Spokojna, pozbawiona krzykliwych kształtów sylwetka wciąż wygląda dobrze. Zwłaszcza gdy porównamy ją z ówczesnymi, kanciastymi konkurentami. Bardzo duży wpływ na niezłą kondycję większości "80" ma doskonała och-rona antykorozyjna. Nadwozie auta jest zabezpieczone warstwą cynku, również wewnątrz (część współczesnych aut jest ocynkowana tylko od strony zewnętrznej). W tym aucie nie straszą dziurawe progi Problemy z korozją mogą wystąpić tylko w autach, w których warstwa ochronna została uszkodzona w sposób mechaniczny, np. w czasie kolizji drogowej lub przez uderzenia kamieni (nadkola i podłoga). Nadwozie "80" ma też słabe strony.
Przede wszystkim brak przestrzeni
Bagażnik jest nieustawny i niezbyt obszerny (425 l), jego pojemność skutecznie zmniejsza pionowo ustawione koło zapasowe i zbiornik paliwa umieszczony za oparciem tylnej kanapy. Konstruktorzy uznali, że to najbezpieczniejsze miejsce. Z tego powodu nie można również rozkładać tylnego siedzenia (położenie zbiornika paliwa zmieniło się od 1991 r. w modelu B4). Wenatrz ilość miejsca jest zadowalająca, ale przydałoby się więcej przestrzeni na nogi dla pasażerów z tyłu. Na pochwałę zasługują ładny i dobrze rozplanowany kokpit oraz przyjemne i trwałe materiały wykończeniowe. Wyposażenie jest na ogół skromne, ale spotka się szyberdach czy elektrycznie sterowane szyby. Ciekawostka to system Procon-Ten cofający kierownicę podczas wypadku.
Silnik
Od początku w modelu B3 stosowano szeroką gamę silników benzynowych, spośród których najlepsze połączenie dobrych osiągów i przyzwoitego zużycia paliwa stanowią silniki 1.8. W tej pojemności znajdziemy kilka odmian konstrukcyjnych różniących się mocą (od 75 do 113 KM) i sposobem zasilania, gaźnik lub wtrysk (przeważnie mechaniczny). Silnik 1.8/113 KM (typ SD, czasami oznaczany jako 1.9) jest najmocniejszą jednostką stosowaną w początkowymym okresie produkcji. "80" z tym motorem porusza się sprawnie, bo nadwozie jest lekkie. Do dynamicznej jazdy zachęca dobrze skonfigurowane zawieszenie, które pozwala pewnie czuć się za kierownicą. Dla koneserów sportowej jazdy warto polecić wersję Quattro z napędem na 4 koła.
Nawet po wielu latach auto nie jest awaryjne
Eksploatacja nie sprawia kłopotów, ale przy autach w tym wieku usterki są nieuniknione. Zwykle mają one charakter losowy i dotyczą przeważnie elementów zawieszenia i elektryki. Silnik jest trwały. Wtrysk mechaniczny (KE-Jetronic) wytrzymuje bez napraw bardzo duże przebiegi, ale wymaga fachowej obsługi. Należy unikać aut z zamontowanymi prostymi instalacjami gazowymi. Mogą one spowodować uszkodzenie mechanicznego przepływomierza (połączonego z rozdzielaczem wtrysku) i rozregulowanie pracy silnika. Warto dokładnie sprawdzić stan przekładni kierowniczej, układu chłodzenia (szczególnie chłodnicy) i działanie urzadzeń pokładowych. W wersji Quattro trzeba zwrócić uwagę na stan kosztownej poduszki tylnego mostu. Zaletami auta są przystępne ceny części zamiennych i ich bardzo dobra dostępność. Aby utrzymać pierwotną niezawodność, warto stosować dobrej jakości części zamienne.
Zdaniem fachowca
- Ze względu na wiek i stosunkowo niewielką wartość auta warto przy wyborze części zamiennych korzystać z tańszych zamienników. Ich koszt jest mocno zróżnicowany. Niektóre są bardzo tanie, ale aby utrzymać poziom niezawodności zbliżony do fabrycznego, lepiej trochę więcej zapłacić za produkt markowego producenta. Michał Gaweł dział handlowy, hurt. motoryzacyjna "Gaweł"
Nasz werdykt
Wśród aut w cenie do kilku tys. zł Audi 80 model B3 jest propozycją godną uwagi. Do jego największych zalet należy zaliczyć małą usterkowość i doskonałą ochronę przed korozją. Trzeba za to zapłacić więcej niż u konkurencji, ale jest to wydatek bardzo rozsądny. Naprawy blacharskie są czasochłonne i w przypadku kilkunastoletnich aut po prostu nieopłacalne. W przypadku tego samochodu koszty takie będą mało prawdopodobne. Wada to niezbyt obszerne nadwozie, osobom podróżującym z tyłu dokuczać może mała ilość miejsca na nogi i niezbyt ustawny bagażnik.