Obecna, trzecia już generacja Mazdy 6 została przedstawiona pod koniec w 2012 roku i od tamtej pory auto przeszło już dwa face liftingi, dzięki którym nadal zachowuje pożądaną świeżość. Ostatni, przeprowadzony niespełna dwa lata temu do pełnego elegancji nadwozia dołożył kilka chromowanych detali i w topowych wersjach m.in. matrycowe reflektory, a we wnętrzu materiały wykończeniowe godne klasy premium. Ale czy to wystarczy, by nadal liczyć się w klasie średniej? Mazda wychodzi najwyraźniej z założenia, że tak, bo następca aktualnej odsłony pojawi się na rynku dopiero w przyszłym roku.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – wiesz, co masz

Faktem jest, że aktualna „szóstka” jest bardzo udanym modelem i może być rozsądną alternatywą dla europejskich konkurentów z segmentu premium. Zwłaszcza w topowej wersji wyposażeniowej SkyDREAM i z najmocniejszym benzynowym silnikiem 2.5 z rodziny SkyActiv-G.

O stylistyce modelu rozwodziliśmy się już wielokrotnie i to w superlatywach. Nasze zachwyty nadal pozostają w tym zakresie aktualne. Jak widać filozofia designu „Kodo – duszy ruchu” ma wyraźnie ponadczasowy charakter i trafia w różne gusta. Podobna uwaga dotyczy wnętrza, które wykończono wysokiej klasy materiałami i w wyposażono w komplet systemów dbających o komfort i bezpieczeństwo. W testowanym modelu do gustu przypadły nam także: świetny wyświetlacz head-up i system multimedialny z intuicyjną obsługą współpracujący z Apple CarPlay i Android Auto, choć trzeba przyznać, że rozdzielczość dotykowego ekranu na konsoli środkowej nie jest jego mocną stroną. Brzmienie na wysokim poziomie zapewnia system audio firmy BOSE. Jeśli chodzi o ilość miejsca dla pasażerów to Mazda 6 kombi mieści się w średniej dla tego segmentu, natomiast pod względem pojemności bagażnika – 522 l – minimalnie zostaje w tyle za konkurentami, np. Kia Optima Sportswagon dysponuje przestrzenią 552 l, Opel Insignia Sports Tourer – 560 l, a VW Passat – aż 650 l.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – swoboda mocy

Mazda lubi nieoczywiste rozwiązania i z pewnością należy do nich benzynowy silnik w topowej wersji flagowego modelu. Ma pojemność 2,5 l, cztery cylindry, a do tego nie znajdziemy tu ani turbosprężarki ani kompresora. Jest za to system dezaktywacji cylindrów i odzyskiwania energi kinetycznej i-ELOOP z kondensatorem. Jednostka osiąga moc maksymalną 194 KM i moment 258 Nm, co jak się okazuje wystarcza by zapewniać rodzinnemu kombi bardzo dobrą dynamikę i elastyczność. Szczególnie po przekroczeniu 4000 obr./min auto nabiera wigoru i pokazuje sportowy charakter. Co ważne, w przeciwieństwie do wersji z dieslem, przy prędkościach autostradowych nie przesadza z hałasem. W komfortowy sposób pracuje też 6-biegowa przekładnia automatyczna, która płynnie, w stylu godnym limuzyny zmienia przełożenia. W trybie Comfort zdarza się jej z pewnym ociąganiem reagować na głębsze wciśnięcie pedału gazu, ale już w trybie Sport lub manualnym, kiedy biegi zmieniamy łopatkami przy kierownicy, pozwala cieszyć się pełną mocą napędu.

Dynamiczna jazda nie wiąże się przy tym wcale z nadmiernym zużyciem paliwa – podczas testu średnio wyniosło ono 8,3 l/100 km, czyli tylko o 0,5 l więcej niż deklaruje producent w cyklu WLTP. W parze z dynamicznym usposobieniem napędu idzie sprężysta charakterystyka zawieszenia i precyzyjny układ kierowniczy. Auto dzięki temu dostarcza sporo przyjemności kierowcy i trudno wytrącić je z równowagi. Nie wykazuje tendencji do pod- czy nadsterowności, a układ hamulcowy wspierany elektronicznymi asystentami pozwala łatwo okiełznanie temperament tego kombi.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – naszym zdaniem

Mazd 6 kombi to solidne auto. Wyróżnia się niepospolitym stylem, świetnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort wszystkim na pokładzie. Poza drobnostkami trudno znaleźć w tym modelu jakieś istotne wady, a jego charakter mimo upływu lat cały czas budzi sympatię. Co ciekawe, jeśli ktoś preferuje wersję sedan, to oferowana jest ona w tej samej cenie. Następca pojawi się na rynku nie wcześniej niż w przyszłym roku.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s
0-100 km/h 9,0 s
0-130 km/h 14,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,9 s (aut.)
80-120 km/h 6,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1576/537 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,0/12,2 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,7 m
                                             gorące  36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 8,3 l/100 km
Zasięg 740 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2488
Moc maks. (KM/obr./min) 194/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 258/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,1
Prędkość maksymalna (km/h) 223
Śr. spal. fabr. (l/100 km) 7,6 (WLTP)
Emisja CO2 (g/km) 156
Skrzynia biegów/napęd aut. 6b/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 522-1664/62
Marka i model opon test. auta Bridgestone Turanza T 005 A
Rozmiar opon 225/45 R 19

Wyposażenie

Wersja SkyDREAM 179 900 zł
6 airb./reflekt. matrycowe LED S/S
Szyberdach 2900 zł
Podgrz. fotele przód/tył S/S
System multimedialny/nawigacja S/S
Czujniki parkowania przód i tył S
Unikanie kolizji/head-up S/S
Lakier met./alufelgi 19 cali 2900 zł/S

Gwarancja/Ceny

Cena podst. wersji silnikowej 179 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 185 700 zł
{ "uuid": "ebc34016-ead8-45e1-accc-ebc35846a750", "caption": "Mazda 6 Sport Kombi – wymiary", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzE7MDA_/0dd95de3e8399d46dabf945730e97d18.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-08-15 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "auto świat / Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "creators": [ { "idref": "f2b554be-a88f-4e81-b391-76590c55020e", "uuid": "f2b554be-a88f-4e81-b391-76590c55020e", "name": "auto świat" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "0dd95de3e8399d46dabf945730e97d18", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 827, "width": 1562, "bytes": 816536 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/0dd95de3e8399d46dabf945730e97d18.jpg", "caption": { "main": "Mazda 6 Sport Kombi – wymiary" }, "authors": [ { "uuid": "f2b554be-a88f-4e81-b391-76590c55020e", "name": "auto świat" } ], "license": { "note": null }, "topics": [] }, "asyncAdSlot": null } Mazda 6 Sport Kombi – wymiary Foto: auto świat / Auto Świat
Mazda 6 Sport Kombi – wymiary