Siedem lat to kawał czasu. Nie tylko w Biblii, lecz także w życiu. Taki okres zawsze odciska swoje piętno zarówno na ludziach, jak i... na samochodach. Kia musi mieć wielkie zaufanie do pracowników swej fabryki w Żylinie, skoro udziela gwarancji na układ napędowy cee’da aż na siedem lat i pięć na pozostałe podzespoły (tak było, gdy rozpoczynaliśmy test, później Kia 7-letnią gwarancją objęła całe auto). Czy koreański kompakt rzeczywiście jest tak wytrzymały, czy raczej mamy do czynienia ze sprytnym chwytem marketingowym? Odpowiedź poznaliśmy dość szybko.

Test Kii ceed rozpoczęliśmy w 2007 r.

Cee’da otrzymaliśmy w topowej wersji Optimum Plus. Zaletą tej odmiany jest dość bogate wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. automatyczną klimatyzację i pełną elektrykę. Dodatkowo dołożyliśmy jeszcze: 16-calowe alufelgi, czujniki parkowania i deszczu, podgrzewanie foteli oraz radio z nawigacją GPS.

Całość uzupełnia nowoczesny diesel 1.6/115 KM, wykonany w technologii common rail. W 2007 r. była to zaawansowana technicznie konstrukcja, w której zastosowano m.in. „łamane” korbowody, ulepszone pierścienie, a także drążony sworzeń tłokowy. Wszystko po to, by podnieść trwałość jednostki napędowej.

Cena? Około 70 000 zł to dość dużo, nawet jak za niemal kompletnie wyposażony rodzinny kompakt. Jeśli chodzi o prezencję, to nasz „maratończyk” nie wygląda może porywająco, ale na pewno nie jest brzydki. Ot, taki typowy, niespecjalnie wyróżniający się z tłumu przeciętniak. Ale przecież nie o stylistykę tu chodzi.

Swą prawdziwą wielkość kompakt Kii ujawnił podczas codziennej eksploatacji. Na tylnej kanapie jest naprawdę dużo miejsca. Nieco gorzej wypada bagażnik (poj. od 340 do 1300 l), ale mimo to „koreańczyk” bez problemu zabierał na pokład nasze wakacyjne pakunki. Te wszystkie półeczki we wnętrzu i dodatkowe schowki w bagażniku to wspaniała rzecz – zauważył jeden z testujących. – Przejechałem cee’dem 3 tys. km i jestem naprawdę pozytywnie zaskoczony. To auto doskonale sprawdzało się w trasie i dość dobrze wywiązywało się z roli samochodu rodzinnego. Jednak to nie wszystko.

Kia ceed - jakość plastików?

Przeciętna Testujący zwracali również uwagę na łatwość obsługi, a spokojne, czerwonawe podświetlenie zegarów działało kojąco podczas długich podróży. Jedynie wygląd materiałów w kabinie nie wszystkim przypadł do gustu, jednak na jakość wykonania nikt już nie narzekał. Przez cały test do naszych uszu nie dochodziły żadne niepokojące dźwięki, a to w przypadku cee’da niestety nie jest regułą, gdyż w egzemplarzach z początku produkcji zdarzały się skrzypiące deski rozdzielcze.

Poza tym irytowały nas głównie drobiazgi. Weźmy na przykład utrudniające parkowanie szerokie słupki (przednie i tylne) albo zawiasy powodujące samoczynne zamykanie drzwi. Wysocy pasażerowie narzekali również na zbyt krótkie siedziska foteli, a niektórzy testujący uznali je za zbyt twarde.

Wygląd kokpitu budził znacznie mniej kontrowersji niż jakość tworzyw użytych do jego budowy.
Wygląd kokpitu budził znacznie mniej kontrowersji niż jakość tworzyw użytych do jego budowy.

Na plus dla testowanego cee’da – wykończenie foteli po 100 tys. km wyglądało niemal jak nowe. Lekkie ślady zużycia zauważyliśmy jedynie na przeszyciach oparć. Po pewnym czasie kompaktowa Kia podzieliła redakcję na dwa obozy. Kierowcy o nieco bardziej sportowym usposobieniu narzekali na „gumowaty” układ kierowniczy i haczącą skrzynię. Ale i tak przeważyły opinie pozytywne: zastanawiam się, kiedy wreszcie znajdę jakąś wadę w tym aucie – pytał jeden ze współpracowników redakcji.

Kia ceed - Napęd robił dobre wrażenie

Silnik 1.6 CRDi w trasie sprawdzał się wręcz doskonale. Testujący chwalili jego dość wysoką kulturę pracy oraz przyzwoitą dynamikę: nawet powyżej 160 km/h cee’d przyspiesza na tyle żwawo, że nie trzeba się wstydzić, gdy zjeżdżamy na lewy pas (wpis dotyczy oczywiście niemieckich autostrad).

Zawieszenie można uznać za dość udany kompromis między sportem a komfortem. Za 6-biegową przekładnią (wprowadzono ją przy okazji liftingu w 2009 r.) zatęskniliśmy dopiero na stacji benzynowej: średnie spalanie na dystansie 100 tys. km wyniosło 6,8 l/100 km, ale przy spokojnej jeździe bez problemu udawało się zejść do ok. 5 l/100 km.

Kia ceed - Drobne zastrzeżenia do...

Najwięcej problemów sprawiły nam elementy wyposażenia dodatkowego – np. czujnik zmierzchu, który uruchamiał światła mijania dopiero wtedy, gdy było już zbyt ciemno, oraz automatyczna klimatyzacja, którą trzeba niestety dość często regulować (układ miewał kłopoty z utrzymaniem ustawionej temperatury).

Do wad zaliczamy też dość mały i niezbyt wygodny wyświetlacz nawigacji GPS. Jak już wspomnieliśmy, Kia cee’d to dość niepozorne auto, któremu brak wyrazistości, ale o jakości wykonania „koreańczyka” nie można powiedzieć złego słowa.

Dziennik testowy potwierdza: Kia zrobiła po prostu dobry samochód. Nie może zatem dziwić, że lista usterek jest tak krótka (przy przebiegu 77 391 km wymieniliśmy pióra wycieraczek i żarówkę, a po przejechaniu 81 223 km – przednie tarcze oraz klocki hamulcowe).

W tym miejscu trzeba jednak stwierdzić, że niektóre egzemplarze koreańskiego kompaktu borykają się z dość poważnymi usterkami. Mowa o łuszczeniu się warstwy bezbarwnego lakieru w samochodach pomalowanych bordowym lakierem metalizowanym.

Kia ceed - Uwaga na korozję!

Jeśli natomiast chodzi o naszego cee’da, to jedyna niemiła niespodzianka czekała nas po zakończeniu testu. Demontaż ujawnił drobne ogniska korozji na zawiasach, a także prowadnicach szyb w tylnych drzwiach. Nie chcemy wiedzieć, jak wyglądałyby te miejsca po siedmiu latach. Pozostaje mieć nadzieję, że dzięki długiej gwarancji właściciele cee’dów mogą spać spokojnie.

Kia ceed - dane techniczne

Dane techniczne Kia cee'd 1.6 CRDi
Sil­nik – typ/cy­lin­dry/zawory t.diesel/R4/16
Po­jem­ność sko­ko­wa (cm3) 1582
Moc mak­s. (KM/obr./min) 115/4000
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 255/1900
Pręd­kość mak­symalna (km/h) 188
Skrzy­nia bie­gów man. 5
Hamulce: przód/tył tw/t
Dł./szer./wys. (mm) 4235/1790/1480
Ogumienie 205/55 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1376/444
Bagażnik (l) 340/1300
Poj. zbiornika pa­li­wa (l) 54

Kia ceed - pomiary testowe

Stan licznika 6182 km 101 167 km
Przysp. (s) 0-50/0-100 km/h 3,6/11,1 3,5/11,1
Elastyczność (s) 80-120 (5b) km/h 13,5 13,4
Droga ham. (m)* zimne/ciepłe 39,2/39,4 37,0/37,8
Poziom hałasu (dB) 50/100/130 km/h 60/68/72 60/69/72
Spalanie (l/100 km) średnie w teście 6,4 5,6

*ze 100 km/h

Kia ceed 1.6 CRDi - nasza opinia

Kia Cee’d potwierdziła dobrą jakość wykonania. Auto zawsze było gotowe do jazdy i nigdy nie wymagało pozaplanowej wizyty w warsztacie. Zdarzyły się jedynie drobne awarie. Nie ma zatem wątpliwości, że kompaktowa Kia to kamień milowy w historii koreańskiego producenta pod względem trwałości. Jeśli chodzi o 7-letnią gwarancję, to mamy pewne zastrzeżenia, bo – jak się okazuje – gwarantuje niewiele!