Prestiżowa limuzyna za nieduże pieniądze
Tylko czy ponaddziesięcioletni samochód wyższej klasy jest wart zainteresowania? Ze względu na to co oferuje - na pewno tak. W Audi A6 Avant można poczuć się naprawdę dobrze. Wnętrze Audi A6 jest obszerne i na ogół dobrze wyposażone. Dużo aut ma klimatyzację automatyczną, komputer pokładowy i "elektrykę". Bagażnik kombi ma pojemność tylko 390 l (sedan 510 l), ale w praktyce jest wystarczający. W potrzebie można złożyć kanapę i przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1310 l. Niestety, większość dostępnych na rynku Audi A6 została sprowadzona do Polski z zagranicy. Często są to auta powypadkowe, więc trzeba zwracać uwagę na korozję. W egzemplarzach nieuszkodzonych ten problem nie istnieje, bo nadwozie jest w całości ocynkowane. Ze statystyk wynika, że Audi A6 nie należy do modeli problematycznych. Jednak zestawienia nie zawsze gwarantują bezusterkową eksploatację - ta zależy na ogół od ilości czasu poświęconego na wyszukanie zadbanego egzemplarza i od szczęścia. Jeden z naszych czytelników kupił model Audi A6 z 1995 r. z silnikiem 2.8 V6, z instalacją LPG i niedużym przebiegiem. To że te dwie rzeczy do siebie nie pasują, nie wzbudziło jego podejrzeń. Efekt? Po miesiącu awaria pompy oleju doprowadziła do zatarcia silnika, potem przyszły kolejne problemy z "drobiazgami". Po 6 miesiącach ciągłych wydatków właściciel nie wytrzymał i pozbył się pechowego auta. To oczywiście skrajny przykład, ale dobitnie pokazuje, że w przypadku starszych samochodów reputacja marki niczego nie gwarantuje. Wspomniany silnik 2.8 V6 zapewnia bardzo dobre osiągi, ale niestety w tym modelu zdarzają się awarie pompy oleju. Polecamy bardziej bezawaryjną jednostkę benzynową 2.6 V6 o mocy 150 KM. Osiągi są trochę gorsze, ale nadal zadowalające - do "setki" A6 z tym silnikiem rozpędza się w 9,9 s. Niższe jest też średnie zużycie paliwa, wynoszące około 10 l/100 km.
Tanie zamienniki są łatwo dostępne
Zawieszenie jak na niemiecką konstrukcję jest dość komfortowe, a do tego auto prowadzi się pewnie. Bardzo dobre własności jezdne oferuje wersja Audi A6 quattro z napędem na wszystkie koła, ale trzeba się liczyć z tym, że zużycie paliwa w tej wersji może wzrosnąć nawet o 2 l na 100 km. Jeśli ktoś chce obniżyć wydatki na paliwo, ten może zamontować instalację gazową - silnik 2.6 dobrze znosi taką współpracę. Po zakupie dobrze jest profilaktycznie wymienić napęd rozrządu i pompę płynu chłodzącego. Kosztuje to prawie 1300 zł w ASO (w nieautoryzowanym warsztacie około 700 zł), ale daje pewność, że przez następne 120 tys. km nie grozi nam poważna awaria silnika. Komplet przyzwoitych opon 195/65 R 15 można kupić już za około 900 zł. Większość części eksploatacyjnych dostępna jest jako tańsze zamienniki, dzięki czemu koszty eksploatacji można utrzymać na niskim poziomie.
Zdaniem fachowca
- Samochody Audi z lat 90. XX w. przez wielu klientów są bardziej cenione niż obecne, w których nierzadko zdarzają się problemy z elektroniką. Niestety, udane konstrukcje, jak np. Audi A6 2.6 z lat 1994-97, są już leciwe i coraz trudniej o egzemplarz w przyzwoitym stanie. Jednak jeśli się taki trafi, dość łatwo go sprzedać. Robert Mikołajczyk, dział handlowy komis samochodowy "Autoauto"
NASZ WERDYKT
Jeśli ktoś myśli o zakupie bardzo komfortowego i mało problematycznego w eksploatacji auta, to wybór Audi A6 jest uzasadniony, zwłaszcza wersji z benzynowym silnikiem 2.6 V6. Jest jednak jeden warunek: trzeba znaleźć niewyeksploatowany egzemplarz, a z tym jest problem wśród kilkunastoletnich przedstawicieli tego modelu. Co prawda, wybór jest duży - to jedno z częściej sprowadzanych aut - ale stan techniczny większości pojazdów raczej nie gwarantuje spokojnej eksploatacji.
Galeria zdjęć
Audi A6 Avant 2.6 - Uznanie nad Wisłą
Audi A6 Avant 2.6 - Uznanie nad Wisłą
Audi A6 Avant 2.6 - Uznanie nad Wisłą