Pomysł Skody na nieduży, ale pakowny samochód był bardzo prosty: wykorzystać to, co jest na półce, i zbudować auto wielofunkcyjne, które będzie i praktyczne, i niedrogie w eksploatacji. Przednia część Roomstera i technika są takie jak w Fabii 2. generacji, tylna oś pochodzi z Octavii I, natomiast większość silników to dobrze znane konstrukcje VW.

Skoda Roomster pojawiła się na rynku w 2006 r. i wzbudził mieszane odczucia – jednym się podobał, innym nie bardzo. Rzeczywiście, Roomster wygląda trochę tak, jakby składał się z dwóch aut (granicę stanowi słupek B). Czy jest ładny? Kwestia gustu, najważniejsze jednak, że przy długości 4,2 m zbudowano pakowne i praktyczne cztery kółka.

W pierwszym rzędzie siedzeń zapewniono wystarczającą ilość miejsca, dużo jest przestrzeni nad głowami, a z tyłu zastosowano trzy oddzielne fotele. Każdy z nich można przesuwać, składać i wyjmować (robi się to łatwo i szybko). Co ważne, kufer jest spory – poj. od 450, przez 1555, aż do 1780 l.

Nieco gorzej oceniamy jakość i trwałość tworzyw użytych do wykończenia kabiny. Jeśli natomiast chodzi o silnik 1.9 TDI (udany napęd – głośny, ale oszczędny i niedrogi w naprawach), to granicę pierwszych większych wydatków określilibyśmy na 250-300 tys. km. Oczywiście, przy założeniu, że Roomster nie był użytkowany w skrajnie niekorzystnych warunkach (np. notoryczne przeciążanie, ciągnięcie przeładowanych przyczepek) lub nieregularnie (i niefachowo) serwisowany.

Po takim przebiegu zdarza się, że trzeba zregenerować (lub zamontować nową) turbosprężarkę albo wymienić dwumasowe koło zamachowe (razem ze sprzęgłem) bądź pompowtryskiwacz (trwałość mocno zależy od rodzaju oleju i jego regularnej wymiany – zalecamy co 12,5-15 tys. km). Uwaga: podczas demontażu może pojawić się problem z wyrobionymi gniazdami pompowtrysków. Niestety, trzeba wtedy postarać się o drugą głowicę (np. używaną z pewnego źródła) albo zastosować tulejowanie gniazd – musi to zrobić fachowiec! Do tego często konieczna jest ingerencja w układ rozrządu (wycierają się krzywki zaworów wydechowych, hydroregulatory i półpanewki wałka).

Ważne: w Roomsterze nie montowano pechowej wersji o kodzie BXE, w której przeważnie po przejechaniu 140-170 tys. km przekręcają się panewki (wada materiałowa). W praktycznej Skodzie występowały odmiany BSW (bez DPF-u) i BLS (z DPF-em). Turbodiesla 1.9 TDI/105 KM montowano do wiosny 2010 r. (modernizacja), podobnie zresztą jak odmianę 1.4 R3 TDI/70 i 80 KM (ryzykowny napęd po przekroczeniu 150 tys. km).

Po liftingu w ofercie pojawiły się turbodiesle z wtryskiem common rail: 1.2 R3/75 oraz 1.6 TDI/90 i 105 KM (jak na razie dobre opinie zbiera większy motor), ale np. za 4-letniego Roomstera 1.6 TDI o mocy 90 KM trzeba zapłacić ponad 30 000 zł. Tańsze są benzyniaki. W ich przypadku radzimy unikać wolnossącej odmiany 1.2 12V (kiepska dynamika) i nowoczesnego motoru 1.2 TSI z początkowych lat produkcji (problemy z trwałością; wprowadzony w 2010 r.), warto natomiast postawić na sprawdzone wersje 1.4/86 KM i 1.6/105 KM (większy oferowano tylko do liftingu).

Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Trwałość Roomstera wypada dość dobrze – oczywiście, w odniesieniu do klasowych konkurentów. Zabezpieczenie przed korozją jest więcej niż zadowalające, jedynie pod uszczelką klapy bagażnika spotyka się ogniska rdzy (problem aut z początku produkcji). Przeciętna trwałość elementów wykończenia wnętrza, dość szybko przepalają się też żarówki w kabinie.

Typowe problemy silnika 1.9 TDI: uszkodzenia pompowtryskiwaczy (przeważnie po dużym przebiegu), dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki. Zdarzają się awarie synchronizatora 2. biegu i luzy w zawieszeniu.

Skoda Roomster 1.9 TDI - dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1896
Moc maks. (KM/obr./min) 105/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 240/1800
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 55
Masa własna/ładowność (kg) od 1335/440
Rozstaw osi (mm) 2617
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4205/1684/1607
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11,5
Prędkość maksymalna (km/h) 182
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 6,8/4,7/5,5

Skoda Roomster 1.9 TDI - okresy serwisowe

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący kontrola*
Filtr paliwa co 60 tys. km
Olej w skrzyni biegów bez okres. wym.
Napęd rozrządu co 120 tys. km**

*wymiana w razie konieczności – kontrola mrozoodporności na każdym przeglądzie; **określany po numerze VIN

Skoda Roomster - ceny części*

Filtr powietrza od 39 zł
Filtr oleju od 23 zł
Klocki hamul. (przód) od 129 zł
Tarcze hamul. (przód) od 280 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 1410 zł
Napęd rozrządu (kpl.) od 450 zł
Turbosprężarka od 2190 zł
Reflektor od 340 zł

*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Roomstera 1.9 TDI/105 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym i kołem dwumasowym

Skoda Roomster 1.9 TDI - nasza opinia

Skoda Roomster to samochód wart uwagi – wielofunkcyjny, z obszernym wnętrzem, ale o niewielkich rozmiarach. Roomster to dobra propozycja dla rodziny, posłuży też jako auto do małego biznesu. Zwłaszcza z udanym dieslem 1.9 TDI.