Bogate wyposażenie seryjne dopełnia wizerunku: kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, wspomaganie kierownicy, poduszka powietrzna. Tylko najuboższa wersja X pozbawiona jest elektrycznie sterowanych szyb przednich, bogatsza SX odróżnia się m.in. elegancką tapicerką czy elektrycznie sterowanym prawym lusterkiem. Również jazda francuskim kompaktem nastraja pozytywnie: sprężyste, wygodne, a jednocześnie świetnie sprawujące się na zakrętach zawieszenie, prowokuje do szybkiego pokonywania zakrętów. Drążki skrętne, stosowane już w starszym modelu, sprawdzają się znakomicie. 88-konny silnik dysponuje wysokim momentem obrotowym tuż po przekroczeniu 2 tys. obrotów na minutę, ale chętnie kręci się nawet do 5 tys.Francuski akcentDrobne defekty i niedociągnięcia psują radość z jazdy: tu i ówdzie coś trzeszczy, coś stuka, niewygodne jest sięganie do przycisków uchylania szyb umieszczonych na desce rozdzielczej. Całkiem wbrew ekstrawaganckiej tradycji francuskiego producenta zaprojektowano kompaktową Xsarę: nie ma tu skomplikowanych rozwiązań przysparzających wiecznych problemów, a jednocześnie jakość wykonania podstawowych zespołów samochodu stoi na bardzo wysokim poziomie. Xsara rzadko potrzebuje pomocy drogowej, ale rzadko też chce być w pełni sprawna. Posłuszeństwa odmawia oświetlenie (w tym oświetlenie deski rozdzielczej), drażniąco nieprecyzyjny jest wskaźnik poziomu paliwa, na desce rozdzielczej zapalają się, często bez powodu, lampki ostrzegawcze. Zdarza się, że silnik pracuje nierównomiernie na wolnych obrotach, z czym autoryzowane serwisy nie zawsze potrafią sobie poradzić. Jednostka jest bardzo trwała, jednak może paść ofiarą niesprawnego osprzętu (np. uszkodzonego włącznika wentylatora). Te wszystkie awarie nigdy nie zdarzają się w jednym egzemplarzu, ale nawet pojedyncze przypadki potrafią uprzykrzyć właścicielowi życie. Psują humor wycieki oleju z silnika, szybkie zużywanie się elementów układu hamulcowego (z przodu tarcze hamulcowe, z tyłu linki hamulca ręcznego). Polityka cenowa CitroĎna jest niekonsekwentna: jedne części są nadspodziewanie tanie, gdy inne nadzwyczaj drogie. Ceny usług w autoryzowanych stacjach są wysokie.Dobra cenaDrobne braki nie mogą zepsuć pozytywnego w sumie wizerunku następcy ZX-a. Xsara, w stosunku do ceny rynkowej, jest bardzo ciekawą propozycją. Koszty eksploatacji można zmniejszyć posiłkując się zamiennikami renomowanych firm, a także poszukując tańszych warsztatów. Pocieszjące jest, że zdarzają się również egzemplarze niemal zupełnie bezawaryjne.
Citroen, ale...
Pod względem jakości wykonania i ergonomii wnętrza, Xsara nie boi się konkurentów. Szeroki przedział pasażerski, wygodne fotele, praktyczne schowki i, przede wszystkim, wygodna pozycja za kierownicą przyćmiewają niewielkie wady.
Auto Świat
Citroen, ale...