Lexus IS pierwszej generacji miał zagrozić dominacji BMW i Mercedesa w klasie średniej. Nie udało się, choć to naprawdę dobry wóz. Japończycy postawili więc sobie za punkt honoru to, żeby druga generacja modelu była lepsza i bardziej dopracowana pod każdym względem.
I rzeczywiście, w porównaniu z poprzednikiem IS urósł i nabrał charakteru. Poprawiono także wyposażenie seryjne. W Polsce obejmowało ono m.in. 2-strefową klimatyzację, ESP, 8 poduszek powietrznych (w tym chroniące kolana osób jadących z przodu), skórzaną kierownicę oraz rozbudowany system audio z 13 głośnikami.
Po raz pierwszy w Lexusie pojawił się też silnik Diesla, którego cena była atrakcyjna – IS z motorem wysokoprężnym był o prawie 12 000 zł tańszy od wersji z benzyniakiem V6. Nie powinna więc dziwić jego dominacja na rynku wtórnym, na którym stanowi około 3/4 oferty. Co ciekawe, w 2. generacji IS-a Japończycy zrezygnowali z wersji kombi, na Starym Kontynencie nie sprzedawali także odmiany z napędem 4x4 (IS-y z Europy mają napędzaną tylko tylną oś; te z napędem AWD pochodzą głównie z USA – uważajcie, dużo egzemplarzy powypadkowych!).
Popularny diesel 2.2 o mocy 177 KM (IS 220d), znany także z innych modeli Toyoty, miał poważne problemy z deformacją ścianki bloku silnika, co skutkowało przepaleniem uszczelki pod głowicą. Jeszcze kilka lat temu naprawa wiązała się z dużymi kosztami (w ASO: ok. 15 000 zł), ale dzisiaj nie stanowi to już aż tak dużego problemu, tym bardziej że nieautoryzowane warsztaty poradziły sobie z technologią naprawy (koszt operacji z planowaniem głowicy to od 5000 do 6000 zł).
Bardzo ważne: problem wyeliminowano w 2010 r. (wtedy też do oferty trafiła słabsza, 150-konna odmiana o oznaczeniu IS 200d). Warto też wiedzieć, że nawet po upływie 3-letniej gwarancji Lexus wymieniał wadliwe silniki – do przebiegu 180 tys. km lub 7 lat auta.
Polecamy benzyniaka 2.5 V6/208 KM. To solidny i niezawodny napęd. Jego jedyny problem to nietrwała pompa wody. Oficjalnie w Polsce oferowano także usportowioną odmianę IS-F (F od japońskiego toru Fuji Speedway, na którym strojono tę wersję), z 5-litrowym V8 o mocy 423 KM, ale na jej zakup trzeba mieć przynajmniej 100 000 zł.
Z wyglądu to typowy wilk w owczej skórze, który jednak śmiało może konkurować z klasą C AMG i BMW M3. Czasem można spotkać Lexusy IS 350 z udanym motorem 3.5 V6/310 KM. Niestety, podobnie jak wersje z AWD, prawie zawsze pochodzą one z USA.
Lexus IS - dane techniczne
2.5 | 2.2 d | |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz./V6/24 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2500 | 2231 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 208/6400 | 177/3600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 252/4800 | 400/2000 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 65/tylny | 65/tylny |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1560/475 | od 1560/475 |
Rozstaw osi (mm) | 2730 | 2730 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4575/1800/1440 | 4575/1800/1440 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 8,1 | 8,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 230 | 215 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 13,5/7,7/9,8 | 7,9/5,4/6,3 |
Lexus IS - serwis
Olej silnikowy** | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 15 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 30 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 150 tys. km/10 lat |
Filtr paliwa | co 75 tys. km |
Świece zapłonowe** | co 90 tys. km |
Napęd rozrządu*** | bez okres. wymiany |
*dane dla Lexusa IS 250, IS 200d oraz IS 220d; **świece platynowe – dotyczy benzyniaków; ***we wszystkich silnikach zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu
Lexus IS - ceny części
Filtr powietrza | od 70 zł |
Filtr oleju (wkład) | od 30 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 220 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 420 zł |
Sprzęgło (kpl.) | od 1500 zł |
Koło dwumasowe | od 2300 zł |
Amortyzatory (przód) | od 900 zł |
Reflektor | od 740 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych części o niezłej jakości do Lexusa IS 220d o mocy 177 KM dostępnych poza siecią ASO
Lexus IS - to nam się podoba
Prestiżowy image modelu, świetne wyposażenie, dobre właściwości jezdne, wysoka bezawaryjność, niska utrata wartości, dużo aut z Polski.
Lexus IS - to nam się nie podoba
Problemy z silnikiem Diesla, wysoka cena zakupu, drogie części w ASO, niewiele zamienników, jedna wersja nadwozia, mały bagażnik, napęd 4x4 tylko w autach z USA.
Lexus IS - nasza opinia
Gdyby nie kłopot z dieslem, Lexus IS dostałby komplet gwiazdek. Nie ma co jednak demonizować problemu, bo wiele silników Toyota wymieniła na gwarancji. Poza tą wpadką to jednak udane auto, które jest ciekawą alternatywą dla niemieckich modeli. Mechanicy Toyoty i Lexusa twierdzą, że to jedno z solidniejszych aut.