C3 został wprowadzony na rynek w wersji pięciodrzwiowej z silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1,2 l i 44 kW, 1,4 l i 55 kW oraz 1,6 l i 80 kW. W ofercie nie zabrakło także jednostki wysokoprężnej z turbodoładowaniem HDI o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 50 kW. W 2002 roku premierę miał kabriolet Pluriel. Oryginalny trzydrzwiowy pojazd jednak spodziewanej popularności nie zdobył. Jednak wciąż jest produkowany, a wiosną tego roku przeszedł proces niewielkich modernizacji. Sukcesu nie zdobyła także automatyczna skrzynia biegów SensoDrive, która w 2002 roku montowana była do C2, a później także do C3, ale już z przeprogramowanym softwarem, który okazał się wyraźnie szybszy.
W 2003 roku pod maską C3 znalazł się nowy deisel 1,4 HDI z czterema zaworami na cylinder i mocą 66 kW. Jednak dwa lata później został wycofany z oferty, ponieważ nie spełniał normy emisji szkodliwych spalin Euro 4.
Wiosną 2004 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie zaprezentowany został nowy wariant X-TR z większym prześwitem podwozia i elementami plastikowymi. W rzeczywistości nie był to jednak żaden pojazd terenowy. Nie zastosowane w nim napędu na cztery koła, a jedynie dyferencjał o lepszych parametrach.
Kolejna nowością były dwie jednostki napędowe. Benzynowa o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 66 kW oraz wysokoprężna 1,4 l i mocy 50 kW przeznaczona do kabrioletu Pluriel. Jesienią 2005 roku C3 otrzymał silnik 1,4 l o mocy 55 kW, który umożliwił zastosowanie instalacji na gaz ziemny, co jednak obniżało jego moc do 49 kW.
Bezpieczeństwo i niezawodność
Cash test niezależnej instytucji EuroNCAP C3 przeszedł w 2002 roku. Za zderzenie czołowe otrzymał cztery gwiazdki i 28 punktów, za ochronę pieszego dwie gwiazdki i 11 punktów.
W klasyfikacji niemieckiej firmy TÜV znajdziemy ciekawe wyniki. Wśród samochodów 2-3 letnich C3 znalazł się aż na 92 miejscu ze średnią 6,7 proc. poważniejszych awarii. Natomiast w grupie samochodów 4-5 letnich na 20 miejscu ze średnią 6,1 proc. Z historii wiemy, iż starsze modele w niemieckich testach technicznych zdecydowanie uzyskują lepsze notowania, niż te nowsze.
W naszej ocenie największym plusem zaokrąglonego Citroena jest jego stosunkowo duży bagażnik, którego pojemność wynosi 305 litrów. Przy długości całkowitej pojazdu 3850 mm to jednak mało. Niektóre wersje posiadają w wyposażeniu tzw. system Moduboard, który umożliwia wyrównanie nierówności dolnej powierzchni bagażnika przy złożonych siedzeniach.
Zawieszenie C3 można uznać za dostatecznie komfortowe, wnętrze sprawia dobre wrażenia, a przede wszystkim zapewnia w przedniej części odpowiednią ilość miejsca. Gorzej jest z tyłu, gdzie pasażerowie o wyższym wzroście zaczepiają głową o podsufitkę.
Wśród jednostek napędowych zdecydowanie należy pochwalić wysokoprężne HDI, bo zarówno słabsza 1,4 l, jak i mocniejsza 1,6 l są w stanie zadowolić swoimi parametrami każdego użytkownika. Dotyczy to mocy, momentu obrotowego i przede wszystkim zużycia paliwa.Zapewne idealna jednostka napędową C3 nie jest podstawowy w gamie, czyli 1,1 l. W mieście może wystarczyć, ale już przy większym obciążeniu pojazdu i wyprawie w teren górzysty, może już nie spełnić oczekiwać właściciela.
W używanych egzemplarzach dają się także we znaki elementy plastikowe. Ich obecność we wnętrzu pojazdu wraz z większym przebiegiem jest coraz bardziej słyszalna.
Najczęściej występujące problemy
Wielu użytkowników C3 spotyka się z problemami instalacji elektrycznej. Dotyczy to mechanizmu sterowania szybami w drzwiach, klimatyzacji, a także centralnego zamka.Silniki benzynowe 1,6 l mają problemy z pompą paliwową. Pluriel zmaga się z nieszczelnościami składanego dachu, o czym warto pamiętać, gdzy parkuje się ten samochód pod chmurką.
Ceny
Ceny egzemplarzy wyprodukowanych w 2002 roku z podstawowym silnikiem 1,2 l rozpoczynają się od 19 tys. zł. Natomiast dwuletni C3 z silnikiem wysokoprężnym, to już wydatek przynajmniej 30 tys. zł. Pluriel z 2004 roku z silnikiem 1,6 16V oferowany jest za 25 tys. zł, a młodsza o rok wersja 1,1 l już za 30 tys. zł. Jednak ten model potrzebuje amatora, bo ofert na polskim rynku jest niewiele.
Zalety
.design .wielkość bagażnika.przestrzenne wnętrze.komfortowe zawieszenie.silniki HDI .ochrona przeciw korozji
Wady
.własności jezdne.niewygodne siedzenia.przekładnia.mała moc podstawowego silnika .jakość elementów z tworzyw sztucznych .hałas aerodynamiczny przy większych prędkościach
Najczęściej spotykane problemy
.instalacja elektryczna (sterowanie szyb, centralny zamek) .klimatyzacja .pompa paliwowa (w silnikach benzynowych 16V)