Na rynku aut używanych nie da się praktycznie znaleźć modelu, który można by porównać z Clubmanem. Tą wersją nadwoziową nawiązano co prawda do produkowanego w latach 1960-69 Mini kombi (które również miało dwuskrzydłowe drzwi bagażnika), ale tu konstruktorzy dość oryginalnie podeszli też do bocznych drzwi pojazdu – drugie, ułatwiające dostęp do tyłu, ale otwierane pod wiatr umieścili tylko z prawej strony (w 2. generacji Clubmana zastosowano już normalne podwójne drzwi z obu stron).
W porównaniu ze standardowym Mini Clubman ma kilka dodatkowych centymetrów (rozstaw osi wzrósł o 8 cm, długość o 24 cm), co uczyniło go trochę bardziej użytecznym modelem. Co ciekawe, nie wpłynęło to negatywnie na właściwości jezdne.
Jak zwykle w Mini, poskąpiono dobrego wyposażenia standardowego, bo w podstawowej wersji brakowało m.in. komputera pokładowego i świateł przeciwmgielnych!
Problemy z benzyniakami
Pod maskę auta trafiły silniki powstałe we współpracy z francuskim koncernem PSA. Na rynku aut używanych ok. 3/4 egzemplarzy napędzają motory benzynowe 1.6, zarówno wolnossące (98, 122 KM), jak i – lepiej pasujące do charakteru auta – turbodoładowane (175, 185 lub 211 KM).
O opinię na temat silników zapytaliśmy mechaników z serwisu Swiatmini.pl. Według nich nie są to idealne motory. Typowym problemem jest m.in. wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Defekt ten dotyczy głównie aut wyprodukowanych do 2010 r., ale także powstałe później nie są go pozbawione. Wymiana napędu rozrządu to koszt rzędu 1400 zł, dodamy też, że w tym wypadku stosuje się zmodernizowane elementy. Drogi bywa też zakup awaryjnej pompy wysokiego ciśnienia, gdyż jej cena w ASO wzrosła na początku tego roku z 1200 do 3800 zł (!). Sprawiło to, że niewielu użytkowników decyduje się na wymianę (o problemach często świadczy utrudniony rozruch zimnego silnika).
Użytkownicy Mini 1.6 powinni pamiętać o kontrolowaniu stanu oleju, bo silnik sporo go zużywa (zbyt niski stan może niszczyć „górę” jednostki). Mechanicy zalecają olej przeznaczony do tego motoru (5W-30 LL04), gdyż inny negatywnie wpływa na system zmiennych faz rozrządu. O problemach z pompą wody piszemy w galerii, ale awaryjny jest także termostat (koszt części: 500 zł plus wymiana), psuje się również rurka magistrali między nim a pompą (naprawa: ok. 200 zł).
Ma mniej problemów
Diesel 1.6 miał tylko jedną wersję mocy (110 KM), która przeciętnie pasuje do możliwości modelu. Słabe punkty tego motoru są powszechnie znane: cieknące wtryski, uszkodzenie EGR-u (ok. 2000 zł) oraz zapchany FAP.
W Mini zdarza się też zwarcie modułu komfortu FRM (wymiana: 2000 zł, ale czasem można go reanimować), hałasuje szpera (koszt: 1100 zł) oraz dochodzi do uszkodzenia prowadnic przednich szyb.
Mini Clubman I - dane techniczne
Dane firmowe | 1.6 | 1.6 THP |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./R4/16 | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 122/6000 | 185/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 160/4250 | 240/1600 |
Skrzynia biegów | man. 6/aut. 6 | |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1220/425 | |
Rozstaw osi (mm) | 2467 | |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 3937/1683/1426 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 7,5 |
Prędkość maks. (km/h) | 201 | 227 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,0/4,7/5,5 | 8,9/5,0/6,4 |
Mini Clubman I - ceny części*
Filtr powietrza | od 54 zł |
Filtr oleju | od 30 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 180 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 560 zł |
Sprzęgło (tarcza, łożysko i docisk) | od 850 zł |
Łożysko koła (przód) | od 410 zł |
Amortyzatory (przód) | od 560 zł |
Reflektor | od 460 zł |
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Mini Clubmana 1.6 THP/185 KM
Mini Clubman I - serwis*
Olej silnikowy | wg wskazań komp. |
Filtr powietrza | wg wskazań komp. |
Filtr przeciwpyłkowy | wg wskazań komp. |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 240 tys. km/5 lat |
Świece zapłonowe | co 100 tys. km |
Olej w przekładni | bez okres. wymiany |
Napęd rozrządu** | łańcuch |
*dane przeglądowe dla Mini Clubmana 1.6 THP/185 KM; **w przypadku silnika wysokoprężnego 1.6/110 KM wymiana paska rozrządu jest zalecana co 120 tys. km
Mini Clubman I - naszym zdaniem:
Przyjemności są drogie i ten model idealnie to potwierdza, zwłaszcza gdy zdecydujecie się na o wiele popularniejszą wersję benzynową. Diesel jest teoretycznie lepszy, ale moim zdaniem nie pasuje do zadziornego charakteru modelu, jest go też mniej na rynku. Clubman jeździ jak Mini, ale ma trochę większe wnętrze oraz bagażnik.