O prymat światowego lidera sprzedaży nowych samochodów walczyły trzy koncerny – japońska Toyota, amerykański General Motors i niemiecki Volkswagen. Po kryzysie w 2011 roku spowodowanym tragedią tsunami w Japonii Toyota ponownie powróciła na fotel lidera. W 2012 roku Toyota sprzedała 9,75 mln samochodów. Drugi w tej klasyfikacji amerykański koncern General Motors zakończył rok z wynikiem 9,3 mln egz., a trzeci koncern Volkswagen – 9,07 mln.

Na 2013 rok. Toyota prognozuje sprzedaż na poziomie 9,91 mln egz. z udziałem marek Hino i Daihatsu. Ważnym rynkiem dla japońskiej marki pozostaje USA, gdzie posiada 18 proc. udziałów ze sprzedażą ponad 2 mln aut. W Japonii sprzedano 2,4 mln aut w 2012 r. Kryzys sprzedaży ze względu na bojkot zwiazany z przynależnościa spornych wysp, odnotowano w Chinach. Siłą napędową stają się także samochody z napędem hybrydowym.

Można oczekiwać, iż w najbliższych latach pozycja światowego lidera sprzedaży nowych samochodów może się zmieniać. Tym bardziej, że niemiecki koncern Volkswagen zapowiada ekspansję z nowymi modelami i kolejnymi fabrykami na całym świecie.