Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mazda 6 Sport Kombi 2.5 Skyactiv-G – doświadczenie i świetna forma

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 Skyactiv-G – doświadczenie i świetna forma

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Czy mimo dość długiego już stażu rynkowego flagowe kombi Mazdy nadal jest modelem, na który w klasie średniej warto zwrócić uwagę?

Mazda 6 Sport Kombi 2.5
Zobacz galerię (15)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mazda 6 Sport Kombi 2.5

Obecna, trzecia już generacja Mazdy 6 została przedstawiona pod koniec w 2012 roku i od tamtej pory auto przeszło już dwa face liftingi, dzięki którym nadal zachowuje pożądaną świeżość. Ostatni, przeprowadzony niespełna dwa lata temu do pełnego elegancji nadwozia dołożył kilka chromowanych detali i w topowych wersjach m.in. matrycowe reflektory, a we wnętrzu materiały wykończeniowe godne klasy premium. Ale czy to wystarczy, by nadal liczyć się w klasie średniej? Mazda wychodzi najwyraźniej z założenia, że tak, bo następca aktualnej odsłony pojawi się na rynku dopiero w przyszłym roku.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – wiesz, co masz

Faktem jest, że aktualna „szóstka” jest bardzo udanym modelem i może być rozsądną alternatywą dla europejskich konkurentów z segmentu premium. Zwłaszcza w topowej wersji wyposażeniowej SkyDREAM i z najmocniejszym benzynowym silnikiem 2.5 z rodziny SkyActiv-G.

Przeczytaj też:

O stylistyce modelu rozwodziliśmy się już wielokrotnie i to w superlatywach. Nasze zachwyty nadal pozostają w tym zakresie aktualne. Jak widać filozofia designu „Kodo – duszy ruchu” ma wyraźnie ponadczasowy charakter i trafia w różne gusta. Podobna uwaga dotyczy wnętrza, które wykończono wysokiej klasy materiałami i w wyposażono w komplet systemów dbających o komfort i bezpieczeństwo. W testowanym modelu do gustu przypadły nam także: świetny wyświetlacz head-up i system multimedialny z intuicyjną obsługą współpracujący z Apple CarPlay i Android Auto, choć trzeba przyznać, że rozdzielczość dotykowego ekranu na konsoli środkowej nie jest jego mocną stroną. Brzmienie na wysokim poziomie zapewnia system audio firmy BOSE. Jeśli chodzi o ilość miejsca dla pasażerów to Mazda 6 kombi mieści się w średniej dla tego segmentu, natomiast pod względem pojemności bagażnika – 522 l – minimalnie zostaje w tyle za konkurentami, np. Kia Optima Sportswagon dysponuje przestrzenią 552 l, Opel Insignia Sports Tourer – 560 l, a VW Passat – aż 650 l.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – swoboda mocy

Mazda lubi nieoczywiste rozwiązania i z pewnością należy do nich benzynowy silnik w topowej wersji flagowego modelu. Ma pojemność 2,5 l, cztery cylindry, a do tego nie znajdziemy tu ani turbosprężarki ani kompresora. Jest za to system dezaktywacji cylindrów i odzyskiwania energi kinetycznej i-ELOOP z kondensatorem. Jednostka osiąga moc maksymalną 194 KM i moment 258 Nm, co jak się okazuje wystarcza by zapewniać rodzinnemu kombi bardzo dobrą dynamikę i elastyczność. Szczególnie po przekroczeniu 4000 obr./min auto nabiera wigoru i pokazuje sportowy charakter. Co ważne, w przeciwieństwie do wersji z dieslem, przy prędkościach autostradowych nie przesadza z hałasem. W komfortowy sposób pracuje też 6-biegowa przekładnia automatyczna, która płynnie, w stylu godnym limuzyny zmienia przełożenia. W trybie Comfort zdarza się jej z pewnym ociąganiem reagować na głębsze wciśnięcie pedału gazu, ale już w trybie Sport lub manualnym, kiedy biegi zmieniamy łopatkami przy kierownicy, pozwala cieszyć się pełną mocą napędu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dynamiczna jazda nie wiąże się przy tym wcale z nadmiernym zużyciem paliwa – podczas testu średnio wyniosło ono 8,3 l/100 km, czyli tylko o 0,5 l więcej niż deklaruje producent w cyklu WLTP. W parze z dynamicznym usposobieniem napędu idzie sprężysta charakterystyka zawieszenia i precyzyjny układ kierowniczy. Auto dzięki temu dostarcza sporo przyjemności kierowcy i trudno wytrącić je z równowagi. Nie wykazuje tendencji do pod- czy nadsterowności, a układ hamulcowy wspierany elektronicznymi asystentami pozwala łatwo okiełznanie temperament tego kombi.

Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – naszym zdaniem

Mazd 6 kombi to solidne auto. Wyróżnia się niepospolitym stylem, świetnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort wszystkim na pokładzie. Poza drobnostkami trudno znaleźć w tym modelu jakieś istotne wady, a jego charakter mimo upływu lat cały czas budzi sympatię. Co ciekawe, jeśli ktoś preferuje wersję sedan, to oferowana jest ona w tej samej cenie. Następca pojawi się na rynku nie wcześniej niż w przyszłym roku.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s
0-100 km/h9,0 s
0-130 km/h14,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,9 s (aut.)
80-120 km/h6,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność1576/537 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)12,0/12,2 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne35,7 m
                                             gorące 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h57 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.)8,3 l/100 km
Zasięg740 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworybenz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)2488
Moc maks. (KM/obr./min)194/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min)258/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,1
Prędkość maksymalna (km/h)223
Śr. spal. fabr. (l/100 km)7,6 (WLTP)
Emisja CO2 (g/km)156
Skrzynia biegów/napędaut. 6b/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)522-1664/62
Marka i model opon test. autaBridgestone Turanza T 005 A
Rozmiar opon225/45 R 19

Wyposażenie

Wersja SkyDREAM179 900 zł
6 airb./reflekt. matrycowe LEDS/S
Szyberdach2900 zł
Podgrz. fotele przód/tyłS/S
System multimedialny/nawigacjaS/S
Czujniki parkowania przód i tyłS
Unikanie kolizji/head-upS/S
Lakier met./alufelgi 19 cali2900 zł/S

Gwarancja/Ceny

Cena podst. wersji silnikowej179 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna3 lata/12 lat
Przeglądyco 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta185 700 zł
Mazda 6 Sport Kombi – wymiary
Mazda 6 Sport Kombi – wymiaryŻródło: Auto Świat / Auto Świat
Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
Powiązane tematy:MazdaMazda 6Kombi
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków