Rynek małych samochodów należy w Europie do tych najbardziej konkurencyjnych, nie dziwi więc, że prawie każdy producent stara się uatrakcyjniać w oczach klientów masówki z ceną ok. 10 000 euro. Jednym ze sposobów jak polepszyć image auta i zainteresować nowych klientów, jest wprowadzenie mocnego modelu, wyposażonego w ponadprzeciętny silnik, jaki zwykle pojawia się w autach o klasę wyżej. Sposobów na stworzenie ostrego hatchbacku jest wiele i tylko na działach marketingu poszczególnych producentów zależy, który z nich zostanie uznany za odpowiedni.
Toyota, która znana jest z tego, że jej pojazdy zapewniają wysoki poziom komfortu jazdy i odznaczają się doskonałą sterownością i dobrym wyciszeniem, zdecydowała, że nie zbuduje kolejnego hot-hatcha, do którego Brytyjczycy będą się modlić za jego bezpośredniość. Miał powstać raczej szybki i mocny samochód, który będzie tworzył szczyt oferty modelowej, a zarazem będzie się sprawował tak samo dobrze na zwykłej drodze, jak i w ruchu miejskim. Ważnym kryterium było również – w wypadku takich wersji trochę niestandardowo – zachowanie wyrównanego stosunku kierowców płci męskiej i żeńskiej. Jak się wydaje, zamiar się udał.
TS jak Toyota Sport
Przydomek małej Toyoty nie jest niczym nowym. Już w poprzedniej generacji istniał model z oznaczeniem TS, który miał jednak bardziej konwencyjną pojemność silnika 1,5 l i moc 78 kW. Później pojawił się produkowany w małej serii Yaris TS Turbo, który dzięki doładowaniu mógł się pochwalić lepszymi osiągami. Konkretnie 110 kW, 200 Nm, 205 km/h, 7,9 s do 100 km/h. Z takimi wartościami nawet najnowszy TS pozostaje daleko z tyłu. Pozostaje jednak przysłowiowe ALE. Nowa Toyota Yaris TS jest w odróżnieniu od poprzednich usportowionych wersji autem, które ma zapewnić Toyocie ok. 10 000 klientów rocznie.
Plan marketingowy twórców tej odmiany nie przewidywał ataku na najostrzejsze hatchbacki w klasie, czyli Clio Renault Sport, Ford Fiesta ST czy Seat Ibiza FR, samochód ma być kompromisem między możliwością codziennej eksploatacji i sportowymi wrażeniami z jazdy. Na krętych drogach śródziemnomorskiej Majorki odnotowaliśmy zmieniony układ kierowniczy z bardziej bezpośrednim przełożeniem (13,2:1, 2,3 obroty kierownicą między skrajnymi pozycjami), co nie oznacza jednak, że Yaris ma problemy z zawracaniem (promień zawracania 5,6 m). Elektroniczne wspomaganie kierownicy należy do tego najlepszego, co producenci samochodów mają dziś do zaoferowania i bez żadnych wątpliwości można powiedzieć, że układ kierowniczy sportowego Yarisa pracuje na najwyższym poziomie. Oczywiście układ kierowniczy mógłby pracować sztywniej, a zmiana biegów mogłaby być jeszcze bardziej mechaniczna, a biegi ostrzej zaznaczone, jednak wtedy auto straciłoby charakter Toyoty. Podobnymi cechami odznacza się układ hamulcowy, który przynosi kierowcy wiele radości, ponieważ siłę hamowania można łatwo dawkować, a dzięki oponom w rozmiarze 205/45 R 17 pewnie przenosić ją na jezdnię. Chociaż profil opony jest bardzo niski, a samochód na 17-calowych kołach wygląda pociągająco, nie miało to większego wpływu na komfort podróżowania. W tym miejscu narzuca się ocena przechyłów nadwozia na zakrętach. W porównaniu do standardowych maluchów są one bardzo małe, jednak usportowiona konkurencja nieraz oferuje jeszcze bardziej bezkompromisowe właściwości jezdne.
W kategorii wyciszenie benzynowe modele marki Toyota zawsze zaskakują. W średnim paśmie obrotów, gdzie silnik budzi się do życia, hałas zaczyna być większy, jednak nie jest nieprzyjemny. Oczekiwane ujędrnienie kulisy dźwiękowej jest jednak prawie niezauważalne. Znowu trzeba podkreślić, że charakter auta ma zainteresować nie tylko niewyładowanych facetów, ale również kobiety lubiące szybką jazdę, ale wymagające praktyczność.
1,8 Dual VVT-i (98 kW)
Nowy silnik o pojemności 1798 cm3 poszerza gamę 3- i 4-cylindrowych Yarisów, ale za niedługo trafi również do większych modeli. Ani w tym wypadku nie chodzi jednak o sportowy silnik, porównywalny do jednostki z Yarisa TS Turbo.
Nowością w porównaniu do Toyot z silnikami o podobnej pojemności jest system zmiennych faz rozrządu zaworów ssących i wydechowych, który w dużej mierze wpływa na przebieg krzywej momentu obrotowego. Ta ważna dla sportowej jazdy krzywa osiąga swoje maksimum na poziomie 172 Nm przy 4400 obr./min, ale w zakresie od 2000 do 6000 obr. dostępne jest aż 90 % momentu obrotowego. Moc maksymalna 98 kW osiągana jest przy 6500 obr./min, a ogranicznik obrotów ingeruje niedługo później, bo przy 6500 obr. Do dalszych zmian w konstrukcji napędu należy zmieniona konstrukcja pompy wodnej (zintegrowana na przedniej stronie silnika) i nowe ułożenie silnika w aucie. Japończycy są dumni ze sztywności bloku silnika i z obniżenia masy własnej tej jednostki.
Zamiast wyświetlacza cyfrowego analogowe tarcze
Wnętrze Yarisa TS nie odbiega zasadniczo od standardowych wersji. Ważną zmianą, którą Toyota chce pewnie uciszyć narzekania konserwatywnych miłośników analogowych wskaźników, jest zastąpienie cyfrowego centrum informacji analogowymi zegarami z pomarańczowym podświetleniem. Oprócz tego we wnętrzu pojawiły się tylko lepiej profilowane fotele, które oferują dobre trzymanie boczne również na poziomie ramion.
Duże koła, duże oczy
Z zewnątrz małemu Yarisowi TS nie brakuje pewności siebie. Dzięki temu, że technicy odważyli się zamontować na 3,8 m długie auto 17-calowe koła, auto wygląda atrakcyjnie i ucieszy oko niejednego fana Toyoty. Z resztą wygląd Toyoty Yaris TS jest bardzo ważny, gdyż zainteresować ma nie tylko mężczyzn, ale także kobiety. Samochód otrzymał nowe zderzaki, które zintegrowano ze spojlerami, dodając odpowiednią dawkę agresywności. Grill swoim kształtem nawiązuje do wlotu powietrza w dolnej części zderzaka, aż się wydaje, że w następnej generacji obie części złączą się w jedną w stylu samochodów marki Audi. Oczywiście nie brakuje siatki o strukturze plastra miodu, spojlera na górnej krawędzi klapy bagażnika czy drapieżnie zaprojektowanych świateł przeciwmgielnych. W ofercie znajdziemy tylne światła wykorzystujące technologię diod LED. Wyposażenie wnętrza składa się m. in. z radia z odtwarzaczem CD/MP3, manualnej klimatyzacji, kierownicy i gałki lewarka w skórze, przednich i bocznych poduszek powietrznych, kurtyn, airbagu kolanowego dla kierowcy oraz systemów bezpieczeństwa biernego włącznie z systemem stabilizacji i kontroli trakcji.
Nietypowy zawodnik
Zamiast nonszalanckiego zachowania kupujący otrzymuje szybki, a zarazem kulturalny hatchback o kompaktowych rozmiarach, który będzie dobrze służył zarówno w mieście, jak i podczas slalomu między pachołkami. Kto raz spróbował, dobrze wie, jak smakuje nowy Yaris TS. Co prawda nie jest tak ostry, jak jego poprzednicy, ale mocy mu nie brakuje, a relatywnie przeciętne osiągi, jak na silnik o pojemności 1,8 l powinny zapewnić jednostce długą żywotność, znaną z podstawowych wersji Yarisa.
Toyota Yaris TS: Podstawowe dane techniczneSilnik1,8 Dual VVT-iPojemność skokowa [cm3]1798Cylindrów/zaworów4/4Moc maksymalna [kW/obr./min]98/6000Maks. mom. obr. [Nm/obr./min]173/4400Prędkość maks. [km/h]194Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]9,3Śr. zużycie paliwa [l/100 km]7,2Cena 3D [zł]b/dCena 5D [zł]b/d