnością bagażnik jeszcze się znacznie powiększy. Przy kokpicie, siedzeniach i wielu innych elementach wystroju wnętrza spoglądanie w stronę konceptu na wiele się nie zda - podobnie jak silniki większość elementów zostanie przejęta z Logana sedan. Od jesieni jego oferta zostanie wzbogacona o 107-konny motor 1.6, a w opcji pojawią się boczne poduszki powietrzne. Oczywiście nowości te trafią także do odmiany kombi. Ale to niejedyne atrakcje, jakie planuje nam w najbliższym czasie zaserwowaç Dacia. Na niektóre rynki rumuńska firma zamierza wprowadzić zamkniętą wersję samochodu użytkowego (coś na wzór np. Renault Kangoo) oraz poszukiwanego, taniego pikapa. W dalszym ciągu marketingowcy nie zamierzają odpuścić sobie także rynku zachodnioeuropejskiego - tu przygotowywany jest odpowiednik koncepcyjnego, lifestylowego Steppe'a - z boksem dachowym, 17-calowymi alufelgami i efektownymi spoilerami. Samochód za 5 tys. euroTak w skrócie można by podsumować projekt Louisa Schwei-tzera, ówczesnego szefa Renault. Samochód na wschodząceh rynki okazał się jednak trochę droższy (ok. 7 tys. euro), ale i tak osiągnął sukces. W 2005 roku na całym świecie sprzedano ponad 164 tys. Loganów. Samochód jest obecnie produkowany w Rumuni, Rosji, Maroku i Kolumbii. W Polsce najtańszy Logan w limitowanej wersji Acess Pioneer kosztuje 27,9 tys. zł (1.4/75 KM, w wyposażeniu poduszka powietrzna kierowcy), za model z silnikiem 1.6/90 KM (Ambiance Pioneer) zapłacimy 31 950 zł, a za diesla 1.5 dCi/65 KM (także w wersji Ambiance Pioneer) 37 150 zł.
Dacia Logan Concept Steppe - Duże kombi za nieduże pieniądze
Nawet jeśli w pierwszej chwili może się wydawać, że mamy trochę nie po kolei w głowie, musimy się do czegoś przyznać - jazda Loganem to dla nas duża frajda! Tak jest, nikt si' nie przesłyszał - frajda. Nawet, gdy pod maską jest benzynowy, 75-konny silnik, a widok do tyłu utrudnia olbrzymi bagażnik.