Osób, które poszukują wyróżniających się aut o nietypowej stylistyce, nie brakuje, może tylko niekoniecznie mają to być wielkie sedany z silnikami V8. Dla wielu nabywców ważniejszy jest łatwy serwis takiego pojazdu, a przy tym w zupełności zadowalają ich gabaryty aut segmentu C. Właśnie z myślą o nich Fiat przygotował Lancię Deltę 2.0 Multijet.
Technicznie to model Bravo, ale w bardziej eleganckim opakowaniu, łączony z bogatym wyposażeniem i lepszymi silnikami (wszystkie z doładowaniem). Cena w salonie przyprawia o zawrót głowy, ale na rynku wtórnym różnica się zaciera. Delta 2.0 diesel z początku produkcji kosztuje nieco ponad 30 000 zł, Fiat – o ok. 20 proc. mniej.
Lancia Delta Multijet 2.0: przyjemne wnętrze, nowoczesne dodatki
Pomimo ciekawego designu Lancii Delcie 2.0 Multijet nie brak funkcjonalności. Warto podkreślić: przestronność kokpitu (główny minus to mało miejsca nad głowami z tyłu), obszerny bagażnik (z kanapą regulowaną wzdłużnie i podłogą o zmiennej wysokości – pozwala to zapewnić równą płaszczyznę po złożeniu kanapy) oraz wygodę obsługi.
Nad jakością prowadzenia czuwają liczne systemy elektroniczne (m.in. regulowane amortyzatory) i szkoda tylko, że do możliwości podwozia nie przystają miękkie fotele pozbawione trzymania bocznego.
Polecamy diesla 2.0, eksploatacja Lancii Delta 2.0 Multijet nie będzie trudna
Spośród dość bogatej palety silników wybraliśmy diesla 2.0. W Delcie był oferowany wariant o mocy 165 KM, zapewniający wysoki komfort jazdy (przyjemny "dół", akceptowalne spalanie – w przedziale 6-9 l/100 km). Podobnie jak Bravo, Lancia Delta 2.0 Multijet nie ma istotnych kłopotów z trwałością. Nadwozie nie rdzewieje, w podwoziu trzeba czasem wymienić łączniki lub elementy gumowe, ale – jeśli nie wybierzecie zbyt "wypasionej" wersji, np. z regulowanymi amortyzatorami – praktycznie wszystko pasuje z popularnego Fiata. Największe kłopoty będą jednak z blachami.
Lancia Delta 2.0 Multijet: dane techniczne
Silnik Diesla z doładowaniem, R4, poj. 1956 cm3, moc maks. 121 kW (165 KM) przy 4000 obr./min. Maks. moment 360 Nm przy 1750 obr./min. Napęd na przód. Skrzynia man. 6b. 0-100 km/h w 8,5 s. Dł./szer./wys. 4520/1797/1499 mm. Poj. bagażnika 380/1190 l. Masa własna Lancii Delta 2.0 Multijet: od 1430 kg. Średnie spalanie 5,3 l/100 km. Prędkość maksymalna 214 km/h. Pojemność zbiornika paliwa 58 l.
Najczęstsze usterki i koszty ich napraw w Delcie
Koło dwumasowe — dwulitrowy diesel mocno obciąża układ napędowy. Agresywna jazda obniża trwałość sprzęgła i koła dwumasowego. Wymiana tych elementów (najlepiej w komplecie) nie będzie tania, z użyciem zamienników poza ASO kosztuje około 4000 zł.
Silnik 2.0 Multijet/Turbo — fiatowskie motory mają wysokie notowania, ale nie ustrzegły się wad. Uszkodzeniu w Lancii Delta 2.0 Multijet ulegają: klapy w kolektorze dolotowym, turbosprężarki (z regulacją przepływu spalin; regeneracja jest kłopotliwa, nowa – 3700 zł) i pompy wodne (wymieniane zawsze przy okazji zakładania nowego napędu rozrządu).
Galeria zdjęć
Lancia Delta technicznie oparta jest na Fiacie Bravo, jednak analogczne roczniki są droższe o około 20 procent. Ceny wywoławcze: od 32 000 zł.
Delta ma dobre właściwości jezdne mimo w miarę prostego zawieszenia. W opcji systemy wspomagające.
Jakość i elegancja. Tablica wygląda naprawdę dobrze, jest świetnie zmontowana, wiele egzemplarzy ma bogate wyposażenie.
Wskaźnik doładowania – ten ciekawy gadżet poprawia humor kierowcy.