Auto Świat Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D - Do lasu i do opery

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D - Do lasu i do opery

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Za następnym zakrętem robi się bardzo stromo. Przed przednią szybą zieje wielka pustka. Miejscem zdarzenia nie są – tak jak w 1950 roku podczas pierwszych jazd testowych prototypem Toyoty Land Cruiser – zbocza Fudżijamy, lecz tor off-roadowy w Berlinie. Musisz tylko kręcić kierownicą, resztę wykona samochód – tłumaczy instruktor, przyciskając jednocześnie mały, niepozorny przełącznik w konsoli środkowej. I już japoński olbrzym jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki bezproblemowo zjeżdża z góry.

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D - Do lasu i do opery
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D - Do lasu i do opery

Crawl Control to nazwa pod którą kryje się zależny od warunków terenowych układ regulacji prędkości – do wyboru jest 5 trybów (3-stopniową wersję instalowano dotychczas w topowym wariancie V8). Działanie systemu polega na automatycznym przestawieniu pracy silnika i hamulców na ostrych zjazdach i stromych podjazdach, tak by koła nie buksowały ani nie blokowały się. Odpada obsługa pedału gazu i hamulca – wystarczy włączyć Crawl Control i skupić się na kierowaniu.

Nowością jest także Multi Terrain Select System, który pozwala dopasować samochód do jazdy po różnych rodzajach podłoża – po błocie i piasku, szutrze, wyboistym szlaku lub skałach. Wyposażony w oba układy Land Cruiser dzielnie brnie przez rozmoknięty tor, w czym pomaga mu permanentny napęd na 4 koła. Za pośrednictwem mechanizmu różnicowego torsen możliwy jest rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednie i tylne koła w zakresie od 50:50 do ok. 30:70. W normalnym trybie moment rozdzielany jest w stosunku 40:60.W terenie Toyota Land Cruiser pozostaje gigantem i jednym z ostatnich dinozaurów off-roadu. Ale także na utwardzonych drogach pozwala na komfortowe poruszanie się – dzięki 173-konnemu dieslowi – z prędkością do 175 km/h i nawet dość oszczędnie. O fantastycznych przyspieszeniach 2,2-tonowym kolosem raczej nie ma mowy.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków