Pozostałym maniakom przyspieszeń i prędkości, którzy chcą poczuć co to znaczy gdy jeden koń wprawia w ruch jeden kilogram pozostaje kupno motocykla albo zdecydowanie się na „nieco mniej spektakularny” pojazd dwuśladowy.
Na polskim rynku nie brakuje aut o mocnych silnikach ze sporym potencjałem tuningowym. Przyjrzeliśmy się ofercie i ustanowiliśmy ranking 20 aut o najlepszym stosunku mocy do masy, które można kupić w salonach nad Wisłą. W galerii znajdziecie wszystkie najważniejsze dane techniczne.
PS: Jeżeli właśnie objadacie sie chipsami albo batonikami, radzimy je wam odłożyć. Jak zaraz się przekonacie, czasem o miejscu w rankingu decydowały... gramy!
Wszystkie dane pochodzą ze specyfikacji danych producentów i dotyczą pojazdów gotowych do jazdy.
Galeria zdjęć
Miejsce 20.: Audi RS7, 3,56 kg/KM Najmocniejsza odmiana dizajnerskiego Audi ma pod maską to samo 560-konne V8 co RS6. Nadwozie 5-drzwiowego coupé jest jednak nieco lżejsze od Avanta, choć do poruszenia i tak pozostaje 1995 kg - to w końcu też luksusowa limuzyna naszpikowana elektronicznymi gadżetami
Miejsce 19.: Porsche Panamera Turbo S, 3,5 kg/KM 570-konna limuzyna z pneumatycznym zawieszeniem waży bez kierowcy nieco poniżej 2 ton – jak na tak luksusowe i duże auto, jest to wynik do zaakceptowania. Nawet gdy podróżujemy w czwórkę (średnia waga osoby 75 kg) i każdy ma ze sobą 15 kg bagażu, stosunek masy do mocy wynosi 4,13 - tyle co w pustym Lotusie Elise w 217-konnej wersji Club Racer, a to auto przecież słynie z lekkości!
Miejsce 18.: BMW M5, 3,47 kg/KM Pierwsze M5 z doładowaniem. Choć daje się niezwykle zgrabnie poruszać po torze waży mało dietetyczne 1945 kg - z wyposażeniem standardowym! Z kierowcą i „ekstrasami” z łatwością przekracza 2,1 t! Colin Chapman złapał by sie za głowę, my zwracamy uwagę na fakt, że 560 KM „M5-ki” w rękach dobrego fachowca od tuningu można z łatwością zamienić na 700-800 KM i wciąż wozić tym autem dziecko do przedszkola
Miejsce 17.: BMW M6, 3,44 kg/KM Techniczny krewniak „M5-ki” z tą samą 4,4-litrową „V8-ką”. Zadziwiające jest jednak to, że mimo mniejszego nadwozia auto jest zaledwie 20 kg lżejsze od limuzyny M5 i waży 1925 kg - sporo jak na 2-drzwiowe, sportowe coupé.
Miejsce 16.: BMW M5, 3,36 kg/KM W rankingu najlepiej brzmiących aut na naszym rynku 495-konny F-Type z „V8-ką” z pewnością znalazłby się na podium rankingu. Tu jednak musi się zadowolić 17. miejscem, ale to piekielnie szybkie auto, w którym właśnie diabelskie wycie sprawia, że kierowca ma wrażenie, że nic nie jest w stanie go wyprzedzić. 1665 kg to jednak wciąż o dobre 100 kg za dużo jak na auto tej klasy.
Miejsce 15.: Lotus Exige S Roadster, 3,33 kg/KM Ważący zaledwie 1166 kg Exige S Roadster napędza 350-konna „V6-ka” z kompresorem. Jest on umieszczony centralnie i a środek ciężkości auta wypada bardzo nisko – stąd jest to wymarzona zabawka na ciasne zakręty.
Miejsce 14.: Mercedes E 63 AMG S-Modell 4-Matic, 3,32 kg/KM W najmocniejszej wersji AMG S-Modell limuzyna klasy E osiąga moc 585 KM - nikt nie oferuje więcej w tej klasie. Gdyby mimo wszystko komuś mocy brakowało, polecamy kontakt z niemieckim Brabusem - tam wyciskają z „V8-ki” 838 KM.
Miejsce 13.: Mercedes CLS 63 AMG S-Modell 4-Matic, 3,2 kg/KM W awangardowym CLS-ie ukłąd napędowy jest identyczny jak w klasie E 63 AMG. Także i tutaj występuje system 4x4 4Matic oraz zwiększenie mocy określane mianem „S-Modell”, jednak każdy z 585 KM ma 120 g mniej masy do poruszenia. Różnica subiektywnie nie do odczucia, ale zawsze lepiej mieć tego szybszego w garażu.
Miejsce 12.: Jag XKR-S GT, 3,19 kg/KM Duże coupé Jaguara z najmocniejszym silnikiem oferowanym przez tą markę - 5-litrowa „V8-ka” z kompresorem osiąga moc 550 KM, dzięki zastosowaniu wielu lekkich materiałów masa wynosi 1753 kg. BMW M6 powinno się wstydzić!
Miejsce 11.: Porsche 911 GT3, 3,17 kg/KM Torowa „911-ka”, którą można jeździć też na codzień. Wynik byłby jeszcze lepszy, gdyby nie seryjna dwusprzęgłowa skrzynia. W poprzedniku można było mieć manuala, a to zawsze oszczędność ok. 20 kg. Wtedy GT3 miałoby szanse pobić swojego poważnego rywala z Japonii...
Miejsce 10.: Nissan GT-R, 3,17 kg/KM Top 10 otwiera Nissan GT-R – choć jest o 235 kg cięższy od Porsche 911 GT3 (napęd na 4 koła!) to arytmetyka mówi nam, że każdy z jego 550 KM ciągnie o... 10 g mniej niż 475 „kucy” w Porsche! Rada dla kierowcy Nissana: ostra dieta i pozbycie się bałaganu z bagażnika! W przeciwnym razie gość w GT3 może okazać sie o włos szybszy
Miejsce 9.: Aston Martin Vanquish, 3,03 kg/KM Ostre cięcie masy przyniosło efekty – dwunastocylindrowy Vanquish waży 1739 kg. Sporo balastu udało się zrzucić dzięki elementom karoserii wykonanym z włókien węglowych. Wolnossący silnik osiąga imponujące 573 KM.
Miejsce 8.: Jaguar F-Type R, 3,0 kg/KM Najczarniejszy wśród kocich charakterów ma ten sam silnik co jego brat XKR-S GT, ale waży od niego o 103 kg mniej. Dzięki temu rachunek stosunku mocy do masy jest łatwiejszy - i daje bezułamkowe 3 kg na KM.
Miejsce 7.: Mercedes SLS AMG GT Final Edition, 2,86 kg/KM Dni „uskrzydlonego” Mercedesa są już prawie policzone - ale jeszcze można się załapać na to przepiękne auto z 592-konnym silnikiem V8 biturbo. W wersji z zamkniętym nadwoziem auto waży 1695 kg.
Miejsce 6.: Porsche 911 Turbo S, 2,85 kg/KM O włos, a dokładnie o 10 g/KM lepszy od SLS-a. Ma lżejszy, bo 6-cylindrowy silnik, ale różnicę w masie bilansuje układ 4x4. Waga wskazuje 1595 kg. To piekielnie szybki wóz, w którym zaawansowana elektronika pozwala zadziwiająco łatwo kontrolować 560 KM.
Miejsce 5.: Ferrari FF, 2,71 kg/KM Najbardziej „rodzinny” wariant Ferrari, nietypowy też dlatego, bo ma napęd na 4 koła! Masa wynosi 1790 kg, ale wolnossące V12 osiąga moc aż 660 KM. Nawet jeżeli na pokładzie jest 4 pasażerów (śr. 75 kg każdy) i 60 kg bagażu, stosunek mocy do masy będzie lepszy niż w Mercedesie E63 AMG!
Miejsce 4.: Ferrari 458 Speciale, 2,28 kg/KM Ekstremalna odmiana 458 waży zaledwie 1380 kg. Wolnossące V8 osiąga 605 KM. Reszta to czysta poezja. Ale w tej marce są jeszcze lepsi.
Miejsce 3.: Ferrari F12 Berlinetta, 2,2 kg/KM Najpotężniejsze seryjnie produkowane Ferrari może się poszczycić jednym z najlepszych stosunków mocy do masy w świecie aut - jest on jednak wciąż dwukrotnie gorszy niż w Koenigseggu One:1! W przeciwieństwie do półwyczynowego szwedzkiego supercara, F12 pozwala podróżować w wygodzie godnej limuzyny
Miejsce 2.: Caterham R500, 1,9 kg/KM Jedno z dwóch aut na polskim rynku, w których na każdy KM przypada mniej niż 2 kg masy. Choć jego silnik osiąga niezbyt spektakularne 266 KM, auto waży niewiele ponad pół tony! W rękach niedoświadczonego kierowcy taki sprzęt może być niebezpieczny.
Miejsce 1.: Porsche 918 Spyder, 1,89 kg/KM Najmocniejsze auto dostępne obecnie na polskim rynku. Mimo balastu w postaci silników elektrycznych i akumulatorów które można ładować z domowego gniazdka, osiąga fenomenalny współczynnik mocy do masy 1,89 kg/KM. O wrażeniach z jazdy najlepiej opowie wam w emocjonującym nagraniu redakor naczelny Top Gear, Szymon Sołtysik https://www.youtube.com/watch?v=Q1PCCUegFbM