Zmieniono atrapę chłodnicy i zderzaki, w których nie ma już listew ochronnych. Jednak bagażnik nadal wygląda jak przyklejony na siłę. We wnętrzu zmieniono wskaźniki na bardziej czytelne, z białymi tarczami. Wzory tapicerki też nowe. W Alizé utrzymano je w niebieskiej tonacji. Design Dacii przypomina konstrukcje z lat 80. Karoseria jest kanciasta, bez stylistycznych wyróżnień. We wnętrzu wyróżnia się malowana na srebrny kolor konsola środkowa. Żadnych zastrzeżeń nie budzi czytelność wskaźników. W obu modelach wygodnie korzysta się ze wszystkich przełączników i na podobnym poziomie jest jakość wykończenia. We wnętrzach wykorzystano twarde plastiki. Pod względem ergonomii lepiej prezentuje się Renault. Kolumna kierownicza reguluje się w pionie, podczas gdy u rywala przymocowana została na stałe. Także widoczność okazuje się znacznie lepsza, bo lusterka Thalii są większe, a tylne zagłówki opuszczają się do linii oparcia. W Dacii 3 duże zagłówki skutecznie utrudniają obserwację sytuacji za samochodem.Logan okazuje się przyjaźniejszy dla wysokich osób. Jest tu więcej miejsca niż u konkurenta. Tę przewagę odczują przede wszystkim pasażerowie tylnych siedzeń. Bez kłopotu można tu wygodnie ułożyć nogi, a i nad głowami przestrzeni jest pod dostatkiem. W Thalii z tyłu wygodnie będą siedziały tylko niskie osoby. Poza tym Renault ma mniej komfortowe siedzenia niż te zamontowane w Dacii. Wprawdzie w obu autach podparcie z boku nie jest wystarczające, ale za to w Loganie obszerne fotele zapewniają wygodę nawet podczas dłuższych podróży.Testowane samochody mają identyczne pojemności bagażników. I trzeba przyznać, że 510 l to bardzo dobry wynik w tej klasie aut. Jedynie bagażnik Fiata Albei może zmieścić 5 l więcej. Zarówno w Loganie, jak i w Thalii w pełnym wykorzystaniu części ładunkowych przeszkadzają wnikające zawiasy. Thalia okazuje się lepsza, gdy trzeba przewieźć dłuższe przedmioty, bo można w całości złożyć tylną kanapę, podczas gdy w Dacii umieszczono ją na stałe. Poza tym w Renault da się łatwiej wykorzystać możliwości transportowe dzięki wysokiej ładowności wynoszącej 505 kg. Logana można obciążyć do 430 kg. Pod maskami testowanych samochodów pracuje taki sam silnik konstrukcji Renault. Nie oznacza to jednak, że pod każdym względem pojazdy zachowują się identycznie. Owszem sprint do "setki" trwa tyle samo, ale pod względem elastyczności nieznacznie lepsza okazuje się Thalia i to pomimo że moment obrotowy uzyskuje przy wyższych obrotach niż rywal. Trzeba jednak przyznać, że oba samochody mają zadowalającą dynamikę. Subiektywne wrażenia dają nawet odczucie, że samochody przyspieszają lepiej, niż pokazują konkretne pomiary. Przewaga Thalii dotyczy też niższego zapotrzebowania na paliwo.Nie ma się jednak czemu dziwić, bo francuski sedan jest lżejszy od rumuńskiej siostry. Pół litra różnicy to może niedużo, ale dla osób poszukujących oszczędnego auta może mieć już znaczenie. Odgłos pracy silników jest typowy dla diesli. Podczs szybkiej jazdy hałas bardziej przeszkadza w Loganie. Auto staje się wówczas nieprzyjemnie głośne.Nisko oceniamy działanie przekładni. W obu samochodach biegi włącza się z lekkim oporem, a drogi prowadzenia mogłyby być krótsze. Zawieszenie Dacii poprawnie tłumi nierowności nawierzchni, a jednocześnie pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów. Jednak nie w każdych warunkach jest tak dobrze. Podczas szybkiej jazdy na łukach, na których są wyboje, tył samochodu zaczyna być niestabilny. W opanowaniu pojazdu pomaga precyzyjny układ kierowniczy. Thalia także okazuje się wystarczająco komfortowa. Jednak w jej przypadku miękkie zawieszenie powoduje, że podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do wychylania się. Nagła zmiana kierunku jazdy objawia się nadsterownością. Układ kierowniczy mniej precyzyjny niż w Loganie. W porównaniu skuteczności hamulców zdecydowanym zwycięzcą jest Dacia. Droga potrzebna do zatrzymania ze 100 km/h wynosi około 39 m, a układ hamulcowy okazuje się odporny na fading. To dobry wynik. Thalia potrzebuje aż 43 m na zimno i prawie 1,5 m więcej po rozgrzaniu.Logan tańszy, a Thalia lepiej wyposażonaPod względem ceny Logan wygrywa nie tylko z Thalią, lecz także z innymi sedanami klasy B wyposażonymi w wysokoprężne jednostki napędowe. Za to Thalia ma nieco lepsze wyposażenie. Już w standardzie wersji Alizé jest klimatyzacja oraz airbag kierowcy, za które w Dacii trzeba dopłacić. Poza tym do Thalii można dokupić boczne airbagi, które w Loganie nie są dostępne. Natomiast Logan w standardzie otrzymuje elektrycznie sterowane lusterka, które w Renault dostępne są za dopłatą. PodsumowanieRzeczywiście te samochody są do siebie podobne, ale nie identyczne. Dacia okazuje się przestronniejsza, lecz jej stylistyka jest bardziej toporna niż u konkurenta. Renault nieco mniej pali oraz ma minimalnie lepsze wyposażenie. W Loganie pochwalić należy dobre hamulce. Oba auta mają przestronne bagażniki, podobnie działają skrzynie biegów i na zbliżonym poziomie kształtuje się hałas jednostek napędowych.
Dacia Logan i Renault Thalia - Przyrodnie rodzeństwo
Bohaterowie naszego porównania pochodzą z tego samego koncernu, a pod ich maskami pracują identyczne silniki wysokoprężne. Czy to oznacza, że Dacia Logan i Renault Thalia jeżdżą tak samo? Testowane auta nie są klasowymi pięknościamiKorzystniej prezentuje się stylistyka odnowionej Thalii.