W krótkim czasie zaprezentowano aż osiem nowych modeli tej serii: Fiat Ullyse, Peugeot 806, Citroen Evasion, Lancia Zeta. Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra i europejski odpowiednik Pontiac’a - Opel Sintra. Jednak po ponad dwudziestu latach od prezentacji, nadal kwintesencją samochodów typu van jest Renault Espace.

Zobacz galerię zdjęć samochodu Renault Espace

Tak wiele modeli wprowadzonych na rynek w jednym czasie sprawiło, że samochody Renault traciły swą wiodącą pozycję. Aby ją zachować w listopadzie 1996, koncern zaproponował Renault Espace III, a na początku obecnego dziesięciolecia, gdy konkurenci zdecydowali się na wprowadzenie do produkcji nowych wersji, odpowiedzią Renault był Espace IV. To właśnie ten model (po restylingu wiosną tego roku) jest oferowany w salonach Renault.

Zaletą wszystkich samochodów typu van jest rozplanowanie wnętrza. W pojeździe są indywidualne fotele dla każdego jadącego, a miejsce ich zamocowania można zmieniać.

Dzięki temu van oferuje wygodną przestrzeń podróżną dla pięciu, sześciu, czy nawet siedmiu jadących, a po odwróceniu przednich foteli i wykorzystaniu środkowego jako stolik można stworzyć salę klubową lub jadalnię. Jednocześnie gdy będziemy potrzebowali przewieźć duże gabarytowo pakunki możemy wyjąć wszystkie fotele, przez co uzyskamy przestrzeń bagażową o pojemności 2860 litrów (!).

O tym, że Renault Espace to pojazd do długich wojaży przekonuje zabudowa deski rozdzielczej i rozwiązanie konstrukcyjne. Zegary umieszczone na centralnym miejscu są skierowane do wszystkich pasażerów. Ponadto pozycja siedzących najbardziej odpowiada ludzkiej anatomii i pokonanie kilkuset kilometrów nie wiąże się z bolącym kręgosłupem, czy ścierpniętymi kończynami. Innowacją, zaskakującą większość wsiadających do Espace, jest system audio. Do sterowaniem radio i CD, oprócz konsolki przy kolumnie kierownicy służy ... pilot. Dzięki temu wybór dowolnej stacji radiowej, czy zmianę parametrów dźwięku może dokonać nie tylko kierowca, ale nawet najdalej siedzący uczestnik wycieczki.

Plusem Renault jest także najlepsze wśród wszystkich vanów rozplanowanie klimatyzacji Temperaturę nawiewu ustawia tylko kierowca lub osobno kierowca (dla strony lewej) i osobno pasażer (strona prawa), ale siła nawiewu jest regulowana niezależnie z przodu i z tyłu i z niezależnie z prawej i lewej strony. Jest to możliwe dzięki kanałom umieszczonym w dachu i podłodze. W tym pierwszym przypadku można tak jak w samolocie ustawić nawiew nad jadącym. Umieszczenie układu w podłodze pozwoliło zaś na lepsze rozprowadzenie powietrza, a co za tym idzie lepszy komfort termiczny. Ogółem w samochodzie jest 14 nawiewów, a system pracy klimatyzacji opiera się na danych odbieranych z czujników: temperatury i wilgotności zewnętrznej, nasłonecznienia i zanieczyszczenia powietrza na wejściu do bloku klimatyzacji.

Nie oznacza to jednak, że Espace całkowicie zdystansował konkurentów. Pojazd ma ogromne gabaryty karoserii (długość - 460 cm, szerokość - 186 cm, wysokość - 180 cm, rozstaw osi - 280 cm), przez co jest bardzo wygodnym samochodem podczas jazd na trasie, ale użytkowanie samochodu w mieście jest bardzo kłopotliwe. Wprawdzie konkurenci z koncernów Fiat i PSA mają podobne wymiary, przez co promień skrętu i zwrotność w mieście są identyczne, ale korzystniej zaplanowano otwieranie tylnych drzwi. Podczas gdy mają oni tylne drzwi przesuwne, w Espace otwierają się jak w tradycyjnej osobówce. To zaś przy beztroskim otwieraniu drzwi przez dzieci wysiadające z tyłu musi zaowocować poobijaniem naszych drzwi i stojących obok samochodów.

Do napędu tego pojazdu przygotowano trzy silniki benzynowe (2,0 - 136 KM, 2,0T - 170 KM  i 3,6 - 241 KM) i trzy wersje wysokoprężne (1,9 - 120 KM, 2,2 - 150 KM i 3,0 - 177 KM). Do jazd testowych wykorzystywaliśmy wersję 3,0 V6 dCi, ale nie jest to najkorzystniejszy silnik dla tego modelu. Pojazd ma wprawdzie dobre osiągi, ale jest to okupione znacznym zużyciem paliwa. Diesel który w mieście zużywa ponad 13 litrów na 100 km, a na trasie podczas spokojnej jazdy "zadawala się tylko" 8,5 l/100 km oleju napędowego z pewnością nie jest godny polecenia. Podobnie niegodne uwagi są wszystkie wersje benzynowe. Gdybyśmy mieli polecać zakup jakiejś wersji silnikowej to byłby to 2,2dCi -150 KM. Ma ona osiągi pozwalające na bezstresową jazdę wśród szybkich samochodów, a przy tym zużycie paliwa jest na poziomie "oszczędnego diesla".

Pojazdy te są nie tylko ofertą dla podróżników  Wykorzystywane są także jako pojazdy służbowe w wielu firmach. Wyniki sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat wskazują, że w najbliższym czasie vany będą zwiększać swą obecność na rynku, a  zważywszy, że ilość samochodów tego typu na rynku jest ustabilizowana.