Pomysł Skody na nieduży, ale pakowny samochód był bardzo prosty: wykorzystać to, co jest na półce, i zbudować auto wielofunkcyjne, które będzie i praktyczne, i niedrogie w eksploatacji. Przednia część Roomstera i technika są takie jak w Fabii 2. generacji, tylna oś pochodzi z Octavii I, natomiast większość silników to dobrze znane konstrukcje VW.
Skoda Roomster pojawiła się na rynku w 2006 r. i wzbudził mieszane odczucia – jednym się podobał, innym nie bardzo. Rzeczywiście, Roomster wygląda trochę tak, jakby składał się z dwóch aut (granicę stanowi słupek B). Czy jest ładny? Kwestia gustu, najważniejsze jednak, że przy długości 4,2 m zbudowano pakowne i praktyczne cztery kółka.
W pierwszym rzędzie siedzeń zapewniono wystarczającą ilość miejsca, dużo jest przestrzeni nad głowami, a z tyłu zastosowano trzy oddzielne fotele. Każdy z nich można przesuwać, składać i wyjmować (robi się to łatwo i szybko). Co ważne, kufer jest spory – poj. od 450, przez 1555, aż do 1780 l.
Nieco gorzej oceniamy jakość i trwałość tworzyw użytych do wykończenia kabiny. Jeśli natomiast chodzi o silnik 1.9 TDI (udany napęd – głośny, ale oszczędny i niedrogi w naprawach), to granicę pierwszych większych wydatków określilibyśmy na 250-300 tys. km. Oczywiście, przy założeniu, że Roomster nie był użytkowany w skrajnie niekorzystnych warunkach (np. notoryczne przeciążanie, ciągnięcie przeładowanych przyczepek) lub nieregularnie (i niefachowo) serwisowany.
Po takim przebiegu zdarza się, że trzeba zregenerować (lub zamontować nową) turbosprężarkę albo wymienić dwumasowe koło zamachowe (razem ze sprzęgłem) bądź pompowtryskiwacz (trwałość mocno zależy od rodzaju oleju i jego regularnej wymiany – zalecamy co 12,5-15 tys. km). Uwaga: podczas demontażu może pojawić się problem z wyrobionymi gniazdami pompowtrysków. Niestety, trzeba wtedy postarać się o drugą głowicę (np. używaną z pewnego źródła) albo zastosować tulejowanie gniazd – musi to zrobić fachowiec! Do tego często konieczna jest ingerencja w układ rozrządu (wycierają się krzywki zaworów wydechowych, hydroregulatory i półpanewki wałka).
Ważne: w Roomsterze nie montowano pechowej wersji o kodzie BXE, w której przeważnie po przejechaniu 140-170 tys. km przekręcają się panewki (wada materiałowa). W praktycznej Skodzie występowały odmiany BSW (bez DPF-u) i BLS (z DPF-em). Turbodiesla 1.9 TDI/105 KM montowano do wiosny 2010 r. (modernizacja), podobnie zresztą jak odmianę 1.4 R3 TDI/70 i 80 KM (ryzykowny napęd po przekroczeniu 150 tys. km).
Po liftingu w ofercie pojawiły się turbodiesle z wtryskiem common rail: 1.2 R3/75 oraz 1.6 TDI/90 i 105 KM (jak na razie dobre opinie zbiera większy motor), ale np. za 4-letniego Roomstera 1.6 TDI o mocy 90 KM trzeba zapłacić ponad 30 000 zł. Tańsze są benzyniaki. W ich przypadku radzimy unikać wolnossącej odmiany 1.2 12V (kiepska dynamika) i nowoczesnego motoru 1.2 TSI z początkowych lat produkcji (problemy z trwałością; wprowadzony w 2010 r.), warto natomiast postawić na sprawdzone wersje 1.4/86 KM i 1.6/105 KM (większy oferowano tylko do liftingu).
Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Trwałość Roomstera wypada dość dobrze – oczywiście, w odniesieniu do klasowych konkurentów. Zabezpieczenie przed korozją jest więcej niż zadowalające, jedynie pod uszczelką klapy bagażnika spotyka się ogniska rdzy (problem aut z początku produkcji). Przeciętna trwałość elementów wykończenia wnętrza, dość szybko przepalają się też żarówki w kabinie.
Typowe problemy silnika 1.9 TDI: uszkodzenia pompowtryskiwaczy (przeważnie po dużym przebiegu), dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki. Zdarzają się awarie synchronizatora 2. biegu i luzy w zawieszeniu.
Skoda Roomster 1.9 TDI - dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1896 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 105/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 240/1800 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 55 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1335/440 |
Rozstaw osi (mm) | 2617 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4205/1684/1607 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 6,8/4,7/5,5 |
Skoda Roomster 1.9 TDI - okresy serwisowe
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | kontrola* |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km** |
*wymiana w razie konieczności – kontrola mrozoodporności na każdym przeglądzie; **określany po numerze VIN
Skoda Roomster - ceny części*
Filtr powietrza | od 39 zł |
Filtr oleju | od 23 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 129 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 280 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 1410 zł |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 450 zł |
Turbosprężarka | od 2190 zł |
Reflektor | od 340 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części do Roomstera 1.9 TDI/105 KM dostępnych poza ASO; **komplet z łożyskiem dociskowym i kołem dwumasowym
Skoda Roomster 1.9 TDI - nasza opinia
Skoda Roomster to samochód wart uwagi – wielofunkcyjny, z obszernym wnętrzem, ale o niewielkich rozmiarach. Roomster to dobra propozycja dla rodziny, posłuży też jako auto do małego biznesu. Zwłaszcza z udanym dieslem 1.9 TDI.
Ten samochód przestronność ma w nazwie. Ale czy rzeczywiście Roomster jest funkcjonalnym autem? Jak wypada w codziennej eksploatacji? Pod lupę bierzemy popularną wersję 1.9 TDI.
Deskę rozdzielczą przejęto z Fabii 2. generacji – jest czytelna i ergonomiczna, ale brak jej polotu.
Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu też nie ma powodów do narzekań.
Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu (dostęp przez odsuwane drzwi) też nie ma powodów do narzekań
Silniki 1.9 TDI oceniamy bardzo wysoko – to głośny napęd, ale trwały, oszczędny i niedrogi w serwisie.
Kufer jak w minibagażówce! Po złożeniu foteli podłoga jest równa, a bagażnik – duży i foremny.
Z tyłu zastosowano trzy oddzielne fotele, które można łatwo zdemontować i szybko wyjąć.
Skoda Roomster przeszła test zderzeniowy w 2006 roku i otrzymała najwyższą notę – 5 gwiazdek.
Trwałość Roomstera wypada dość dobrze – oczywiście, w odniesieniu do klasowych konkurentów. Zabezpieczenie przed korozją jest więcej niż zadowalające, jedynie pod uszczelką klapy bagażnika spotyka się ogniska rdzy (problem aut z początku produkcji). Przeciętna trwałość elementów wykończenia wnętrza, dość szybko przepalają się też żarówki w kabinie. Typowe problemy silnika 1.9 TDI: uszkodzenia pompowtryskiwaczy (przeważnie po dużym przebiegu), dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki. Zdarzają się awarie synchronizatora 2. biegu i luzy w zawieszeniu.
Uwaga: często przepalają się żarówki! Na zdjęciu przewód rozrusznika, który już po 2 latach eksploatacji był zaśniedziały.
Obok panewki wałka rozrządu silnika, w którym olej wymieniano co 15 tys. km. W Roomsterze nie montowano wersji 1.9 TDI BXE z wadliwymi panewkami korbowodowymi.
W silniku 1.9 TDI/105 KM zdarzają się niedomagania pompowtryskiwaczy – można je regenerować.
W egzemplarzach z początku produkcji nietrwałe było mocowanie sprężyn gazowych klapy bagażnika (z czasem to poprawiono).
Samochód wart uwagi – wielofunkcyjny, z obszernym wnętrzem, ale o niewielkich rozmiarach. Roomster to dobra propozycja dla rodziny, posłuży też jako auto do małego biznesu. Zwłaszcza z udanym dieslem 1.9 TDI.