Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Kia Optima PHEV - czy Koreańczycy mają szansę na eko-hit? (pierwsza jazda)

Kia Optima PHEV - czy Koreańczycy mają szansę na eko-hit? (pierwsza jazda)

Autor Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński

W zeszłym roku na rynku pojawiła się nowa Kia Optima w wersji sedan. W tym roku do stawki dołączyło kombi, a nawet 245-konny model GT. Czego w tej gamie brakuje? Oczywiście modnej ostatnio hybrydy. Spalinowo-elektryczna Optima jest już jednak w drodze. A my mieliśmy okazję jeździć tym autem. Zobaczcie jak oceniamy pomysł na eko-samochód z Korei.

Kia Optima PHEV
Zobacz galerię (23)
Onet
Kia Optima PHEV

Stylistycznie Kia Optima PHEV nie różni się w zasadniczy sposób od modeli standardowych. Nadwozie zostało jedynie dopracowane pod względem aerodynamicznym. Delikatnie zmienił się kształt zderzaków, a np. obręcze aluminiowe mają wzór dostosowany do maksymalnie miękkiego przepływu powietrza. Prace nad karoserią nie były szeroko zakrojone, mimo wszystko osiągnięty w ich wyniku skutek wydaje się być przyzwoity. Współczynnik oporu powietrza spadł ze standardowych 0,27 do 0,25.

To czego nie widać na zewnątrz, ukrywa się pod blachami. W 51 procentach szkielet nowej Kii Optimy PHEV jest zbudowany z zaawansowanej technologicznie stali o wysokiej wytrzymałości. Stworzenie odpowiedniego materiału nie jest problemem dla Koreańczyków - w końcu w ramach grupy finansowej posiadają swoją hutę. Jego wykorzystanie przynosi jednak wymierne korzyści. Nadwozie stało się sztywniejsze, co czuje się w trakcie jazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Bezpośredni wtrysk i moc prądu!

Jeżeli o jeździe już mowa, czas opowiedzieć o hybrydowym układzie napędowym. Podstawą jednostki jest 2-litrowy silnik benzynowy GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przy akompaniamencie agregatu elektrycznego Optima PHEV oferuje kierowcy 205 koni mechanicznych i aż 375 Nm momentu obrotowego. Sedan osiąga pierwszą setkę w 9,4 sekundy. To bardzo dobrzy wynik, którego jednak nie czuje się w trakcie jazdy. Podczas testów auto sprawiało wrażenie ociężałego i leniwie rozpędzało się.

Układ napędowy może pracować w dwóch trybach. Pierwszym z nich jest elektryczno-spalinowy. W tym przypadku Kia Optima najpierw korzysta z agregatu elektrycznego, a dopiero po wyczerpaniu się zapasów prądu lub przekroczeniu prędkości 120 km/h włącza się motor benzynowy.

Kia Optima PHEV
Kia Optima PHEVŻródło: Onet

Na jak duży przebieg pozwalają baterie? Zdaniem Koreańczyków mowa o zasięgu na poziomie 54 kilometrów. To niewątpliwie dobry wynik, niestety wiąże się ze sporą wadą. Akumulatory skutecznie ograniczają przestrzeń bagażową. Kufer sedana liczy zaledwie 307 litrów. A to wynik gorszy niż zły w segmencie D.

Alternatywnie kierowca ma możliwość wyboru trybu, w którym silnik elektryczny i spalinowy działają naprzemiennie. Ich współpraca ma jeden cel - optymalne doładowanie baterii. Bez względu na wybór trybu napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej. Przekładnia pracuje gładko i podwyższa komfort jazdy.

Powodem do dumy dla właściciela Optimy PHEV może być wskaźnik emisji spalin. Zdaniem Kii sedan na każdy kilometr emituje zaledwie 37 gramów CO2. A to wynik dający autu tytuł najbardziej ekologicznego pojazdu w swoim segmencie.

Kia Optima PHEV
Kia Optima PHEVŻródło: Onet

Ładowanie baterii w publicznej stacji powinno zająć 2,5 godziny. Przy wykorzystaniu standardowego gniazdka czas wydłuży się dwukrotnie. Przy pełnym wykorzystaniu pojemności akumulatorów oraz 55-litrowego zbiornika paliwa Kia Optima PHEV powinna pokonać nawet 970 kilometrów bez potrzeby zjeżdżania na stację benzynową.

Planowanie - to ono jest siłą ekologii!

Aby maksymalnie wspierać ekologiczny charakter Optimy wyposażonej w hybrydę plug-in Koreańczycy postawili na dwa nowoczesne systemy. Pierwszy to system hamowania regeneratywnego. Poziom odzyskiwania energii został zwiększony o 11 procent w stosunku do poprzednika. Drugim z rozwiązań jest Coasting Guide Control. Aplikacja współpracuje z nawigacją i daje kierowcy wskazówki pozwalające zoptymalizować pracę zespołu napędowego. System określa moment zdjęcia nogi z pedału gazu tak, aby wspomóc doładowywanie akumulatorów.

Kia Optima PHEV
Kia Optima PHEVŻródło: Onet

Oczywiście na Coasting Guide Control pakiet nowoczesnych rozwiązań się nie kończy. System multimedialny jest oparty o 8-calowy ekran dotykowy i zawiera nawigację oraz m.in. aplikację Android Auto i CarPlay. Koreańczycy zadbali też o bezpieczeństwo.

W aucie znajduje się inteligentny, aktywny tempomat, układ awaryjnego hamowania przed przeszkodą, układ utrzymujący pojazd na pasie ruchu i asystent świateł drogowych. Poza tym Optima plug-in hybrid czyta znaki drogowe oraz kontroluje martwe pole i ruch za pojazdem podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego.

Kia Optima PHEV
Kia Optima PHEVŻródło: Onet

Nowa Kia Optima Plug-in Hybrid w wersji sedan oficjalnie wejdzie do sprzedaży w Europie w listopadzie tego roku. Na razie producent nie podaje cen auta. Model kombi jest spodziewany w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Auto oczywiście otrzyma charakterystyczną dla Kii 7-letnią gwarancję obwarowaną limitem kilometrów na poziomie 150 tysięcy i będzie przypływać na Stary Kontynent z koreańskiej fabryki w Hwasung.

Wersja PHEV z pewnością nie będzie stanowiła trzonu sprzedaży Kii Optimy. To jednak ważny dla Koreańczyków model i to z zasadniczego powodu. Pokazuje, że marka coraz bardziej swobodnie czuje się na rynku europejskim, nie boi się najnowocześniejszych rozwiązań i stara się tworzyć gamę, która jest wszechstronna i odpowiada na wszystkie potrzeby kierowców. A to dobrze rokuje na przyszłość dla samej Kii i stanowi sygnał dla producentów ze Starego Kontynentu, że rośnie im coraz poważniejszy konkurent.

Autor Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków