Obecna, trzecia już generacja Mazdy 6 została przedstawiona pod koniec w 2012 roku i od tamtej pory auto przeszło już dwa face liftingi, dzięki którym nadal zachowuje pożądaną świeżość. Ostatni, przeprowadzony niespełna dwa lata temu do pełnego elegancji nadwozia dołożył kilka chromowanych detali i w topowych wersjach m.in. matrycowe reflektory, a we wnętrzu materiały wykończeniowe godne klasy premium. Ale czy to wystarczy, by nadal liczyć się w klasie średniej? Mazda wychodzi najwyraźniej z założenia, że tak, bo następca aktualnej odsłony pojawi się na rynku dopiero w przyszłym roku.
Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – wiesz, co masz
Faktem jest, że aktualna „szóstka” jest bardzo udanym modelem i może być rozsądną alternatywą dla europejskich konkurentów z segmentu premium. Zwłaszcza w topowej wersji wyposażeniowej SkyDREAM i z najmocniejszym benzynowym silnikiem 2.5 z rodziny SkyActiv-G.
O stylistyce modelu rozwodziliśmy się już wielokrotnie i to w superlatywach. Nasze zachwyty nadal pozostają w tym zakresie aktualne. Jak widać filozofia designu „Kodo – duszy ruchu” ma wyraźnie ponadczasowy charakter i trafia w różne gusta. Podobna uwaga dotyczy wnętrza, które wykończono wysokiej klasy materiałami i w wyposażono w komplet systemów dbających o komfort i bezpieczeństwo. W testowanym modelu do gustu przypadły nam także: świetny wyświetlacz head-up i system multimedialny z intuicyjną obsługą współpracujący z Apple CarPlay i Android Auto, choć trzeba przyznać, że rozdzielczość dotykowego ekranu na konsoli środkowej nie jest jego mocną stroną. Brzmienie na wysokim poziomie zapewnia system audio firmy BOSE. Jeśli chodzi o ilość miejsca dla pasażerów to Mazda 6 kombi mieści się w średniej dla tego segmentu, natomiast pod względem pojemności bagażnika – 522 l – minimalnie zostaje w tyle za konkurentami, np. Kia Optima Sportswagon dysponuje przestrzenią 552 l, Opel Insignia Sports Tourer – 560 l, a VW Passat – aż 650 l.
Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – swoboda mocy
Mazda lubi nieoczywiste rozwiązania i z pewnością należy do nich benzynowy silnik w topowej wersji flagowego modelu. Ma pojemność 2,5 l, cztery cylindry, a do tego nie znajdziemy tu ani turbosprężarki ani kompresora. Jest za to system dezaktywacji cylindrów i odzyskiwania energi kinetycznej i-ELOOP z kondensatorem. Jednostka osiąga moc maksymalną 194 KM i moment 258 Nm, co jak się okazuje wystarcza by zapewniać rodzinnemu kombi bardzo dobrą dynamikę i elastyczność. Szczególnie po przekroczeniu 4000 obr./min auto nabiera wigoru i pokazuje sportowy charakter. Co ważne, w przeciwieństwie do wersji z dieslem, przy prędkościach autostradowych nie przesadza z hałasem. W komfortowy sposób pracuje też 6-biegowa przekładnia automatyczna, która płynnie, w stylu godnym limuzyny zmienia przełożenia. W trybie Comfort zdarza się jej z pewnym ociąganiem reagować na głębsze wciśnięcie pedału gazu, ale już w trybie Sport lub manualnym, kiedy biegi zmieniamy łopatkami przy kierownicy, pozwala cieszyć się pełną mocą napędu.
Dynamiczna jazda nie wiąże się przy tym wcale z nadmiernym zużyciem paliwa – podczas testu średnio wyniosło ono 8,3 l/100 km, czyli tylko o 0,5 l więcej niż deklaruje producent w cyklu WLTP. W parze z dynamicznym usposobieniem napędu idzie sprężysta charakterystyka zawieszenia i precyzyjny układ kierowniczy. Auto dzięki temu dostarcza sporo przyjemności kierowcy i trudno wytrącić je z równowagi. Nie wykazuje tendencji do pod- czy nadsterowności, a układ hamulcowy wspierany elektronicznymi asystentami pozwala łatwo okiełznanie temperament tego kombi.
Mazda 6 Sport Kombi 2.5 – naszym zdaniem
Mazd 6 kombi to solidne auto. Wyróżnia się niepospolitym stylem, świetnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort wszystkim na pokładzie. Poza drobnostkami trudno znaleźć w tym modelu jakieś istotne wady, a jego charakter mimo upływu lat cały czas budzi sympatię. Co ciekawe, jeśli ktoś preferuje wersję sedan, to oferowana jest ona w tej samej cenie. Następca pojawi się na rynku nie wcześniej niż w przyszłym roku.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
0-100 km/h | 9,0 s |
0-130 km/h | 14,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,9 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1576/537 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,0/12,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,7 m |
gorące | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 740 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2488 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 194/6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 258/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 223 |
Śr. spal. fabr. (l/100 km) | 7,6 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 156 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6b/przedni |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 522-1664/62 |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Turanza T 005 A |
Rozmiar opon | 225/45 R 19 |
Wyposażenie
Wersja SkyDREAM | 179 900 zł |
6 airb./reflekt. matrycowe LED | S/S |
Szyberdach | 2900 zł |
Podgrz. fotele przód/tył | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S |
Czujniki parkowania przód i tył | S |
Unikanie kolizji/head-up | S/S |
Lakier met./alufelgi 19 cali | 2900 zł/S |
Gwarancja/Ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 179 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 185 700 zł |