Jednak już w obliczu lekkiego off-roadu ten rodzinny minivan wykazuje braki.Nadwozie/jakość. Na pierwszy rzut oka uterenowienie Altei XL wypadło udanie. Auto wygląda atrakcyjnie i ma wiele cech typowych dla crossovera (np. zwiększony prześwit, plastikowe osłony). Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca za kierownicą. Trafiono z projektem deski rozdzielczej (świetna ergonomia, przyjemne, brązowo-czarne wykończenie) oraz ukształtowaniem foteli. Miejsca jest dużo i na szerokość, i na wysokość, a przestrzeń na nogi osób siedzących z tyłu można regulować (do 160 mm) dzięki przesuwanej kanapie. Znajdziemy tu dużo praktycznych schowków, stoliki i wiele komfortowych pomocników. Pojemność bagażnika zmienia się od 490 do 593 l. Po złożeniu kanapy do wykorzystania mamy ponad 1,5 m3.Układ napędowy/osiągi. Silnik 2.0 TSI o mocy 200 KM to konstrukcja dobrze znana z innych modeli Audi i Volkswagena. Zastosowano tu wydajną turbinę o zmiennej geometrii oraz wtrysk bezpośredni paliwa. Zjawisko "turbodziury" ograniczono do minimum, jednak przyrost mocy jest wyraźnie większy, gdy turbina zaczyna pracować pełną parą. Freetrack osiąga "setkę" w niecałe 8 s i charakteryzuje się dobrą elastycznością dzięki płasko przechodzącej krzywej momentu (stały w zakresie od 1800 do 5000 obr./min). Podczas testu auto średnio zużywało 10-11 l/100 km, a osiągnięcie na trasie obiecywanego przez producenta spalania (7,4 l/100 km) było bardzo trudne. Mocną stroną modelu jest 6-biegowa przekładnia - precyzyjna i dobrze zestopniowana. Układ jezdny/komfort. Zupełnie nieterenowe jest zawieszenie - sztywne i sprężyste. Za to idealnie sprawdza się na utwardzonych drogach. W połączeniu z szybko i pewnie działającym układem 4x4 (Haldex - napęd przedni z dołączeniem tylnej osi) daje poczucie bezpieczeństwa w różnych sytuacjach, np. Freetrack zachowuje się pewnie, gdy jedziemy po mokrym, i świetnie radzi sobie w górskich warunkach. Nie ma zastrzeżeń do pracy układu kierowniczego. Koszty/bezpieczeństwo. Niestety, rodzinno-rekreacyjny crossover Seata jest drogi. To wynik nie tylko zastosowania napędu 4x4, ale także mocnego silnika i bogatego wyposażenia (m.in. ESP, 2-strefowa klimatyzacja,DVD, skórzane dodatki). W teście Euro NCAP Altea zdobyła 5 gwiazdek, a to daje solidne podstawy, aby sądzić, że Freetrack zapewni skuteczną ochronę w razie kolizji.
Seat Altea Freetrack 2.0 TSI - Pozbawiony oporów?
Czy rzeczywiście Freetrack jest Seatem na każdą drogę? Tak, jeśli mamy na myśli nawierzchnię utwardzoną. Właśnie podczas jazdy po asfalcie, bruku czy szutrze auto sprawdza się bardzo dobrze.