Historia modelu

W 1974 roku zadebiutował Volkswagen Golf, który szybko został prymusem wśród samochodów kompaktowych. Do dziś auto z Wolfsburga uchodzi za wzór dopracowania i trwałości. Konkurencja jednak nie próżnuje. W 1998 roku Ford zaprezentował pierwszą generację Focusa. Samochód zasłynął odważną stylizacją oraz doskonałymi właściwościami jezdnymi. W 2005 roku Ford rozpoczął produkcję Focusa II, również cenionego za zachowanie na drodze. Obie generacje kompaktowego auta z owalem na masce zyskały uznanie 10 milionów klientów. Wiosną do salonów trafi trzecia odsłona Focusa. Przedstawiciele Forda zapewniają, że samochód rzuci wyzwanie najlepszym. Na celowniku nowego Focusa znalazły się Astra i Golf.

Stylistyka

Trzeba przyznać, że Focus III został dobrze przygotowany do stawienia czoła dopracowanym konkurentom. Samochód wygląda ciekawie i nowocześnie. Nie budzi jednak tylu kontrowersji co pierwsza generacja. Z pewnością auto mogło otrzymać znacznie bardziej drapieżną linię, jednak projektanci wybrali stonowane kształty, które powinny przypaść do gustu klienteli w zróżnicowanym wieku. Fajerwerków designerskich zabrakło również w wnętrzu. Zespół odpowiedzialny za wystrój kabiny postawił na elegancję, czerpiąc inspiracje z większego Mondeo. W rezultacie Focusa wykończono bardzo dobrymi materiałami, choć mnogość wyświetlaczy i przycisków nie każdemu będzie się podobać. Dość powiedzieć, że na kierownicy topowej wersji znajdziemy ponad 20 guzików i przełączników!

Z większego Mondeo zaadaptowano również tempomat z radarem utrzymującym stałą odległość od poprzedzającego pojazdu oraz systemy ostrzegające o możliwości wystąpienia kolizji, monitorujące zmęczenie kierowcy i sygnalizujące niezamierzone opuszczanie pasa ruchu. W razie potrzeby elektronika jest w stanie samoczynnie skorygować tor jazdy oraz uruchomić hamulce. Akcesoria poprawiające bezpieczeństwo nie należą do tanich i znalazły się na liście opcji. Dla nowego Focusa Ford przewidział także system rozpoznawania znaków drogowych oraz asystenta parkowania, który potrafi automatycznie wpasować auto w lukę między innymi pojazdami.

Właściwości jezdne

O tym, że w Focusie kierowca jest najważniejszy można przekonać się już na pierwszym zakręcie. Kompaktowy Ford mknie niczym przyklejony do nawierzchni, posłusznie wykonując polecenia prowadzącego. Nagłe zmiany obciążenia i kierunku jazdy nie robią na układzie jezdnym większego wrażenia. W rezultacie seryjny ESP ma niewiele pracy. O pierwszoplanowej roli kierującego przypomina także fotel i kierownica z dużym zakresem regulacji, jak również leżące w bezpośrednim sąsiedztwie dłoni dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Elektryczne wspomaganie układ kierowniczego nie ogranicza dostępu do informacji o poczynaniach przednich kół. Z kolei sprężyste zawieszenie skutecznie i cicho wychwytuje nierówności.

Wnętrze

Przestronność w pierwszym rzędzie siedzeń nie odbiega od poziomu prezentowanego przez pozostałe "kompakty". Opadająca linia dachu nieznacznie ograniczyła ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy. Od przeciętnej odstaje natomiast pojemnością bagażnika - szczególnie, gdy klient zdecyduje się na dopłacenie 300 złotych za pełnowymiarowe koło zapasowe. Wówczas do dyspozycji pozostaje skromne 277 litrów. To wynik na poziomie samochodów segmentu B! Bagażnik Focusa wyposażonego w "dojazdówkę" ma pojemność 317 litrów, natomiast w hatbackach z zestawem naprawczym do dyspozycji są 363 litry. Kufry sedana i kombi mogą pomieścić odpowiednio 475 i 490 litrów.

Ceny

Podstawowa wersja pięciodrzwiowego Focusa ze 105-konnym silnikiem 1.6 Duratec została wyceniona na 60 700 złotych. Sedan kosztuje 1000 złotych więcej, natomiast cennik wersji kombi otwiera kwota 63 700 złotych. Wystarczy to na wariant Ambiente, wyposażony w ABS, ESP, sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz. Klimatyzacja wymaga dopłacenia 4500 złotych. Wariant Trend "klimę" ma w standardzie, kosztuje cztery tysiące więcej i daje znacznie większe pole manewru podczas konfigurowania wyposażenia dodatkowego. Z tego powodu sprzedaż Focusa w linii wyposażeniowej Ambiente najprawdopodobniej będzie marginalna.

Silniki

Benzynowa jednostka 1.6 Duratec występuje także w wersji rozwijającej 125 KM. Turbodoładowane motory 1.6 EcoBoost generują 150 lub 182 KM. Wytwarzane przez nie 240 Nm zapewnia doskonałą elastyczność. Wśród nabywców nowego Focusa z pewnością nie zabraknie klientów flotowych, którzy zazwyczaj decydują się na diesle. Najtańszy Focus z 95-konnym silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDCi i klimatyzacją kosztuje 72,2 tys. złotych. Jednostka 1.6 TDCi występuje także w wariancie o mocy 115 KM. Silnik 2.0 TDCi odda do dyspozycji kierującego 140 lub 163 KM.

Opinie

Nowość spod znaku błękitnego owalu nie zamierza kusić klientów wyjątkowo atrakcyjnymi cenami - zbliżone kwoty trzeba zostawić w salonach Opla i Volkswagena. Nowy Focus ma stanowić propozycję dla osób poszukujących dobrze wykonanych samochodów, których prowadzenie będzie źródłem przyjemności. Ford jest przekonany, że samochód podzieli sukces poprzedników. Aby klienci ze 120 krajów świata nie czekali zbyt długo na zamówiony egzemplarz, koncern uruchomi produkcję Focusa III w Niemczech, Chinach, Rosji oraz USA.