Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Land Rover Discovery Sport: do teatru i w błoto

Land Rover Discovery Sport: do teatru i w błoto

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
|
Aktualizacja

Wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium pojawił się nowy Land Rover Discovery Sport. Testując wersję ze 190-konnym dieslem, sprawdzimy, czy uda mu się pokonać takich rywali, jak Audi Q5 i BMW X3

IMG_8802
Zobacz galerię (6)
Auto Świat / ACZ
IMG_8802

Land Rover Discovery Sport – LR ma dobrego „TATĘ”

Gdy Land Rover i Jaguar trafiły pod skrzydła indyjskiego giganta Tata, wielu sceptyków wróżyło, że to koniec brytyjskich marek. Stało się inaczej, bowiem firmy te mocno stoją, czego świetnymi przykładami mogą być debiuty nowych pojazdów: Discovery Sport (LR) i XF-a (Jaguar), a także zapowiedź, że w ciągu najbliższych pięciu lat brytyjski koncern będzie wypuszczał 2-3 nowe modele rocznie.

Nowe Discovery Sport zastępuje w ofercie LR wysłużonego Freelandera. Samochód wyróżnia się nowoczesną stylistyką (przód auta nawiązuje do designerskiego Evoque’a) oraz funkcjonalnymi rozwiązaniami. Wnętrze auta diametralnie różni się od poprzednika, zarówno pod względem ergonomii, jak i użytych materiałów. Na pokładzie testowanej przez nas topowej wersji HSE Luxury (linia ta debiutuje właśnie w Discovery Sport) znajdziecie wysokogatunkowe materiały oraz inny niż u europejskich rywali projekt wnętrza, charakteryzujący się prostymi powierzchniami. Czy się spodoba, to kwestia gustu – ważne, że obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia problemu.

Oceniamy offroadowe możliwości Discovery Sport
Właściciele SUV-ów z napędem na cztery koła rzadko opuszczają asfaltowe drogi, zwłaszcza w przypadku aut klasy premium. Mimo to, gdy zdarzy się taka sytuacja, posiadacz Land Rovera Discovery Sport nie musi się niczego obawiać. Pojazd ma skuteczny układ 4x4 (Haldex 5), znakomitą geometrię nadwozia, dobre zabezpieczenie przed wodą (w opcji: czujniki głębokości brodzenia) i system Terrain Response z gotowymi programami jazdy oraz kontrolę zjazdu ze wzniesienia.

Land Rover Discovery Sport – trzeci rząd siedzeń za dopłatą

Największym atutem wnętrza jest przestronność. W dwóch pierwszych rzędach ilość miejsca imponuje. Z tyłu jest go więcej nie tylko niż u rywali, lecz nawet niż w o wiele większym Discovery IV. Podobnie jak w przypadku starszego brata, można dokupić trzeci rząd siedzeń (6800 zł). Pasażerowie nie mają w nim już tak dużej swobody ruchów, więc należy traktować go awaryjnie. Projektantom wnętrza należą się pochwały za system regulacji siedzeń 2. rzędu, które można niezależnie przesuwać w zakresie aż 16 cm. Dzięki temu rozwiązaniu (po złożeniu foteli 3. rzędu) bagażnik ma pojemność od 489 do 689 l. U konkurentów z Niemiec nie znajdziecie regulacji wzdłużnej kanapy, a ich kufry mieszczą od 540 do 550 l.

Land Rover Discovery Sport nie boi się terenu
Land Rover Discovery Sport nie boi się terenuŻródło: Auto Świat / ACZ
Parametry off-roadoweLR Discovery Sport
Prześwit212 mm
Głębokość brodzenia600 mm
Kąt natarcia25 stopni
Kąt rampowy21 stopni
Kąt zejścia31 stopni

Pod maską testowanego Land Rovera pracował topowy diesel o mocy 190 KM. 2,2-litrowa jednostka bardzo sprawnie rozpędza ważące 1,9 tony auto. Jej zalety to nie tylko dobra dynamika, lecz także umiarkowane spalanie (śr. w teście 8 l/100 km). O ekonomikę auta dbają seryjny system start-stop, a także opcjonalny układ Active Driveline, płynnie przełączający napęd na jedną lub obie osie. Pochwały należą się też za 9-stopniową skrzynię automatyczną ZF (opcja), która szybko i płynnie zmienia przełożenia.

W brodzeniu pomaga wysoko wyprowadzony filtr powietrza
W brodzeniu pomaga wysoko wyprowadzony filtr powietrzaŻródło: Auto Świat / ACZ

Land Rover Discovery Sport – w opcji aktywne zawieszenie

Inżynierom z LR bardzo zależało na tym, żeby nowe Discovery Sport dobrze się prowadziło. I tak jest. Z tyłu zastosowano oś wielowahaczową. Auto nie ma co prawda pneumatycznego zawieszenia, ale w opcji można zamówić adaptacyjne amortyzatory. Standardowy „zawias” jest sztywny, mimo to zapewnia dobry komfort jazdy. Wystarczająco precyzyjny elektrycznie wspomagany układ kierowniczy może współpracować z systemem automatycznego parkowania. Land Rover Discovery Sport w testach zderzeniowych uzyskało maksymalną notę. Na jego pokładzie znajdziecie airbag chroniący pieszych i autonomiczny system awaryjnego hamowania. Pod względem ceny brytyjski arystokrata jest droższy od niemieckich rywali o ponad 30 000 zł.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.diesel R4/16
Pojemność2179
Moc maksymalna190/3500 KM
Maksymalny moment obrotowy420/1750 Nm/obr./min
Rozstaw osi2741 mm
Zbiornik paliwa70 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4599/2069/1724 mm
Przysp. 0-100 km/h8,9 s
Napędaut. 9/4x4
Prędkość maksymalna188 km/h
Średnie spalanie (dane fabrycznie)6,3 l/100 km
Cena (HSE Luxury)283 100 zł

Land Rover Discovery Sport – nasza opinia

Przestronne nadwozie z opcjonalnym trzecim rzędem siedzeń, świetne możliwości offroadowe, a ponadto dobre prowadzenie, wysoki poziom bezpieczeństwa i oryginalny angielski styl sprawiają, że Land Rover Discovery Sport będzie z pewnością groźnym rywalem w tej klasie samochodów.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków