Auto Świat Używane Co warto kupić Kombi z dieslem na dobre i złe drogi - Volvo XC70 Cross Country

Kombi z dieslem na dobre i złe drogi - Volvo XC70 Cross Country

Kilkunastoletnie Volvo XC70 można dziś kupić za mniej niż 20 000 zł. Auto kusi prestiżem, bogatym wyposażeniem, napędem 4x4 i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Ale czy jest trwałe?

Kombi z dieslem na dobre i złe drogi - Volvo XC70 Cross Country
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Archiwum
Kombi z dieslem na dobre i złe drogi - Volvo XC70 Cross Country

Volvo XC70 Cross Country gdy było nowe, kosztowało ponad 200 000 zł i spełniało wymagania solidnego auta na różne okazje, bezpiecznego, wszechstronnego, a w wersji z turbodieslem – również dość oszczędnego. Dziś można je kupić za 1/10 tej ceny. Czy jednak warto interesować się kilkunastoletnim Volvo XC70 z dieslem pod maską? Czy to auto jest godne uwagi? Jakich problemów można się spodziewać?

Generalnie Volvo XC70 to udany wóz, który – jeśli jest zadbany, ma rozsądny przebieg (mówimy tu nie o stanie licznika, lecz o rzeczywistym 200-250 tys. km) i przechodził regularne zabiegi serwisowe w zakładzie specjalizującym się w naprawie aut marki Volvo – powinien jeszcze długo posłużyć i dać sporo zadowolenia z jazdy.

Bardzo mocnym punktem modelu jest silnik. Diesel 2.4 R5 Volvo to jeden z bardziej udanych motorów wysokoprężnych ostatnich lat! W Volvo XC70 silnik 2.4 D5 zadebiutował w połowie 2002 r. Początkowo był oferowany w wersji 163-konnej, która zbiera wysokie noty za trwałość (najczęściej szwankują wtryskiwacze i turbiny), choć nie należy do najoszczędniejszych (średnio spala 8,5-9 l/100 km). Trochę to wina silnika, a trochę skrzyni automatycznej (seryjnie montowana do liftingu w 2004 r., później także manualna), która do tego dość często się psuje – zdarzają się kosztowne usterki elektroniki i mechaniki (nie każdy warsztat podejmuje się jej naprawy).

W 2005 roku pod maskę modelu trafił silnik 2.4 D5/185 KM (2. generacja) – dynamiczniejszy i oszczędniejszy od poprzednika. Także on zbiera pochlebne opinie za trwałość, choć jest już nieco bardziej skomplikowany. Jego największe główne grzechy to: awarie klapek w układzie dolotowym (koszt wymiany: 1200 zł) i napinacza paska wieloklinowego. Występują kłopoty z seryjnym filtrem cząstek stałych, niekiedy „podpiera się” któryś z zaworów (ryzyko wypalenia), choć trzeba zaznaczyć, że zdarza się to dość rzadko.

Przed zakupem radzimy skontrolować też stan zawieszenia, łożysk kół, elektroniki, układu kierowniczego i innych kluczowych podzespołów, bo mimo że na rynku jest sporo zamienników, niektóre naprawy będą kosztowne. Szukajcie więc tylko zadbanych i pewnych egzemplarzy (niestety, ich ceny zaczynają się od 30 000 zł), ponieważ do zmęczonego Volvo XC70 z dieslem za kilkanaście tysięcy złotych można szybko dołożyć drugie tyle!

Jeśli chodzi o codzienną eksploatację, to samochód w dobrej kondycji daje sporo zadowolenia. Wyposażenie wielu egzemplarzy jest bogate, komfort jazdy – więcej niż zadowalający. Zdolności terenowe może nie są zbyt duże, ale sprzęgło Haldex (trzeba pamiętać o wymianie oleju co 60 tys. km) już po 1/7 uślizgu któregokolwiek z przednich kół dołącza tylną oś.

Volvo XC70 Cross Country - na te podzespoły trzeba uważać

Największe zagrożenie czeka ze strony automatycznej skrzyni biegów – jakiekolwiek symptomy nieprawidłowego działania (np. szarpanie, ślizganie się podczas przyspieszania, hałasy itp.) powinny wzmóc czujność (drogie naprawy!). Zdarzają się luzy w zawieszeniu (stukają łączniki; wybite silentblocki wahaczy), czasami hałasują łożyska kół (przeważnie tylnych). Silnik Diesla 2.4 R5 to solidny napęd, ale obecnie (wiele aut pokonało 350-450 tys. km) może być konieczna wymiana elementów osprzętu (dotyczy to obu wersji mocy), tym bardziej, jeśli poprzedni właściciel oszczędzał na naprawach. Rzadko, ale zdarzają się wycieki z układu przeniesienia napędu.

Volvo XC70 Cross Country - dane techniczne

2.4 D52.4 D5
Silnik – typ/cyl./zaworyt.diesel/R5/20t.diesel/R5/20
Poj. skokowa (cm3)24012401
Moc maks. (KM/obr./min)163/4000185/4000
Maks. mom. (Nm/obr./min)340/1750400/2000
Skrzynia biegów/napędman. lub aut./4x4man. lub aut./4x4
Poj. zbiornika paliwa (l)7070
Masa wł./ładowność (kg)od 1741/480od 1741/480
Rozstaw osi (mm)27632763
Wym. (dł./szer./wys.; mm)4733/1860/15624733/1860/1562
Przysp. 0-100 km/h (s)11,59,3
Prędkość maks. (km/h)195210
Śred. spal. (EU; l/100 km)8,57,3

Volvo XC70 Cross Country - serwis*

Olej silnikowyco 20 tys. km lub rok
Filtr powietrzaco 60 tys. km lub 3 l.
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. km lub rok
Płyn hamulcowyco 2 lata
Płyn chłodzącybez okres. wym.
Filtr paliwaco 60 tys. km lub 4 l.
Olej w przekładnico 60 tys. km lub 4 l.
Napęd rozrząduco 160 tys. km lub 10 l.

*plan serwisowy obowiązujący przez niemal cały okres produkcji modelu. W 2006 r. wydłużono niektóre interwały – np. oleju do 30 tys. km i napędu rozrządu do 180 tys. km

Volvo XC70 Cross Country - ceny części

Filtr powietrzaod 65 zł
Filtr olejuod 37 zł
Klocki hamul. (przód)od 184 zł
Tarcze hamul. (przód)od 496 zł
Sprzęgło (kpl.)**od 990 zł
Wtryskiwaczod 970 zł
Amortyzatory (przód)od 780 zł
Reflektorod 692 zł

*ceny zamienników o przyzwoitej jakości do XC70 2.4 D5/185 KM dostępnych poza ASO; **do skrzyni manualnej (cena bez koła dwumasowego)

Volvo XC70 Cross Country - nasza opinia

W przypadku tego auta uważajciena okazje i przygotujcie się raczej na wydatek 35 000-40 000 zł. Szukajcie samochodów z manualną skrzynią biegów, choć jeśli traficie na pewne XC70 z „automatem” (np. już zreanimowany), to wcale nie musi być to zły zakup.