Testowany samochód był w wersji Stylance, w kolorze: Czarny Tinta;

Nadwozie

W eleganckim nadwoziu nowego samochodu połączono sportowy wizerunek coupé z funkcjonalnością auta 5-drzwiowego. Sylwetka nadwozia Leóna pasuje do firmowego hasła: "zaprojektowany, by pobudzić emocje", którym Walter de'Silva określił styl koncepcji realizowanej w najnowszych generacjach samochodów Seat.

León wywodzi się od prototypowego samochodu Salsa. Taką sylwetkę uzyskano dzięki ukryciu klamek otwierających tylne drzwi w słupkach oraz profilowi samych drzwi, które podkreślają linię coupé pojazdu.

Wyraziste reflektory, atrakcyjny kształt maski oraz duża osłona chłodnicy, która zdominowała przód auta doskonale komponują się z mocno wysklepionymi nadkolami.

Tu właśnie rozpoczyna się "dynamiczna linia" - jeden z unikatowych elementów wzorniczych charakterystycznych dla samochodów Seat nowej generacji. Linia ta biegnie dalej w dół przez przednie i tylne drzwi, aż do tylnego koła.

Ważny dla stylu Leóna jest kształt i położenie wycieraczek przedniej szyby. Pióra wycieraczek w pozycji spoczynkowej ustawione są równolegle do przednich słupków, nie są one ukryte we wnękach za słupkami, ale w całości widoczne.

León "urósł" w stosunku do poprzednika. Auto jest o 132 mm dłuższe - mierzy 4315 mm. Szerokość zwiększono o 26 mm do 1768 mm. Wysokość wynosi 1458 mm. Dzięki tym wymiarom sylwetka jest dynamiczna, chociaż auto zachowuje wszystkie cechy typowego samochodu kompaktowego.

Wnętrze

Wnętrze samochodu jest przyjazne dla kierowcy i pasażerów.

Usportowiona wersja 2,0 TDI posiada wygodne fotele. Nie są to co prawda typowe "kubełki", ale ich linia i tak umożliwia lepsze "trzymanie" się podczas jazdy po zakrętach.

Fotel kierowcy oferuje pełną wygodę nawet bardzo wysokiej osobie - odsuwa się bowiem do tyłu niesłychanie daleko, posiada też regulację "góra - dół". Kierownica jest oczywiście regulowana.

Testowany samochód posiadał skórzaną tapicerkę.

System przełączników jest logiczny, choć osoba, która wcześniej nigdy nie podróżowała samochodem marki musi poświęcić trochę czasu, aby opanować położenie poszczególnych przycisków.

Pewnym problemem są masywne słupki przednie, ograniczające nieco pole widzenia kierowcy (ale jednocześnie wpływające zdecydowanie na zwiększenie bezpieczeństwa)!

W samochodzie nie brakuje schowków.

Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 65 mm do 2578 pojazd może poszczycić się przestronnością przedziału pasażerskiego. Stosunkowo sporo miejsca jest także w drugim rzędzie.

Bagażnik o pojemności 341 litrów jest funkcjonalny.

Silnik

Silnik 2.0 TDI o mocy 140 KM (103 kW) spełnia normy emisji spalin Euro 4. To wiadomość dla ekologów.

Motor posiada specyficzny "gar". To wiadomość dla miłośników aut sportowych i tuningu.

Silnik wraz z utwardzonym zawieszeniem wymusza na kierowcy bardziej agresywną jazdę. To wiadomość dla przeciętnych użytkowników.

Silnik sprzężony jest z skrzynią manualną, sześciobiegową. To wiadomość dla spragnionych sportowych wrażeń.

Silnik 2,0 TDI jest niewątpliwie dynamiczny, choć mu jednak brakuje do stwierdzenia "sportowy". Nie tylko zresztą nieco mocy, ale nie najlepiej ze stopniowanej skrzyni biegów. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że zbyt późno włącza się turbina - tworząc sporą "turbo dziurę".

Zakres optymalnego momentu i maksymalnej mocy jest stosunkowo krótki, trzeba cały czas utrzymywać wysokie obroty. W konsekwencji głośność w samochodzie jest duża, a spalanie - znacznie większe niż wykazuje producent.

Zastrzegamy jednak, że wrażenia te dotyczą tylko grupy "spragnionych sportowych wrażeń. W normalnej, zwyczajnej jeździe dynamika pojazdu dobra, a zużycie oleju napędowego tylko nieco wyższe od przeciętnego

Wrażenia z jazdy

Seat León oferuje stabilne prowadzenie oraz dynamiczne osiągi dzięki zastosowaniu zawieszenia zbudowanego według koncepcji "zwinnego podwozia", opracowanej w Centrum Technicznym firmy SEAT w Martorell i udoskonalonej w porównaniu z wersjami stosowanymi w innych autach marki Seat.

Niezależne zawieszenie osi przedniej z kolumnami MacPhersona jest w zasadzie identyczne, jak w modelu schodzącym, jednak teraz montowane jest na nowej aluminiowej ramie pomocniczej.

Półniezależne zawieszenie tylne z belką skrętną zastąpiono w pełni niezależną konstrukcją wielowahaczową.

Efekt jest znakomity - samochód doskonale "trzyma się" nawet w mocno zacieśniających się zakrętach. Nie wykazuje większych predyspozycji do nad- i podsterowności.

Nie ma też problemu z komfortem jazdy na normalnej drodze. Na bardziej powybijanym asfalcie czy szutrze - co jest w tej sytuacji zupełnie normalne - jedziemy "rajdówką"...

Maksimum bezpieczeństwa

León wyposażony jest w elektryczno-mechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz wentylowane hamulce tarczowe z przodu i pełne tarcze hamulcowe z tyłu.

Hamulce są mocną stroną pojazdu!

Systemy bezpieczeństwa aktywnego obejmują: ABS i układ kontroli trakcji TCS oraz elektroniczny program stabilizujący ESP.

W samochodzie zastosowano układ ESP najnowszej generacji poprawiający sprawność hamowania i sterowność w sytuacjach krytycznych.

Za bezpieczeństwo bierne w nowym Leónie odpowiada sześć montowanych standardowo poduszek powietrznych (w tym dwie czołowe, dwie boczne i dwie kurtynowe).

Opcjonalnie mogą być zamontowane także dwie dodatkowe poduszki boczne z tyłu.

Samochód jest standardowo wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich foteli. Dodatkowo, pasy przednie mają układ napinający oraz ograniczniki napięcia; miejsca skrajne z tyłu posiadają pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia oraz punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix.

León zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w kolizji z pieszym - to zasługa kształtu pokrywy silnika z łamanymi zawiasami, a także odpowiedniego wyprofilowania przodu samochodu i pionowego umieszczenia wycieraczek szyby przedniej.

Podsumowanie

Seat León z silnikiem 2,0 TDI od początku stworzony został z myślą o młodych, dynamicznych ludziach.

Nietuzinkowy design jest dużym atutem. W środku, w drugim rzędzie mieszczą się nie tylko dzieci (jak to niekiedy bywa), ale bez problemu dorosłe osoby. Wnętrze zostało niezwykle dopracowane, choć jednocześnie pomyślane w dużym stopniu o sympatykach marki.

Pewnym problemem są masywne słupki przednie, które nieco skracają kąt widzenia kierowcy (ale jednocześnie zdecydowanie zwiększają bezpieczeństwo!).

Samochód dostosowuje sie do indywidualnych potrzeb użytkowników. Można nim bowiem jechać spokojnie - dość komfortowo i oszczędnie; można tez dynamicznie - ze wszystkim tego skutkami (spora głośność w kabinie, spore spalanie, konieczność "napracowania się' przy zmianie biegów). Ale właśnie ta możliwość indywidualizmu jest wielką zaletą Leóna!

Seat León odnosi liczne sukcesy w wyścigach. Testowany model jest namiastką wersji czysto sportowej i tak należy go postrzegać. Świetne zawieszenie, możliwość dynamicznej jazdy, bezpieczeństwo czynne i bierne (poparte notą NCAP), solidne wykonanie z dobrej klasy kompozytów - to cechy, które cenią jego użytkownicy.

Wyposażenie

Wyposażenie standardowe testowego egzemplarza (cena 83 490 zł)

- Składana i dzielona tylna kanapa- Poduszka powietrzna kierowcy, pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne- Systemy kontroli trakcji ABS+TCS (system zapobiegający poślizgowi kół przy przyspieszaniu) +MSR (system zapobiegający poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem)- Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)- Regulacja kierownicy w pionie i poziomie- Regulacja oparcia oraz wysokości fotela i podparcia lędźwi kierowcy- Centralna konsola z podwójnym schowkiem- Szyby atermiczne- Tempomat- System Iso-Fix - Elektrycznie regulowane szyby przednie oraz tylne- Elektrycznie składane i regulowane lusterka- Zamek centralny zintegrowany z pilotem- Komputer pokładowy- Przednie lampy przeciwmgielne- Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja"Climatronic"- Radio CD, Mp3 ze sterowaniem w kierownicy i systemem 8 głośników- "Comming Home" (po wyłączeniu silnika włączone światła gasną automatycznie z opóźnieniem)- 16" felgi ze stopów lekkich oraz opony w rozmiarze 205/55 R16- Obszycie skórą: kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów- Czujniki ciśnienia powietrza w oponach.

Wyposażenie dodatkowe testowego egzemplarza:

- Pakiet Skórzany: obszyte skórą przednie fotele, tylna kanapa oraz boczki drzwi- Tylne poduszki powietrzne- Czujniki parkowania zamontowane w tylnym zderzaku- Systemy kontroli trakcji: ESP z HBA (asystent nagłego hamowania) + DSR (system wspomagania utrzymywania właściwego toru jazdy w krytycznych sytuacjach)- Dezaktywacja poduszki pasażera- Pakiet ZIMOWY: PW1 + PW2 (podgrzewane fotele + podgrzewane dysze spryskiwaczy na szyby i dysze spryskiwaczy reflektorów + podgrzewane słupki A)- Reflektory BiXenonowe z sytemem AFS - doświetlania zakrętów i spryskiwaczy automatyczne włączanie świateł mijania- Auto-alarm zintegrowane z pilotem i zamkiem centralnym- Bluetooth- Przyciemniane tylne szyby- Szyberdach otwierany elektrycznie- Wyjście AUX - możliwość podłączenia się do systemu audio- Czujnik Deszczu + antyrefleksyjne lusterko wewnętrzne + automatyczne włączanie przednich świateł- Alarm i Lakier metalic - Czarna Tinta.

Cena brutto dla klienta testowego egzemplarza: 114 060 złotych.

Ocena

Plusy:- interesujący design;- system hamulcowy;- świetne, sportowe zawieszenie;- duże bezpieczeństwo.

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza9Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)10Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9Praktyczne schowki9Przyjemność z jazdy9Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu8Silnik, skrzynia biegówPraca silnika9Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach10Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa8Stopnie skrzyni biegów8Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu10Własności jezdne w warunkach ekstremalnych10Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10Skuteczność hamulców10BagażnikWielkość bagażnika9Możliwość załadunku bagażnika9Uniwersalność bagażnika8Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,77

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:wysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):1968Moc (kW / obr./min):103 / 4000Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):320 / 1750 - 2500Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):205Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):9,3Zużycie paliwa cykl - miejski/pozamiejski/mieszany (l/100 km):7,4 / 4,6 / 5,6Emisja CO2 cykl - miejski/pozamiejski/mieszany (g/km) 200 / 124 / 147Rozmiary i masy:Pojemność bagażnika: 341Pojemność zbiornika paliwa (l):55Masa gotowego do drogi / nośność (kg):2035 / 770Rozmiar opon205/55 R16Wymiary do wykresu - zewnętrzne:a) długość (mm):4315b) szerokość (mm):1768c) wysokość (mm):1458d) rozstaw osi (mm):2578e) rozstaw z przodu (mm):1533f) rozstaw z tyłu (mm):1517Wymiary do wykresu - wewnętrzne:g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):950 / 1150h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):660 / 940i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1040j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):960 k) szerokość z przodu (mm):1470l) szerokość z tyłu (mm):1440długość siedzenia z przodu (mm):520długość siedzenia z tyłu (mm):440wysokość oparcia z przodu (mm):630wysokość oparcia z tyłu (mm):620miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK

Zdjęcia: Marcin Karaczun