- Toyota Avensis I zastąpiła legendarnie trwałą Carinę E i przez lata uchodziła za równie niezawodny i niezniszczalny model, jak ona. Dziś jest już niemal białym krukiem na rynku aut używanych, ale ciągle ma atuty!
- Gdy kilkanaście lat temu opisywaliśmy Toyotę Avensis II, uznaliśmy, że jest skazą na honorze Toyoty. Auto zaliczyło sporo wpadek jakościowych, co nie licowało z niezawodnością, z której słynęła marka i poprzednik. A jak wygląda to dziś?
- Po co najwyżej przeciętnym poprzedniku Toyota miała niełatwe zadanie: odzyskać honor i stanąć do walki z naprawdę nowoczesną konkurencją. Avensis III ma wiele atutów, ale też pewne minusy. Komu go polecimy?
- Toyota Avensis I generacji to prosty, trwały samochód
- Toyota Avensis I – popularne silniki
- Używana Toyota Avensis I – wnętrze i bagażnik
- Używana Toyota Avensis I – technika
- Toyota Avensis II generacji to skaza na honorze?
- Toyota Avensis II – historia modelu
- Toyota Avensis II – popularne silniki
- Używana Toyota Avensis II – technika
- Toyota Avensis III generacji – powrót na szczyt
- Toyota Avensis III – nadwozia
- Używana Toyota Avensis III – technika
- Toyota Avensis III – popularne silniki
- Toyota Avensis III – historia
Na rynku europejskim oferowano trzy generacje Toyoty Avensis. Różnią się one oczywiście techniką i wyglądem, ale – co ciekawe – również trwałością i opinią wśród użytkowników. Która zasługuje na uznanie? Jakich wersji lepiej unikać? Na jakie koszty się nastawiać? Odpowiedzi na te pytanie znajdziecie poniżej.
Toyota Avensis I generacji to prosty, trwały samochód
- Toyota Avensis I: lata produkcji 1997-2003, wersje silnikowe: 1.6-2.0, cena od 4500 zł
- Toyota Avensis kiedyś błyszczała niezawodnością, ale pamiętajcie: czas robi swoje…
Czy o 20— lub 25-letnim aucie można napisać, że jest niezawodne? Z pewnością byłaby to ryzykowna teza, nawet jeśli pod uwagę wzięlibyśmy ponadprzeciętnie zachowany egzemplarz Toyoty Avensis z ceną wykraczającą poza średnią – albo jeździł, więc ma sporo kilometrów, albo nie jeździł i… też może się popsuć. Czas ma kiepski wpływ na hamulce, uszczelnienia, gumowe węże układu chłodzenia. Poza tym wiele usterek będzie wynikiem jakości części użytych przez mechaników podczas wcześniejszych napraw – jeśli np. w zawieszeniu została założona guma o kiepskiej jakości, to jej trwałość będzie taka sama, jak np. w Fiacie.
Wszystkie te uwagi mają oczywiście zastosowanie w przypadku Toyoty Avensis I, ale tak naprawdę jego głównym wrogiem jest korozja – rdzewieje podwozie, purchle wychodzą na progach, błotnikach itp. Często interwencji wymaga układ wydechowy (końcowy tłumik do benzynowych VVTi z wymianą – od 500 zł). Korozja powoduje zakłócenia w działaniu instalacji elektrycznej itp. Wycieki oleju nie są oczywistością, ale pojawiają się coraz częściej, nierzadko z winy mechaników dokonujących napraw i z użycia kiepskich zamienników. Wymiany mogą domagać się elementy podwozia, również rozbudowanego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego (dostępne silentblocki).
Jeśli auto było zabezpieczane i garażowane, może być łakomym kąskiem. Ale na takie trudno trafić. A "średniaki" w dobrej cenie są masowo wykupywane na… eksport do Afryki, a ostatnio również jadą na Ukrainę. Trzeba nastawić się, że po większych przebiegach zużyta będzie maglownica układu kierowniczego, a w zawieszeniu pojawią się luzy. W przypadku diesla D-4D kosztowna jest naprawa osprzętu – koła dwumasowego (w zestawie ze sprzęgłem: 2250 zł za części), wtryskiwaczy itp.
Mimo wszystko, jeśli macie na auto 5-10 tys. zł i chcecie posmakować jazdy klasą średnią, Toyota Avensis może być dobrym wyborem. Oferuje niezłe wyposażenie (w standardzie m.in. dwie poduszki, ABS, trochę elektryki, welurowa tapicerka), sporych rozmiarów wnętrze, w mocniejszych wersjach – dobrą dynamikę. Auto debiutowało w 1997 r., sporo zmian zaszło w 2000 r., bo obok nowego przodu (nowe reflektory, logo firmy "zjechało" z maski na grill) i lepszego wyposażenia pojawiły się nowocześniejsze benzyniaki ze zmiennymi fazami rozrządu i bezpośrednim wtryskiem (2.0). Trochę spadło zużycie paliwa. Diesla wymieniono w 1999 r. – miejsce prostej jednostki z wtryskiem pośrednim zajęła nowoczesna, z układem common rail.
Nabywcy Toyoty Avensis mieli do wyboru trzy wersje nadwozia. Sedan i odmiana 5-drzwiowa miały takie same gabaryty (dł./szer./wys. 4520/1710/1425 mm), zaś kombi było nieco dłuższe (4600 mm) i wyższe – 1500 mm. Wszystkie miały rozstaw osi 2630 mm, co dziś wydaje się małą wartością – obecny Yaris oferuje 7 cm mniej.
Toyota Avensis I – popularne silniki
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.8 | 1.6 VVTi | 1.8 VVTi | 2.0 D4 VVTi | 2.0 TD | 2.0 D-4D |
Lata | 1997-2000 | 2000-03 | 2000-03 | 2000-03 | 1997-2000 | 1999-2003 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | OHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1762 | 1598 | 1794 | 1998 | 1975 | 1995 |
Moc maks. (KM przy obr./min) | 110/5600 | 110/6000 | 129/6000 | 150/5700 | 90/4000 | 110/4000 |
Maks. moment (Nm przy obr./min) | 155/2800 | 150/3800 | 170/4200 | 200/4000 | 203/2200 | 250/2000 |
Skrzynia biegów** | 5M, 4A | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M | 5M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 195 | 200 | 210 | 180 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11 | 11,3 | 10 | 9,1 | 12 | 11,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,3/5,9/7,2 | 9,5/5,7/7,1 | 9,9/6,0/7,4 | 10,6/6,7/7,7 | 8,5/5,2/6,4 | 8,0/4,8/5,9 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – skrzynie manualne, A – automatyczna |
Używana Toyota Avensis I – wnętrze i bagażnik
Używana Toyota Avensis I – technika
Domeną Toyoty (przynajmniej przed laty) było doskonałe dopracowanie trwałości rozwiązań i ich funkcjonalność, dlatego trudno powiedzieć, żeby Avensis był szczególnie rozwinięty technicznie. Ale to właśnie w Toyota w Avensisie po raz pierwszy zastosowała diesla z wtryskiem bezpośrednim. Kolejne ciekawostki również dotyczyły silników – wprowadzenie zmiennych faz rozrządu oraz bezpośredniego wtrysku do jednostek benzynowych (2.0). Tylne zawieszenie było wielowahaczowe.
Toyota Avensis II generacji to skaza na honorze?
- Toyota Avensis II: lata produkcji 2003-08, wersje silnikowe: 1.6-2.4, cena od 9500 zł
- Uwaga na korozję! To coraz większy problem Avensisa II. Ale są też inne kłopoty
Wiele typowych problemów, z którymi Avensis II borykał się kilkanaście lat temu, zostało wyeliminowanych. Niektóre przez Toyotę, np. wadliwe tylne wahacze w kombi producent szybko zastąpił zmodernizowanymi, inne – przez użytkowników, którzy np. w przypadku benzyniaka 1.8, spalającego dużo oleju po niedużym przebiegu, przeprowadzali remont generalny. Zresztą pamiętajcie, że w każdym kilkunastoletnim aucie typowe awarie schodzą na drugi plan, liczy się po prostu aktualny stan techniczny konkretnego egzemplarza, to, czy auto przechodziło serwis, a potencjalne awarie usuwano na bieżąco z wykorzystaniem markowych części.
Gdy zapytaliśmy Rafała Bilskiego, właściciela warsztatu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawach aut Toyoty o punkty zapalne Avensisa II, usłyszeliśmy: Dziś trzeba szczególnie uważać na korozję. Owszem, zdarza się, że podłoga i nadwozie trzymają się całkiem nieźle, jednak sanki i np. tylne wahacze wzdłużne są często już mocno skorodowane. Generalnie musicie być czujni i uważajcie na "okazje", gdyż szybko okazuje się, że z autem coś jest nie tak. I nie mówimy o usterkach trudnych do wykrycia przed zakupem, jak np. wspomniane nadmierne zużycie oleju. Pełnowartościowe Toyoty Avensis z końcowych lat produkcji, z pewną historią, w których stosowano już poprawione benzyniaki, są droższe, ale to naszym zdaniem jedyna warta uwagi opcja w tym modelu.
Rozpoczęcie produkcji modelu Avensis 2. generacji miało miejsce w lutym 2003 r. W ofercie trzy wersje nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Pod maską benzyniaki (1.6, 1.8, 2.0) i diesel 2.0 D-4D. W lipcu 2005 r. na rynku debiutował turbodiesel 2.2 D-4D/150 KM – to zupełnie nowa konstrukcja, m.in. z aluminiowym blokiem. Wiosną 2006 r. przeprowadzono modernizację – lifting karoserii oraz wnętrza, pod maskę trafił nowy turbodiesel 2.0 D-4D (bazujący technicznie na 2.2 D-4D).
Nasz rozmówca podkreślił też, że w ostatnim czasie ładne egzemplarze (bez zaawansowanej korozji) pochodzą głównie z importu i nie są tanie, ale tylko takimi warto się interesować. Wybór silnika? Z benzyniaków do codziennej jazdy polecamy wersje 1.8/129 KM lub 2.0/147 KM (jeśli liczycie na nieco lepsze osiągi), zaś jeśli chodzi o diesle, to solidna wersja z żeliwnym blokiem (2.0 D-4D/116 KM; lata 2003-06) często jest już zajeżdżona do granic możliwości, a silniki serii AD (2.0 D-4D od 2006 r. i 2.2 D-4D od 2005 r.) też bywają już zmęczone, a do tego zmagają się z problemem przepalającej się uszczelki pod głowicą (koszt naprawy poza ASO – ok. 6000 zł).
Wysokie spalanie oleju to problem pojawiający się głównie w benzyniakach – 1.8 i 2.0. Bardzo często użytkownicy dolewają np. litr co 2-3 tys. km. Rozwiązanie problemu? Remont generalny silnika za ok. 8000 zł. Oczywiście silniki to niejedyny kłopot w Toyocie Avensisie. Często reflektory źle świecą lub są zaparowane. W lampach ksenonowych matowieją soczewki, natomiast w tradycyjnych z żarówką H7 topi się plastikowe gniazdo i matowieją klosze. Koszt regeneracji od 600 zł/szt. W egzemplarzach z początkowych lat produkcji bardzo często wychodziły nitki z tapicerki użytej do obszycia foteli i kanapy. Coraz częstsze są też stuki w zawieszeniu. Dziś często trzeba wymienić tylne wahacze wzdłużne – koszt obu zaczyna się od 1500 zł, ale często rachunek kończy się na 2500-3000 zł.
Toyota Avensis II – historia modelu
Rozpoczęcie produkcji modelu Avensis 2. generacji miało miejsce w lutym 2003 r. W ofercie trzy wersje nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Pod maską benzyniaki (1.6, 1.8, 2.0) i diesel 2.0 D-4D. W lipcu 2005 r. na rynku debiutował turbodiesel 2.2 D-4D/150 KM – to zupełnie nowa konstrukcja, m.in. z aluminiowym blokiem. Wiosną 2006 r. przeprowadzono modernizację – lifting karoserii oraz wnętrza, pod maskę trafił nowy turbodiesel 2.0 D-4D (bazujący technicznie na 2.2 D-4D).
Wzorem modelu I generacji zaproponowano trzy wersje nadwozia – sedana, liftbacka i kombi. Wszystkie mają rozstaw osi wynoszący 2700 mm. Wymiary sedana i wersji 5d to (dł./szer./wys.) 4630/1760/1480 mm. Kombi jest najdłuższe (4700 mm) i najwyższe (1525 mm).
Toyota Avensis II – popularne silniki
Benzyniaki 1.8 i 2.0 najlepiej sprawdzają się w codziennej eksploatacji – niezła dynamika, rozsądne spalanie. Niestety, obie wersje zmagają się z podwyższonym zużyciem oleju.
Diesle nie są złe, ale... Solidny osprzęt, solidna mechanika, jednak po ok. 150-200 tys. km często przepala się uszczelka pod głowicą. Motor 2.2 D-4D w dwóch wersjach mocy: 150 i 177 KM.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Popularne silniki* | 1.6 | 1.8 | 2.0 | 2.0 D-4D | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D |
Lata | 2003-08 | 2003-08 | 2003-08 | 2003-06 | 2006-08 | 2005-08 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1794 | 1998 | 1995 | 1995 | 2231 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 110/6000 | 129/6000 | 147/5700 | 116/3600 | 126/3600 | 150/3600 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 150/3800 | 170/4200 | 196/4000 | 280/2000 | 300/2000 | 310/2000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 4A | 5M, 4A | 5M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 200 | 205 | 195 | 200 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12 | 10,3 | 9,4 | 11,5 | 10,6 | 9,3 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,5/5,8/7,2 | 9,4/5,8/7,2 | 10,6/6,6/8,1 | 7,5/4,9/5,9 | 7,2/4,9/5,8 | 7,6/4,9/5,9 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, A – automatyczna |
Używana Toyota Avensis II – technika
Diesel 2.2 (seria AD) w wersji z układem D-CAT to własna konstrukcja Toyoty. Silnik pojawił się w 2005 r. (2.2 – seria 2AD; od 2006 r. też 2.0 – seria 1AD) i został wyposażony w skomplikowany (jak na tamte czasy) system oczyszczania spalin, którego sercem jest DPNR – filtr cząstek stałych i katalizator w jednym. D-CAT redukuje ilość cząstek stałych o ok. 50 proc., a tlenków azotu – o ok. 80 proc.
Toyota Avensis III generacji – powrót na szczyt
- Toyota Avensis III: lata produkcji 2008-18, wersje silnikowe 1.6-2.2, cena od 24 000 zł
- Mimo pewnych wad Toyota Avensis III to bardzo trwałe auto!
O używanej Toyocie Avensis III pisaliśmy kilka lat temu, kiedy auto jeszcze było w salonach, a diesle BMW dopiero debiutowały w tym modelu. Wśród niewielu wad, które wymienił nam Rafał Bilski z warsztatu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawach Toyot, było dość kosztowne uszkodzenie modułu hamulca pomocniczego (trzeba zamontować oryginalny za 2000 zł). Z ciekawością więc zwróciliśmy się do niego z pytaniem: co zmieniło się z perspektywy dodatkowych kilku lat eksploatacji?
Nasz rozmówca wskazał dwie przyczyny możliwych dość wysokich wydatków. Pierwsza to uszkodzenie modułu Valvematica (objawy: nierówna praca silnika, paląca się kontrolka silnika). Już przy przebiegu 200-250 tys. km może on zastrajkować, porządna naprawa to zakup nowego w ASO, co tanie nie jest – 5000 zł. Druga sprawa to nasilające się awarie przekładni CVT. Uszkodzeniu ulega łożyskowanie, gdy auto będzie tak użytkowane dłuższy czas, skrzynia nie nada się już do naprawy, zresztą serwisy i tak rekomendują założenie używanej – ze względu na popyt pewna kosztuje nawet… 8000 zł! To tyle nowych punktów zapalnych. Pamiętać też trzeba o możliwej korozji elementów podwozia. Co prawda Avensis nie ma jeszcze poważnych problemów z rdzą, ale zakup lepiej poprzedzić oględzinami (szczególnie najstarsze auta lub te z kiepskiego klimatu)!
Na pewno dokładnie pilnować trzeba serwisu i uzupełniać wymagania Toyoty dodatkowymi wymianami: zmieniać olej w skrzyniach biegów (w CVT maks. co 90 tys. km, w manualu również, bo łożyska nie są najmocniejsze) oraz nie stosować się do zmiennych terminów wymiany oleju w dieslach – według producenta w niektórych wersjach wystarczy zmiana "według wskazań komputera lub maksymalnie co 30 tys. km lub 2 lata". Jak wskazuje Rafał Bilski, diesle (czy to Toyoty, czy to BMW) serwisowane co 15 tys. km lub rok jeżdżą bez większych kłopotów. Doskonałą rekomendacją dla Toyoty są przebiegi wielu egzemplarzy – w ogłoszeniach najtańsze auta to nie "rozbitki" (jak w wielu modelach), tylko auta, które przejechały… 300 czy 400 tys. km. Jest ich naprawdę dużo, uważajcie na używane egzemplarze, czy nie są "skręcone"!
Jakie jeszcze wady ma Avensis? Niewielki wybór benzyniaków (mały rozrzut mocy) i przeciętne wyposażenie, klasa średnia potrafiła zaoferować znacznie więcej.
Toyota Avensis III – nadwozia
Ważna zmiana – w przeciwieństwie do poprzedników, w tej generacji Avensisa zaproponowano tylko dwie wersje: sedana oraz kombi (obydwie mają rozstaw osi 2700 mm). Wymiary sedana (dł./szer./wys.) to 4695/1810/1480 mm, kombi jest nieco dłuższe – 4765 mm.
Używana Toyota Avensis III – technika
Avensisa trudno zakwalifikować do szczególnie innowacyjnych konstrukcji, ale 3. generacja wprowadziła kilka ciekawych rozwiązań. Opracowany we francuskim ośrodku model ma współczynnik oporu aerodynamicznego 0,28 (wersja sedan). Auto wyposażono w: 7 poduszek powietrznych, system przygotowujący samochód i kierowcę, gdy wypadek jest nieuchronny, aktywny tempomat, doświetlenie pobocza, sygnalizację opuszczenia pasa ruchu, udoskonalony układ VSC+ ma lepiej dbać o stabilność auta. Poza tym pojawiła się skrzynia bezstopniowa. Z dodatków m.in. biksenony, panoramiczny szyberdach, systemy audio.
Toyota Avensis III – popularne silniki
Wybór nieduży, ale pewny – rozrzut mocy wśród benzyniaków Toyoty nie imponuje, ale to dobre silniki – oferują rozsądne zużycie paliwa, choć dynamika nieszczególnie zachwyca. Ryzyko jest, ale efekty... Diesle oferują naprawdę przyjemną jazdę i są oszczędne, ale pamiętajcie, że ani seria AD Toyoty, ani jednostki 1.6 i 2.0 BMW nie uchodzą za wzorowe…
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Popularne silniki* | 1.6 Valvematic | 1.8 Valvematic | 2.0 Valvematic | 2.0 D-4D | 2.2 D-4D | 2.0 D-4D |
Lata | 2008-18 | 2008-18 | 2008-18 | 2008-11 | 2008-15 | 2015-18 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1794 | 1998 | 1998 | 2231 | 1995 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 132/6400 | 147/6400 | 152/6200 | 126/3600 | 150/3600 | 143/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 160/4400 | 180/4400 | 196/4000 | 310/1800-2400 | 340/2000-2800 | 320/1750-2250 |
Skrzynia biegów** | 6M | 6M, CVT | 6M, CVT | 6M | 6M, 6A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 200 | 205 | 200 | 210 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 | 9,4 | 9,0 | 9,7 | 8,9 | 9,5 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,3/5,4/6,5 | 8,5/5,4/6,5 | 9,1/5,6/6,9 | 6,6/4,3/5,1 | 7,0/4,7/5,5 | 5,7/3,8/4,5 |
*dane dla wersji sedan; **M – skrzynie manualne, CVT – bezstopniowa, A – automatyczna |
Toyota Avensis III – historia
Debiut modelu (na większości rynków od 2009 r.). Wersje sedan i kombi, pełna paleta odmian silnikowych. Przeciętny design. Pierwszy lifting przeprowadzono w 2011 r. (na rynku od 2012 r.). Wyraźne zmiany w przedniej partii auta (reflektory, grill), modyfikacje w dwulitrowym dieslu. Zdecydowane (korzystne!) zmiany w wyglądzie zaszły w 2018 r. Całkowicie przeprojektowano wnętrze, poprawiono wyposażenie. Podczas drugiego liftingu pod maski trafiły diesle… BMW o pojemności 1,6 oraz 2,0 l. Wycofano jednostki wysokoprężne Toyoty.