Osób, które poszukują wyróżniających się aut o nietypowej stylistyce, nie brakuje, może tylko niekoniecznie mają to być wielkie sedany z silnikami V8. Dla wielu nabywców ważniejszy jest łatwy serwis takiego pojazdu, a przy tym w zupełności zadowalają ich gabaryty aut segmentu C. Właśnie z myślą o nich Fiat przygotował Lancię Deltę.

Technicznie to model Bravo, ale w bardziej eleganckim opakowaniu, łączony z bogatym wyposażeniem i lepszymi silnikami (wszystkie z doładowaniem). Cena w salonie przyprawia o zawrót głowy, ale na rynku wtórnym różnica się zaciera. Delta 2.0 diesel z początku produkcji kosztuje nieco ponad 30 000 zł, Fiat – o ok. 20 proc. mniej.

Przyjemne wnętrze, nowoczesne dodatki

Pomimo ciekawego designu Lancii Delcie nie brak funkcjonalności. Warto podkreślić: przestronność kokpitu (główny minus to mało miejsca nad głowami z tyłu), obszerny bagażnik (z kanapą regulowaną wzdłużnie i podłogą o zmiennej wysokości – pozwala to zapewnić równą płaszczyznę po złożeniu kanapy) oraz wygodę obsługi.

Nad jakością prowadzenia czuwają liczne systemy elektroniczne (m.in. regulowane amortyzatory) i szkoda tylko, że do możliwości podwozia nie przystają miękkie fotele pozbawione trzymania bocznego.

Polecamy diesla 2.0, eksploatacja nie będzie trudna

Spośród dość bogatej palety silników wybraliśmy diesla 2.0. W Delcie był oferowany wariant o mocy 165 KM, zapewniający wysoki komfort jazdy (przyjemny „dół”, akceptowalne spalanie – w przedziale 6-9 l/100 km). Podobnie jak Bravo, Delta nie ma istotnych kłopotów z trwałością. Nadwozie nie rdzewieje, w podwoziu trzeba czasem wymienić łączniki lub elementy gumowe, ale – jeśli nie wybierzecie zbyt „wypasionej” wersji, np. z regulowanymi amortyzatorami – praktycznie wszystko pasuje z popularnego Fiata. Największe kłopoty będą jednak z blachami.

Dane techniczne

Silnik Diesla z doładowaniem, R4, poj. 1956 cm3, moc maks. 121 kW (165 KM) przy 4000 obr./min. Maks. moment 360 Nm przy 1750 obr./min. Napęd na przód. Skrzynia man. 6b. 0-100 km/h w 8,5 s. Dł./szer./wys. 4520/1797/1499 mm. Poj. bagażnika 380/1190 l. Masa własna: od 1430 kg. Średnie spalanie 5,3 l/100 km. Prędkość maksymalna 214 km/h. Pojemność zbiornika paliwa 58 l.

Najczęstsze usterki i koszty ich napraw

Koło dwumasowe - Dwulitrowy diesel mocno obciąża układ napędowy. Agresywna jazda obniża trwałość sprzęgła i koła dwumasowego. Wymiana tych elementów (najlepiej w komplecie) nie będzie tania z użyciem zamienników poza ASO kosztuje około 4000 zł.

Foto: Auto Świat
Sprzęgło z kołem dwumasowym

Silnik 2.0 Multijet/Turbo - Fiatowskie motory mają wysokie notowania, ale nie ustrzegły się wad. Uszkodzeniu ulegają: klapy w kolektorze dolotowym, turbosprężarki (z regulacją przepływu spalin; regeneracja jest kłopotliwa, nowa – 3700 zł) i pompy wodne (wymieniane zawsze przy okazji zakładania nowego napędu rozrządu).